Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrumenty szkolne

symboljezyk
4/3007
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot obejmuje zajęcia w wymiarze jednej godziny tygodniowo (ćwiczenia). W ramach zajęć studenci zapoznają się z instrumentarium szkolnym w teorii jak i praktyce, a nabytą wiedzę i umiejętności wykorzystują podczas wspólnie przygotowanego przedstawienia muzycznego (jedno w semestrze).

Celem jest przygotowanie praktyczne do wykorzystania instrumentów (flet prosty, Instrumentarium Orffa) na zajęciach z przedmiotu "Muzyka" w szkole podstawowej i gimnazjum oraz do prowadzenia szkolnych zespołów instrumentalnych. Opanowanie podstawowych zasad i umiejętności gry na różnych instrumentach szkolnych. Poznanie literatury muzycznej. Kształcenie poczucia rytmu, słuchu i muzykalności. Rozwijanie twórczej inicjatywy studentów. Przygotowanie praktyczne do prowadzenia szkolnych zespołów instrumentalnych. Zapoznanie się z możliwościami techniczno-brzmieniowymi

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Metodyka i teoria edukacji muzycznej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Instrumentacja, aranżacja

bibliografia podstawowa

- Daniel L., Szkoła gry na flecie sopranowym, Panton, Praga 1986.

bibliografia uzupełniająca

- Socha J., Flet podłużny, WSiP, Warszawa 1996.

- Stadnik R., Szkoła na flet prosty, Wydawnictwo Muzyczne A. Podrez, Wrocław 1994.

- Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, WSiP, Warszawa 1986.

- Komorowska M., Dziecięca orkiestra perkusyjna, WSiP, Warszawa 1978.

- Tomczak M., Melodie na flety proste, WSiP, Warszawa 1986.

- Klukowski J., Flety proste, WSiP, Warszawa 1981.

- podręczniki i przewodniki do podręczników szkolnych.

efekty kształcenia - wiedza

-posiada podstawową wiedzę dotyczącą instrumentów i ich ewentualnych konserwacji, napraw, strojenia itp.
-posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji i aranżacji;
-charakteryzuje w stopniu podstawowym grupę instrumentów muzycznych wykorzystywanych na zajęciach
-definiuje grupy instrumentów szkolnych ze względu na sposób wydobywania dźwięku
-zna możliwości muzycznej ilustracji dźwiękiem tekstu literackiego
-Przyswoił wymaganą literaturę muzyczną z zakresu gry na instrumentach szkolnych

efekty kształcenia - umiejętności

- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych
- posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim", a także w zakresie gry na instrumentach
- współorganizuje i uczestniczy w przedsięwzięciu muzyczno-teatralnym
- posiada umiejętności konieczne do prowadzenia szkolnych zespołów instrumentalnych
- tworzy opracowanie piosenki z muzycznego repertuaru szkolnego
- posiada umiejętność nietypowego wykorzystania i zastosowania możliwości techniczno-brzmieniowych instrumentów szkolnych-

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
- w ramach przygotowań do występu zgodnie pracuje w zespole i jest w stanie pokierować pracą grupy
- wykazuje kreatywność w interpretacji opracowywanych utworów muzycznych
- samodzielnie pracuje nad opanowaniem wymaganych podstaw gry na instrumencie (flet prosty)
- jest otwarty na propozycje innych mające na celu udoskonalenie przedsięwzięcia
- angażuje się w przygotowanie oraz czynny udział w przedstawieniach muzycznych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Emilia Sulkowska, 4/3007/8448
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Flet prosty:

- Postawa przy grze

- Prawidłowy oddech

- Prawidłowy sposób wydobycia dźwięku na flecie sopranowym

- Rozwijanie techniki palcowej, artykulacja

- Gamy do dwóch/trzech znaków przy kluczu

- Poznanie literatury fletowej

- kolędy, pastorałki

metody dydaktyczne

ćwiczenia, prezentacja

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na wszystkich zajęciach;

Ocena na podstawie wykonania przygotowanego programu na flet prosty.

Czynny udział w koncercie o tematyce zimowo-świątecznej (projekt KNEM);

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Emilia Sulkowska, 4/3007/8449
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Instrumentarium Orrf'a:

- gra w zespołach (duety, tercety)

- muzyka dawna, ludowa, kanony;

- znajomość utworów i ćwiczeń z podręczników szkolnych do przedmiotu "Muzyka";

- czytanie nut a'vista;

- rozwijanie umiejętności gry zespołowej;

metody dydaktyczne

ćwiczenia, prezentacja;

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na wszystkich zajęciach.

Ocena na podstawie wykonanych i przeprowadzonych z zespołem opracowań z zastosowaniem poznanych instrumentów - studenci tworzą własne instrumentacje, akompaniamenty do dziecięcego repertuaru, ilustracje muzyczne do tekstów literackich.

Czynny udział w inscenizacji słowno-muzycznej (projekt KNEM).

wykonanie: www.ansta.pl