symbol | jezyk |
4/3006 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- Charakterystyka przedmiotu:
Zajęcia
muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych, muzycznej
literatury dziecięcej oraz tańca
2. Cele i założenia:
- Wyposażenie
studentów w podstawową wiedzę dotyczącą metody E.J.Dalcroze’a
- Zapoznanie
studentów z metodyką wychowania muzycznego C. Orffa
- Przygotowanie
studentów do prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych w szkolnictwie ogólnym.
- Wykorzystanie
nabytych umiejętności w celu rozwijania muzykalności oraz świadomego
przeżywania muzyki
- Rozwijanie
wrażliwości agogicznej i ekspresji przestrzenno-ruchowej studentów
- Inspirowanie
studentów do twórczych działań
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Metodyka i teoria edukacji muzycznej |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- rytmika
- Studium Wychowania Muzycznego metodą C.Orffa
- warsztaty organizowane przez Polskie Towarzystwo C.Orffa
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska – Kuczkiewicz Marzena (1991) Emil Jacques – Dalcroze i jego rytmika,
WSiP Warszawa
- Dalcroze Emil Jasques (1992) Pisma wybrane, WSiP Warszawa
- Dastych J. (1968) System Orffa, jego
instrumentarium i nowe prądy, VII Zeszyt Naukowy, Katowice
- Orff
C. (1950) Schulwerk.Elementare Musikübung, Paryż, Max Eschig
- Orff
C. (1974) Die Orff – Musiktherapie, München,
Kindler
- Smoczyńska-Nachtman U. (1992) Muzyka dla dzieci, Warszawa, WSiP
|
bibliografia uzupełniająca |
- Janiszewski
M. (2000) Muzykoterapia i rytmikoterapia w rehabilitacji, XXIX Zeszyt Naukowy,
Łódź
- Jędryczak-Hamera A. (2002) Budowanie spektaklu w
oparciu o choreografię psychologiczną [w:] B. Ostrowska (red.) Rytmika w
kształtowaniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź, Wydawnictwo
Akademii Muzycznej
- Klöppel R./Vliex S. (1995) Rytmika w wychowaniu
i terapii, Warszawa, PNO
- Ostrowska B. (1989) Rola zabaw
muzyczno-ruchowych w rozwoju psychicznym dziecka, XVIII Zeszyt Naukowy, Łódź
- Przetacznik-Gierowska M, Makiełło-Jerża G.
(1992) Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa, WSiP
- Karpała B. (1987) Jak się bawić muzyką?
Twórczość dziecięca w systemie Carla Orffa, Wychowanie Muzyczne nr 1
|
efekty kształcenia - wiedza |
1. Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalających na realizację zadań zespołowych. 2. Student rozróżnia systemy edukacyjne C. Orffa oraz J. E. Dalcroze'a. 3. Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu psychologii i pedagogiki. 4. Student zna treści programowe przedszkolnego systemu edukacji. 5. Student definiuje metodę aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss. 6. Student rozpoznaje zasady oraz strukturę pracy w grupie z dziećmi w wieku przedszkolnym. |
efekty kształcenia - umiejętności |
1. Student wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji ruchowej a niesionym przez niego komunikatem. 2. Student przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki i postawy operowania ciałem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny. 3. Posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych, artykulacji, sposobu ekspresji. 4. Student tworzy interpretację przestrzenno-ruchową do muzyki z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 5. Student tworzy układy choreograficzne tańców narodowych, tańców w kręgu różnych narodów. 6. Student jest przygotowany do prowadzenia zajęć muzyczno-ruchowych w szkolnictwie ogólnym. 7. Student rozpoznaje zachowania w grupie, modeluje grupę, dobiera ćwiczenia do wieku i potrzeb dzieci. 8. Student potrafi tworzyć akompaniament do piosenek dziecięcych. |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
1. Student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce. 2. Student wykorzystuje własną wyobraźnię oraz ekspresję i intuicję mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne. 3. Student wykazuje się dużą kreatywnością w przygotowaniu zajęć muzyczno-ruchowych. 4. Student kieruje grupą, troszczy się o jej dobro, bezpieczeństwo, tworzenie przyjaznej atmosfery podczas zajęć. 5. Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii, docenia starania dzieci. 6. Student jest otwarty na pomysły swoich podopiecznych, angażuje się w życie artystyczne placówki. 7. Student dąży do dalszego rozwoju swoich umiejętności edukacyjnych i artystycznych. 8. Student posiada umiejętności współpracy i integracji podczas realizacji działań. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Katarzyna Kierzkowska, | 4/3006/8446 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Instrumentarium C.Orffa – sposób wykorzystania w pracy z zespołami (instrumentacja piosenek oraz utworów muzycznych, improwizacja)
- Sposób wykorzystania piosenek, kanonów i utworów muzycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą (ruchowe zaaranżowanie piosenek, aktywne słuchanie muzyki)
- Elementy improwizacji fortepianowej
|
metody dydaktyczne |
Praca o charakterze twórczego warsztatu, improwizacji przestrzenno-ruchowej, instrumentalnej, wokalnej z aktywnym udziałem studentów |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Przygotowanie przez studenta krótkiej prezentacji na zadany wcześniej temat, aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach
Forma zaliczenia: Zaliczenie z oceną
|