symbol | jezyk |
---|---|
4/2980 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Wykłady z psychologii mają na celu zaprezentowanie studentom podstawowych koncepcji psychologicznych człowieka, pomocnych w poznaniu siebie, a w przyszłej pracy zawodowej - w lepszym zrozumieniu ucznia i jego problemów. Istotnym elementem wykładów będą informacje praktyczne przydatne w nawiązaniu prawidłowej relacji nauczyciel - uczeń, a także zyskiwanie większej świadomości siebie w roli nauczyciela. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
brak wymagań wstępnych | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Analiza własnych doświadczeń w zakresie relacji uczeń - nauczyciel; trening asertywności; trening interpersonalny. | |
bibliografia podstawowa | |
J. Strelau (red.) (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki. tom 1, 2 i 3 Gdańsk: GWP G. Mietzel (2003) Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP G. Mietzel (1998) Wprowadzenie do psychologii. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP D. Fontana (1998) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka | |
bibliografia uzupełniająca | |
A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci nas słuchały... Poznań: Media Rodzina of Poznań
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student definiuje, czym jest psychologia jako nauka | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Analizuje i wyciąga wnioski na temat motywów postępowania człowieka | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Ilona Poćwierz-Marciniak, | 4/2980/8361 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie. Czym zajmuje się psychologia? Podstawowe metody badawcze w psychologii. Zarys historii psychologii. 2. Introspekcjonizm, psychologia atomistyczna i Gestalt. 3. Psychoanaliza Freuda. Wizja człowieka wg psychoanalizy. 4. Behawioryzm. Jak zachodzi uczenie się podczas warunkowania klasycznego, a jak podczas warunkowania sprawczego? 5. Psychologia humanistyczna. Piramida potrzeb. Zaspakajanie własnych potrzeb warunkiem samorealizacji. 6. Psychologia poznawcza. Rola indywidualnych doświadczeń w rozumieniu świata. 7. Systemowe ujęcie człowieka. 8. Poznanie siebie warunkiem świadomego rozwoju, także w przyszłej pracy nauczyciela.
Efektem kształcenia będzie zwiększona świadomość siebie, lepsze rozumienie innych i motywów ich postępowania, szczególnie w aspekcie pracy w roli nauczyciela. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, metoda problemowa | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz zdanie ustnego kolokwium. |