symbol | jezyk |
---|---|
4/2977 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Dwuletni kurs języka włoskiego obejmuje 120 godzin lekcyjnych, z czego 60 godzin przypada na I rok studiów, 60 godzin na II rok. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, obejmują każdorazowo 2 jednostki lekcyjne i prowadzone są w formie ćwiczeń. Każdy semestr kończy się zaliczeniem na stopień, a po zaliczeniu czwartego semestru następuje egzamin. Celem nauczania języka włoskiego na dwuletnim kursie od podstaw jest opanowanie przez studentów umiejętności:
- posługiwania się językiem włoskim w mowie w podstawowych sytuacjach życiowych - czytania ze zrozumieniem prostych tekstów fachowych w języku włoskim (przy użyciu słownika) - redagowania w języku włoskim krótkich tekstów pisanych (notatka, list)
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
brak | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Czytanie artykułów z włoskiej prasy zarówno codziennej jak i fachowej (Amadeus, Lirica, Corriere della sera) Zapoznanie z włoskimi stronami internetowymi zarówno codziennego użytku (np trenitalia) jaki i fachowymi (np Forum Musica-Classica.it) | |
bibliografia podstawowa | |
T. Martin, S.Magnelli, Progetto italiano nuovo 1, Edilingua, Rzym, lipiec 2006 | |
bibliografia uzupełniająca | |
S. Nocchi, Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Florencja, październik 2007; M. Mezzadri, P. E. Balboni, Rete 1, Guerra Edizioni, Perugia 2000; D. Alessandroni, Cara Italia eserciziario, Guerra Edizioni, listopad 2000; P.N. Piczugina, M.B. Dworkina, Musica, teatro, arte, Moskwa 1987; Artykuły z czasopism „Amadeus” i „Lirica”; | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada ogólną znajomość języka włoskiego na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student potrafi porozumiewać się w języku włoskim w zakresie podstawowych umiejętności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania na poziomie A2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student potrafi zorganizować pracę indywidualną, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, | 4/2977/8358 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia gramatyczne: - alfabet, literowanie, zasady wymowy; - odmiana czasowników posiłkowych „avere” i „essere” w czasie teraźniejszym, forma twierdząca, przecząca, pytająca; - rodzajniki określone i nieokreślone; - rzeczowniki – rodzaje, tworzenie liczby mnogiej; - przymiotniki – odmiana przez rodzaje i liczby; - podział czasowników na koniugacje regularne,. wzorce odmiany w czasie teraźniejszym; - odmiana czasownika nieregularnego "andare".
Zagadnienia leksykalne: - formuły powitania, pożegnania, kurtuazyjne pytanie o samopoczucie, różne zwroty grzecznościowe; - bar, kawiarnia, restauracja; - frazeologia czasownika „andare”; - sposoby spędzania wolnego czasu; - Boże Narodzenie.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia semestru jest: - obecność na zajęciach - zaliczenie obowiązujących testów (2 w semestrze) - otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych (2 w semestrze) - pozytywny wynik kolokwium semestralnego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, | 4/2977/8374 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia gramatyczne: - czasowniki modalne – odmiana w czasie teraźniejszym, sposób użycia; - zaimki i przymiotniki dzierżawcze; - przyimki proste i ściągnięte; - czasowniki nieregularne; - czas przeszły dokonany „passato prossimo” czasowników regularnych, nieregularnych i zwrotnych – formy i zasady użycia.
Zagadnienia leksykalne: - opis domu, mieszkania; - rodzina; - zegar, opis dnia; - daty; - wrażenia z podróży (nazwy państw i stolic).
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia semestru jest: - obecność na zajęciach - zaliczenie obowiązujących testów (2 w semestrze) - otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych (2 w semestrze) - pozytywny wynik kolokwium semestralnego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, | 4/2977/8391 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia gramatyczne: - tworzenie przysłówków; - czas „imperfetto – tworzenie, zasady użycia, "passato prossimo" a "imperfetto" - czas futuro semplice i futuro anteriore; - zaimki osobowe dopełnienia bliższego; - użycie zaimków dopełnienia bliższego w czasie przeszłym; - zaimek cząstkowy „ne”.
Zagadnienia leksykalne: - wspomnienia z przeszłości; - pory roku, zjawiska atmosferyczne; - plany na przyszłość; - pociąg; - hobby; - zakupy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia semestru jest: - obecność na zajęciach - zaliczenie obowiązujących testów (2 w semestrze) - otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych (2 w semestrze) - pozytywny wynik kolokwium semestralnego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, | 4/2977/8406 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia gramatyczne: - zaimki dopełnienia dalszego; - tryb rozkazujący; - tryb warunkowy; - czas "passato remoto".
Zagadnienia leksykalne: - ubrania, kolory; - kino (gatunki filmów); - telewizja; - teatr, opera, koncert; - przykładowe biografie znanych muzyków.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia semestru jest: - obecność na zajęciach - zaliczenie obowiązujących testów (2 w semestrze) - otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych (2 w semestrze) - pozytywny wynik kolokwium semestralnego
Egzamin końcowy jest egzaminem pisemnym - ma formę testu sprawdzającego stopień opanowania poszczególnych sprawności językowych. |