Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Proseminarium systemu Carla Orffa

symboljezyk
4/2999polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie sylwetki twórcy oraz cech systemu wychowania muzycznego Carla Orffa. Ponadto omówione zostanie wykorzystanie założeń systemu na lekcjach muzyki w szkołach ogólnokształcących

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza o kulturze

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki pedagogiczne

Studium Carla Orffa

bibliografia podstawowa

Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli. - Uchyła-Zroski J.: Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego, Wyd. UŚ, Katowice 1999. - Manturzewska M, Kotarska H. (red.).: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, WSiP, Warszawa 1990. - Kisiel M.: Media w edukacji muzycznej uczniów szkoły ogólnokształcącej, Wyd. GWSP, Mysłowice 2003. - Lipska E., Przychodzińska M.: Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991. - Burowska Z.: Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1976. - Smoczyńska-Nachtman U.: Muzyka dla dzieci, WSiP, Warszawa 1992. - Przychodzińska M.: Drogi do muzyki, WSiP, Warszawa 1999. - Lipska E., Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987. - Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989. - Stasińska K.: 120 lekcji muzyki dla klas I-III, WSiP, Warszawa 1995

bibliografia uzupełniająca

 

Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne"; Rogalski E.,: Muzyka u pozaszkolnej edukacji estetycznej, Bydgoszcz 1992; Wirth M., Stassevitch V., Shotwell R., Stemmler P., Musical games, Fingerplays and Rhythmic Activities For Early Chidhood, Parker Publishing Company, New York

efekty kształcenia - wiedza

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi na poziomie podstawowym edukacji muzycznej, a także kształcenia przedszkolnego i wieku młodszego szkolnego (przedszkole i szkoła podstawowa, także muzyczna) i rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji edukacji muzycznej i ich praktycznego zastosowania
zna zagadnienia dotyczące metodyki prowadzenia zajęć muzycznych w szkołach ogólnokształcących
pogłębia znajomość piśmiennictwa związanego ze specjalnością
zna współczesne metody nauczania muzyki
samodzielnie i świadomie poszerza wiedzę związaną z poznawaną problematyką

efekty kształcenia - umiejętności

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym (np. inscenizacje słowno-muzyczne, koncerty edukacyjne, choreografie, spektakle i widowiska)
samodzielnie projektuje zadania twórcze w ramach problematyki przedmiotowej
doskonali umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej metod nauczania muzyki
posiada umiejętność analizowania, dokonywania syntez i oceniania
doskonali umiejętność pracy z dziećmi
posiada umiejętność pracy zespołowej w realizacji zadań przedmiotowych
dokonuje analizy podstawowej literatury przedmiotu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W wyniku przeprowadzonych zajęć student: realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
samodzielne realizuje zadania
wykazuje odpowiedzialność za organizację i przebieg procesu dydaktycznego uczniów
angażuje się w działania edukacyjno-artystyczne
dąży do jak wykształcenia postaw właściwych w zawodzie nauczyciela
jest kreatywny w realizacji indywidualnych zadań przedmiotowych

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładkolokwiumdr Gabriela Konkol, 4/2999/8423
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji muzyki w przedszkolu, szkole ogólnokształcącej typu podstawowego (I-III; IV-VI) z zastosowaniem głównych założeń koncepcji Carla Orffa. Metody nauczania muzyki w szkołach ogólnokształcących, - przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w szkołach ogólnokształcących, muzycznych oraz zakładach kształcenia nauczycieli poprzez poznanie programów nauczania przedmiotu: "muzyka", opanowanie umiejętności celowego stosowania odpowiednich form edukacji muzycznej, - opanowanie umiejętności planowania i organizacji pracy: tworzenie planów pracy oraz scenariuszy lekcji, organizowanie artystycznej działalności uczniów, - zrozumienie funkcji edukacji muzycznej na tle ogólnych zadań szkoły, - opanowanie różnych metod nauczania muzyki dostosowanych do pracy z uczniami w różnych grupach wiekowych, - pobudzenie do twórczego myślenia w dziedzinie metodyki przedmiotu "muzyka", - ścisłe powiązanie celów zajęć z programem praktyk pedagogicznych w szkole ogólnokształcącej podstawowej, podczas których studenci hospitują i samodzielne prowadzą lekcje.

metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium pisemne

Opracowanie scenariuszy lekcji dla różnych grup wiekowych uczniów

wykonanie: www.ansta.pl