Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Metodyka audycji muzycznych
symbol | jezyk |
4/2991 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- kształcenie praktycznych umiejetności do prowadzenia przedmiotu audycje muzyczne w szkolnictwie muzycznym I stopnia
- poznanie różnych form, rodzajów ćwiczeń oraz metod aktywnego słuchania literatury muzycznej
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- wiedza i umiejętności z historii muzyki i literaturu muzycznej
- podstawowa wiedza z zakresu psychologii rowojowej dziecka
- podstawowa wiedza z dydaktyki ogólnej
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- zaliczone kursy: (historia muzyki, literatura muzyczna)
|
bibliografia podstawowa |
- Dudek.A., Program nauczania dla szkół muzycznych I stopnia. Wyd. Triangiel, Warszawa 2009
- Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Propozycje dla nauczyciela Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008
- Frolowiczi E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Akademia Muzyczna, Gdańsk 2011
- Stokowska M., O muzyce i muzykach: ciekawostki, wiersze, wypowiedzi, anegdoty, Warszawa 1989
|
bibliografia uzupełniająca |
- Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, WSiP Warszawa 1989
- Kreiner - Bogdańska A., W krainie muzyki, PWM Kraków
- słowniki, encyklopedie, programy multimedialne, materiały z muzycznych stron internetowych
|
efekty kształcenia - wiedza |
* spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowujacego do zawodu nauczyciela prowadzącego audycje muzycznyczne w szkole muzycznej I stopnia * posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi, także kształcenia i nauczania w szkolnictwie artystycznym przedmiotu audycje muzyczne * posiada wiedzę pedagogiczno - dydaktyczną do prowadzenia przedmiotu audycje muzyczne w szkole muzycznej I stopnia * posiada znajomość podstawowych treści oraz literaturę muzyczną związaną z prowadzeniem audycji muzycznych w szkole muzycznej I stopnia * posiada wiedzę umożliwiającą wykorzystania na lekcji audycji technologii informacyjnych (nagrania, materiały nutowe, prezentacje multimedialne, internet) |
efekty kształcenia - umiejętności |
* posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły muzycznej I stopnia * jest przygotowany do współpracy z innymi placówkami ( organizacja i prowadzenie audycji muzycznych) * wykazuje umiejętności samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu poprzez dobór treści, literatury muzycznej opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
* stosuje w praktyce i doskonali w ramach przedmiotu kompetencje wiedzy i umiejętnościi * umiejętnie komunikuje się w środowisku lokalnym i innych placówkach kulturalno - oswiatowych prowadząc audycje muzyczne * umie posługiwać się specjalistyczną wiedzą i terminologią z zakresu historii muzyki, pedagogiki i psychologii |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Edukacja muzyczna zintegrowana z językiem angielskim (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | mgr Maria Datta, | 4/2991/8409 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- zapoznanie z podstawą programową nauczania przedmiotu audycje muzyczne
- zaznajomienie się z literaturą przedmiotu oraz innymi pomocami dydaktycznymi ( podręcznikami, prezentacjami multimedialnymi, testami sprawdzającymi umiejętności)
- kryteria doboru wiedzy z zakresu elementarnej historii muzyki
- kryteria doboru literatury muzycznej
- nauka słuchania muzyki i analizy utworu
- opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych
- konstruowanie scenariuszy zajęć
- opracowanie narzędzi sprawdzających wiedzę i umiejętności
|
metody dydaktyczne |
- wykład
- wykład z prezentacją multimedialną
- dyskusja
- metody aktywizujące (problemowe)
- metody praktyczne (ćwiczenia)
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- przygotowanie ćwiczeń praktycznych
- opracowanie zadań testowych sprawdzających wiedzę i umiejętności ucznia
- przygotowanie scenariusza
|