Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka edukacji muzycznej zintegrowanej z językiem angielskim

symboljezyk
4/3001polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji muzyki w przedszkolu, szkole ogólnokształcącej typu podstawowego (I-III; IV-VI); naukowe podstawy edukacji muzycznej, koncepcje i metody edukacji muzycznej Europie i ich adaptacje w Polsce, cele, treści, formy i metody nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących, - przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących, muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: "muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej, - opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów, - zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły, - opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych, - pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu "muzyka", - ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej podstawowej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza o kulturze

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki w zakresie metodyki i teorii edukacji muzycznej w szkołach ogólnokształcących oraz praktyki w szkołach muzycznych

 

bibliografia podstawowa

Wirth M., Stassevitch V., Shotwell R., Stemmler P., Musical games, Fingerplays and Rhythmic Activities For Early Chidhood, Parker Publishing Company, New York; Janiszewska A., Janiszewski A., Sing a Song. British and American Songs for Children, Wydawnictwo Hejnał, Płock 1994.

Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli. - Uchyła-Zroski J.: Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego, Wyd. UŚ, Katowice 1999. - Manturzewska M, Kotarska H. (red.).: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990. - Kisiel M.: Media w edukacji muzycznej uczniów szkoły ogólnokształcącej, Wyd. GWSP, Mysłowice 2003. - Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991. - Burowska Z.: Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976. - Smoczyńska-Nachtman U.: Muzyka dla dzieci, WSiP, Warszawa 1992. - Jankowska M., Jankowski W: Z. Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990. - Przychodzińska M.: Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999. - Lipska E., Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987. - Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989. - Stasińska K.: 120 lekcji muzyki dla klas I-III, WSiP, Warszawa 1995. - Dadak-Kozicka K.: Śpiewajże mi jako umiesz, WSiP, Warszawa 1992. - Czarnecka M., Waluga A. Rozśpiewana szkoła - elementarz dla ucznia, przewodnik dla nauczyciela, Stentor, Warszawa 1995. - Rogalski E.,: Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992.

bibliografia uzupełniająca

Drzał E., Skibińska-Czechowicz I., Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2004.

Bajkowska L., Wskazówki metodyczne do Bajki o piosence i nutkach, PWN, Warszawa-Poznań 1995.

Flemiming I., Fritz Juergen, Zabawy ruchowe, Wydawnictwo Jedność, Kielce 1998.

efekty kształcenia - wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej "Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim" i prowadzenia zajęć muzyki na I i II etapie edukacyjnym oraz w szkołach muzycznych I stopnia
posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z programami edukacji muzycznej w szkole ogólnokształcącej wczesnego etapu edukacyjnego i szkoły muzycznej I stopnia, a także w obrębie literatury specjalności "Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim"
zna zagadnienia dotyczące metodyki prowadzenia zajęć muzycznych z elementami języka angielskiego
samodzielnie poszerza i rozwija wiedzę dotyczącą swojej specjalności
zna współczesne metody nauczania muzyki
samodzielnie i świadomie poszerza wiedzę związaną z poznawaną problematyką

efekty kształcenia - umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim", a także w zakresie gry na instrumentach
poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu technicznego w specjalności "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim", ale także jako metodyk prowadzonych zajęć muzyki w I i II etapie edukacyjnym oraz w szkołach muzycznych I stopnia
doskonali umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej metod nauczania muzyki oraz prowadzenia zajęć muzycznych z elementami języka angielskiego
posiada umiejętność analizowania, dokonywania syntez i oceniania
doskonali umiejętność pracy z dziećmi
dokonuje analizy podstawowej literatury przedmiotu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
wykazuje kreatywność w działaniach edukacyjnych
wykazuje odpowiedzialność za organizację i przebieg procesu dydaktycznego uczniów
przestrzega ustalonych zasad pracy na zajęciach
dąży do jak wykształcenia postaw właściwych w zawodzie nauczyciela
współpracuje w grupie

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/3001/13998
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

I.Miejsce muzyki jako subdyscypliny naukowej w systemie nauk pedagogicznych

II. Formy aktywności muzycznej:

  • śpiew (mowa, śpiew, piosenka)
  • gra na instrumentach (metodyka nauczania gry na instrumentach w klasie)

 

metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium pisemne

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/3001/8425
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Formy aktywności muzycznej:

  • ruch z muzyką
  • tworzenie muzyki (improwizacja, twórczość)
  • słuchanie muzyki (metody kształcenia świadomej percepcji muzyki)
metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium pisemne

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/3001/8426
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Ogólno-wychowawcze wartości muzyki

2. Tradycje i współczesne założenia edukacji muzycznej

3. Zarys teorii pedagogicznej Marii Montessori

4. Shinichi Suzuki i jego koncepcja

5. Metoda Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a

metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium pisemne

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.003.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/3001/8427
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Przygotowanie i prowadzenie lekcji muzyki (scenariusze zajęć)

2. Integracja w nauczaniu

3. Innowacje dydaktyczne

metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny

wykonanie: www.ansta.pl