symbol | jezyk |
---|---|
4/3007 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot obejmuje zajęcia w wymiarze jednej godziny tygodniowo (ćwiczenia). W ramach zajęć studenci zapoznają się z instrumentarium szkolnym w teorii jak i praktyce, a nabytą wiedzę i umiejętności wykorzystują podczas wspólnie przygotowanego przedstawienia muzycznego (jedno w semestrze). Celem jest przygotowanie praktyczne do wykorzystania instrumentów (flet prosty, Instrumentarium Orffa) na zajęciach z przedmiotu "Muzyka" w szkole podstawowej i gimnazjum oraz do prowadzenia szkolnych zespołów instrumentalnych. Opanowanie podstawowych zasad i umiejętności gry na różnych instrumentach szkolnych. Poznanie literatury muzycznej. Kształcenie poczucia rytmu, słuchu i muzykalności. Rozwijanie twórczej inicjatywy studentów. Przygotowanie praktyczne do prowadzenia szkolnych zespołów instrumentalnych. Zapoznanie się z możliwościami techniczno-brzmieniowymi | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Metodyka i teoria edukacji muzycznej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Instrumentacja, aranżacja | |
bibliografia podstawowa | |
- Daniel L., Szkoła gry na flecie sopranowym, Panton, Praga 1986. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Socha J., Flet podłużny, WSiP, Warszawa 1996. - Stadnik R., Szkoła na flet prosty, Wydawnictwo Muzyczne A. Podrez, Wrocław 1994. - Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, WSiP, Warszawa 1986. - Komorowska M., Dziecięca orkiestra perkusyjna, WSiP, Warszawa 1978. - Tomczak M., Melodie na flety proste, WSiP, Warszawa 1986. - Klukowski J., Flety proste, WSiP, Warszawa 1981. - podręczniki i przewodniki do podręczników szkolnych. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
-posiada podstawową wiedzę dotyczącą instrumentów i ich ewentualnych konserwacji, napraw, strojenia itp. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Emilia Sulkowska, | 4/3007/8448 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Flet prosty: - Postawa przy grze - Prawidłowy oddech - Prawidłowy sposób wydobycia dźwięku na flecie sopranowym - Rozwijanie techniki palcowej, artykulacja - Gamy do dwóch/trzech znaków przy kluczu - Poznanie literatury fletowej - kolędy, pastorałki | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia, prezentacja | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na wszystkich zajęciach; Ocena na podstawie wykonania przygotowanego programu na flet prosty. Czynny udział w koncercie o tematyce zimowo-świątecznej (projekt KNEM); |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Emilia Sulkowska, | 4/3007/8449 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Instrumentarium Orrf'a: - gra w zespołach (duety, tercety) - muzyka dawna, ludowa, kanony; - znajomość utworów i ćwiczeń z podręczników szkolnych do przedmiotu "Muzyka"; - czytanie nut a'vista; - rozwijanie umiejętności gry zespołowej; | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia, prezentacja; | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na wszystkich zajęciach. Ocena na podstawie wykonanych i przeprowadzonych z zespołem opracowań z zastosowaniem poznanych instrumentów - studenci tworzą własne instrumentacje, akompaniamenty do dziecięcego repertuaru, ilustracje muzyczne do tekstów literackich. Czynny udział w inscenizacji słowno-muzycznej (projekt KNEM). |