Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Proseminarium metody Zoltana Kodalya

symboljezyk
4/3000polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie sylwetki twórcy oraz cech metody Zoltana Kodaly'a. Ponadto omówione zostanie wykorzystanie założeń metody na lekcjach muzyki w szkołach ogólnokształcących

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza o kulturze

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki pedagogiczne

Kursy propagujące metodę Zoltana Kodaly'a

bibliografia podstawowa

Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli. - Uchyła-Zroski J.: Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego, Wyd. UŚ, Katowice 1999. - Manturzewska M, Kotarska H. (red.).: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990. - Kisiel M.: Media w edukacji muzycznej uczniów szkoły ogólnokształcącej, Wyd. GWSP, Mysłowice 2003. - Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991. - Burowska Z.: Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976. - Jankowska M., Jankowski W: Z. Kodaly i jego pedagogika muzyczna, WSiP, Warszawa 1990. - Przychodzińska M.: Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999. - Lipska E., Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987. - Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989. - Stasińska K.: 120 lekcji muzyki dla klas I-III, WSiP, Warszawa 1995. - Dadak-Kozicka K.: Śpiewajże mi jako umiesz, WSiP, Warszawa 1992. - Czarnecka M., Waluga A. Rozśpiewana szkoła - elementarz dla ucznia, przewodnik dla nauczyciela, Stentor, Warszawa 1995.

bibliografia uzupełniająca

Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne"; Rogalski E.,: Muzyka u pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992.

efekty kształcenia - wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, szczególnie w obrębie repertuaru specjalności "edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim"
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji edukacji muzycznej i ich praktycznego zastosowania
pogłębia znajomość piśmiennictwa związanego ze specjalnością
samodzielnie poszerza i rozwija wiedzę dotyczącą swojej specjalności
zna współczesne metody nauczania muzyki
samodzielnie i świadomie poszerza wiedzę związaną z poznawaną problematyką

efekty kształcenia - umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym (np. inscenizacje słowno-muzyczne, koncerty edukacyjne, choreografie, spektakle i widowiska)
samodzielnie projektuje zadania twórcze w ramach problematyki przedmiotowej
doskonali umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej metod nauczania muzyki
posiada umiejętność analizowania, dokonywania syntez i oceniania
doskonali umiejętność pracy z dziećmi
klasyfikuje i porządkuje nabytą wiedzę

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
wykazuje kreatywność w działaniach edukacyjnych
wykazuje odpowiedzialność za organizację i przebieg procesu dydaktycznego uczniów
angażuje się w działania edukacyjno-artystyczne
dąży do jak wykształcenia postaw właściwych w zawodzie nauczyciela
współpracuje w grupie

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/3000/8424
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji muzyki w przedszkolu, szkole ogólnokształcącej typu podstawowego (I-III; IV-VI) z zastosowaniem propozycji metody Zoltana Kolday'a. Adaptacja metody  w Polsce, cele, treści, formy i metody nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących, - przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących, muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: "muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej, - opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów, - zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły, - opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych, - pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu "muzyka", - ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej podstawowej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje.

metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium ustne

Opracowanie scenariuszy lekcji dla różnych grup wiekowych uczniów

wykonanie: www.ansta.pl