symbol | jezyk |
---|---|
4/3001 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji muzyki w przedszkolu, szkole ogólnokształcącej typu podstawowego (I-III; IV-VI); naukowe podstawy edukacji muzycznej, koncepcje i metody edukacji muzycznej Europie i ich adaptacje w Polsce, cele, treści, formy i metody nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących, - przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących, muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: "muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej, - opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów, - zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły, - opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych, - pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu "muzyka", - ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej podstawowej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wiedza o kulturze | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyki w zakresie metodyki i teorii edukacji muzycznej w szkołach ogólnokształcących oraz praktyki w szkołach muzycznych
| |
bibliografia podstawowa | |
Wirth M., Stassevitch V., Shotwell R., Stemmler P., Musical games, Fingerplays and Rhythmic Activities For Early Chidhood, Parker Publishing Company, New York; Janiszewska A., Janiszewski A., Sing a Song. British and American Songs for Children, Wydawnictwo Hejnał, Płock 1994. Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli. - Uchyła-Zroski J.: Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego, Wyd. UŚ, Katowice 1999. - Manturzewska M, Kotarska H. (red.).: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990. - Kisiel M.: Media w edukacji muzycznej uczniów szkoły ogólnokształcącej, Wyd. GWSP, Mysłowice 2003. - Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991. - Burowska Z.: Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976. - Smoczyńska-Nachtman U.: Muzyka dla dzieci, WSiP, Warszawa 1992. - Jankowska M., Jankowski W: Z. Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990. - Przychodzińska M.: Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999. - Lipska E., Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987. - Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989. - Stasińska K.: 120 lekcji muzyki dla klas I-III, WSiP, Warszawa 1995. - Dadak-Kozicka K.: Śpiewajże mi jako umiesz, WSiP, Warszawa 1992. - Czarnecka M., Waluga A. Rozśpiewana szkoła - elementarz dla ucznia, przewodnik dla nauczyciela, Stentor, Warszawa 1995. - Rogalski E.,: Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Drzał E., Skibińska-Czechowicz I., Inscenizacje w nauczaniu zintegrowanym, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2004. Bajkowska L., Wskazówki metodyczne do Bajki o piosence i nutkach, PWN, Warszawa-Poznań 1995. Flemiming I., Fritz Juergen, Zabawy ruchowe, Wydawnictwo Jedność, Kielce 1998. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej "Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim" i prowadzenia zajęć muzyki na I i II etapie edukacyjnym oraz w szkołach muzycznych I stopnia | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim", a także w zakresie gry na instrumentach | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr Gabriela Konkol, | 4/3001/13998 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I.Miejsce muzyki jako subdyscypliny naukowej w systemie nauk pedagogicznych II. Formy aktywności muzycznej:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium pisemne |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr Gabriela Konkol, | 4/3001/8425 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Formy aktywności muzycznej:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium pisemne |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr Gabriela Konkol, | 4/3001/8426 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Ogólno-wychowawcze wartości muzyki 2. Tradycje i współczesne założenia edukacji muzycznej 3. Zarys teorii pedagogicznej Marii Montessori 4. Shinichi Suzuki i jego koncepcja 5. Metoda Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium pisemne |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | dr Gabriela Konkol, | 4/3001/8427 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Przygotowanie i prowadzenie lekcji muzyki (scenariusze zajęć) 2. Integracja w nauczaniu 3. Innowacje dydaktyczne | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin ustny |