Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania języka angielskiego I etapu edukacyjnego

symboljezyk
4/3009
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedstawienie metod efektywnego nauczania piosenek, rymów i rytmów w języku angielskim (skupienie na aspekcie językowym); rozbudowanie repertuaru piosenek, rymów i rytmów  do przedstawienia w szkole; kompilacja zestawu ćwiczeń i gier do nauczania i powtarzania słownictwa użytego w piosenkach, rymach i rytmach; nabycie umiejętności swobodnego aranżowania ćwiczeń i gier w języku angielskim; przedstawienie podstawowych zagadnień metodycznych z zakresu nauczania języka angielskiego: specyfika dzieci jako uczniów; charakterystyka postępowania nauczyciela; fazy i planowanie lekcji; etapy  poszczególnych ćwiczeń; poprawianie błędów; nagradzanie; atmosfera podczas zajęć; dyscyplina na zajęciach; metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach; potrzeba stosowania ćwiczeń "wielo - zmysłowych" - nauczanie ruchowo, audio, wizualno, dotykowe; rola systematycznego powtarzania przerobionego materiału; podkreślenie wagi używania przez nauczyciela języka angielskiego do aranżowania ćwiczeń (classroom English); praca nad klarownością poleceń; metody radzenia sobie z niehomogenicznym środowiskiem w klasie oraz faktem nierównomiernego tempa pracy uczniów; poprawienie wymowy uczestników zajęć.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość języka angielskiego na poziomie średnio - zaawansowanym; obecność; aktywność na zajęciach; przygotowanie do zajęć; testy zliczone na minimum 50%.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Materiały z internetu: tonguetwisters, piosenki, proste wierszyki i rymowanki, filmy instruktażowe; filmy w oryginalnej wersji językowej; oglądanie i słuchanie TV w języku angielskim; uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych anglojęzycznych; udział w warsztatach językowo-metodycznych.

bibliografia podstawowa

Banasiewicz A., Lipska E., Muzyka w klasie I, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1993

Bialikiewicz B., Piosenki po angielsku, Papilon, Poznań 2008

Duff A. and Malley A., Drama Techniques in Language Learning, Cambridge UP, Cambridge 1985

Goss P. and Widawski M., American English Prommciation, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 1995

Graham C., Creating Chants and Songs, Oxford UP, Shanghai 2006

Graham C., Jazz Chants Old and New, Oxford UP, Hong Kong 2002

Handcock M., English Prommciation in Use, Cambridge UP, Italy 2004

House S., An Introduction to Teaching English to Childern, Richmond Publishing, London 1997

Kuc R., Piosenki angielskie, Wydawnictwo LektorKlett, Poznań 2001

Paterson A. and Willis J., English Through Music, Oxford UP, Shanghai 2008

Philips S., Young Learners, Oxford UP, Oxford 1995

Retter C. and Valis N., Bonanza, London Group Limiterd, Hong Kong 1984

Roth G., Teaching Very Young Children, Richmond Publishing, London 1998

Starter M. and Willis J., English for Primary Teachers, Oxford UP, Shanghai 2008 Toth, Maria. Heinemann Children's Games: a teacher's resource book for young learners, Oxford: Heineman, 1995

Underhill A., Sound Foundations, Macmillan Publishers Limited, Thailand 2005

Wright A., Storytelling with Children, Oxford UP, Oxford 1995.

Vaughan-Rees M., Test your Pronounciation, Pearson Education Limited, China 2006.

bibliografia uzupełniająca

Bogdanowicz, Marta. Przygotowanie do nauki pisania. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2003

Butkiewicz, Anna i Bogdanowicz Katarzyna. Dyslexia in the English Classroom. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia, 2004

Daniluk – Rocławska, Małgorzata. Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno – wyrównawczych, Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008

Duff, Allan and Malley Allan, Drama Techniques in Language Learning. Cambridge: Cambridge UP, 1985

Hadfield, Jill and Charles. Reading Games. Nelson, 1995

Klippel, Frederike. Keep Talking. Avon: The Bath Press, 1994

Schneider, E. and Crombie, M. Dyslexia and Foreign Language Learning, London:

David Fulton Publisher, 2003

Vale, David and Feunteun Anne. Teaching Children English. Cambridge: Cambridge UP, 2008

 

 

efekty kształcenia - wiedza

posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki i pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej zintegrowanej z językiem angielskim, a także kształcenia przedszkolnego i wieku młodszego szkolnego (przedszkole i szkoła podstawowa) i rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się
posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim" i prowadzeia zajęć muzyki z elementami języka angielskiego na I etapie edukacyjnym
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu metodyki nauczania języka angielskiego
posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z edukacjią muzyczneą z elementami języka angielskiego w szkole ogólnokształcącej wczesnego etapu edukacyjnego, a także w obrębie literatury specjalności "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim
posiada wiedzę w zakresie języka angielskiego umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, internet), ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób
posiada znajomość i rozumienie oddziaływania wychowawczego na dzieci i młodzież
posiada znajomość repertuaru angielskich piosenek, rymów i rytmów do wykorzystania na zajęciach
posiada znajomość reperuaru ćwiczeń i gier językowych wprowadzających utrwalających i powtarzających słownictwo angielskie

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi - wykorzystując różne kanały i techniki komunikacyjne - porozumiewać się z badaczami kultury i sztuki w języku angielskim
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych mediów i technologii informacyjnych w języku angielskim
posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim"
opanaował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej w specjalności "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim" i jest świadomy problemów specyficznych dla swojej specjalności
poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego w specjalności "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim", ale także jako metodyk prowadzonych zajęć muzyki z elementami języka angielskiego w I etapie edukacyjnym
posiada biegłą znajomość w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim w oparciu o zakres repertuarowy wynikający ze specjalności "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim"
posiada umiejętność praktycznego wykorzystania repertuaru angielskich piosenek, rymów i rytmów
posiada umiejętność praktycznego wykorzystania reperuaru ćwiczeń i gier językowych wprowadzających utrwalających i powtarzających słownictwo angielskie

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie pedagogiki muzyki z wykorzystaniem elementów języka angielskiego na pierwszym etapie edukacyjnym (przedszkole, szkoła podstawowa (klasy I - III)
umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje w języku angielskim
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadzie oddziaływanie edukacyjne
posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnwj krytyki w języku angielskim w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury
jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń w języku angielskim na tematy społeczne, naukowe i etyczne oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy pedagogiczno-artystycznej, ale także w procesie wychowawczym podległej grupy uczniowskiej
w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących szeroko pojętych prac projektowych, jak również własnych działań artystycznych
w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować, również w języku angielskim działalność artystyczną realizowaną indywidualnie oraz z współpracującymi zespołami
umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu metodyki nauczania języka angielskiego
posiada znajomość języka angielskiego odpowiadającą poziomowi biegłości językowej B2 ESOKJ

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładzaliczeniemgr Agata Bobras, 4/3009/8456
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rola nauczyciela jako pozytywnego leadera; sposoby zachęcanie i motywowania do pracy uczniów; skupienie się na budowaniu dobrej samooceny dzieci; eksponowanie sukcesów dzieci; rozbudowywanie sposobów wprowadzania, przedstawiania i powtarzania piosenek, rymów i rytmów w języku angielskim ; potrzeba unikania monotonii i wprowadzanie ćwiczeń zróżnicowanych jako wyjście naprzeciw problemowi trudności w skupieniu uwagi i dużej męczliwości uczniów, duża rola gier i ruchu w uczeniu dzieci; dotarcie do ucznia poprzez umiejętność konstruowania ćwiczeń, które będą odwoływać się do wszystkich zmysłów dziecka; podkreślenie roli systematycznego powtarzania i utrwalania przerobionego materiału; potrzeba bardzo starannego planowania lekcji, podział ćwiczeń na krótkie etapy (wprowadzenie, główna treść, utrwalenie); ponowne podkreślenie roli klarowności w wydawaniu i aranżowaniu ćwiczeń, dalsza praca nad językiem poleceń; rola piosenek, rymów i rytmów w rozwijaniu pamięciowych mechanizmów mowy, znaczenie tych ostatnich w przezwyciężaniu ograniczeń dzieci; rozszerzanie treści zawartych w piosenkach rymach i rytmach: rozbudowywanie umiejętności organizowania scenek, krótkich opowiadań, zabaw ruchowych; zagadnienie używania języka ojczystego przez uczniów i nauczyciela; metody nieinwazyjnego poprawiania błędów; podkreślenie wagi prawidłowej artykulacji angielskiej nauczyciela.

Uczestnicy kursu rozumieją rolę nauczyciela jako pozytywnego leadera; potrafią zachęcać i motywować do pracy oraz budować dobrą samoocenę dzieci;  rozumieją rolę gier i ruchu w uczeniu dzieci, a także potrzebę unikania monotonii i wprowadzania ćwiczeń zróżnicowanych; nabierają wprawy w systematycznym powtarzaniu i utrwalaniu przerobionego materiału, planowaniu lekcji, klarowności wydawania poleceń i aranżowaniu ćwiczeń; potrafią podzielić ćwiczenia na krótkie etapy (wprowadzenie, główna treść, utrwalenie); potrafią rozszerzać treści zawarte w piosenkach rymach i rytmach: rozbudowują umiejętności organizowania scenek, krótkich opowiadań, zabaw ruchowych; pracują nad ograniczeniem używania języka ojczystego przez uczniów i nauczyciela oraz metodami nieinwazyjnego poprawiania błędów; pracują nad prawidłową artykulacją angielską.

metody dydaktyczne

Wykład, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładegzaminmgr Agata Bobras, 4/3009/8457
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podsumowanie wiadomości z poprzednich semestrów i praktyczne ich zastosowanie podczas lekcji dyplomowej (pozytywna motywacja; różnorodność ćwiczeń; klarowność poleceń; język ojczysty na zajęciach; poprawianie błędów; dyscyplina; systematyka powtarzania; podział lekcji na etapy; podział ćwiczeń na etapy; aranżowanie pracy w grupach, parach, całej klasie; przygotowanie pomocy naukowych; rozszerzanie repertuaru piosenek i gier językowych); praca nad prawidłową artykulacją; praca nad kształtem lekcji dyplomowej.

Uczestnicy zajęć są w stanie przygotować i przeprowadzić lekcję dyplomową. 

 

metody dydaktyczne

Wykład, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć.

wykonanie: www.ansta.pl