symbol | jezyk |
---|---|
4/2971 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z dziejami muzyki artystycznej Zachodu. Zajęcia wstępne mają na celu wskazanie miejsca muzyki w szeroko rozumianej kulturze, jej genezę i związki z naturą, a także wyjaśnienie czym jest historia muzyki jako nauka. Następnie, po ogólnym przedstawieniu starożytnych kultur muzycznych, w porządku chronologicznym omawiane są przemiany jakim podlegała muzyka artystyczna naszego kręgu kulturowego na przestrzeni ponad tysiąca lat ze wskazaniem na związki tych przemian z innymi dziedzinami życia. Obok dominującej kwestii twórczości kompozytorskiej poruszane są też kwestie zapisu muzyki, systemów dźwiękowych i skalowych, rozwoju instrumentarium oraz przemian życia muzycznego. W kształceniu muzycznym jest to przedmiot podstawowy, gdyż współcześnie znakomita większość repertuaru pochodzi z przeszłości; trudno też zrozumieć i należycie ocenić muzykę współczesną nie znając muzyki przeszłości. Celem zajęć jest więc zdobycie wiedzy umożliwiającej pełne i świadome uczestnictwo życiu muzycznym oraz fachowe jego kształtowanie. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Warunkiem wstępnym jest podstawowy zasób wiedzy muzyce, ogólne wiedza dotycząca przeszłości, umiejętność przyswajania wiedzy oraz jej prezentowania. Przedmiot powiązany jest z Literaturą muzyczną, w związku z tym niezbędne jest uczęszczanie na zajęcia z tego przedmiotu. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Samodzielna lektura książek o muzyce oraz aktywne słuchanie muzyki na koncertach, w radio i z płyt. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura uzupełniająca (zwykle obcojęzyczna) jest podawana w trakcie | |
efekty kształcenia - wiedza | |
K_W04 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii muzyki | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
K_U20 posiada umiejętność ustnej i pisemnej wypowiedzi na tematy związane z historią muzyki | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
K_K04 umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Paulina Olczak, | 4/2971/8352 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wiadomości wstępne 2. Kultury muzyczne antyku – cechy wspólne – dziedzictwo antyku w europejskiej muzyce średniowiecza. – znaczenie teorii muzyki w rozwoju muzyki europejskiej 3. Średniowiecze – monodia liturgiczna i nieliturgiczna, – powstanie i rozwój polifonii, – powstanie i rozwój notacji muzycznej oraz systemu menzuralnego – system muzyczny i tonalność
Celem zajęć jest osiągnięcie znajomości podstawowych faktów z dziejów muzyki w omawianym okresie. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
obecność na zajęciach oraz pozytywne zaliczenie testów sprawdzających i zdanie kolokwium zaliczającego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Paulina Olczak, | 4/2971/8367 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Renesans – tendencje humanistyczne w muzyce polifonicznej, – początki muzyki instrumentalnej 2. Barok – rozmaitość stylistyczna, – formy wokalne, – formy instrumentalne
Celem zajęć jest osiągnięcie znajomości podstawowych faktów z dziejów muzyki w omawianym okresie. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
obecność na zajęciach oraz pozytywne zaliczenie testów sprawdzających i zdanie kolokwium zaliczającego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Julia Leszczyńska, | 4/2971/8384 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Style szkół przedklasycznych 2-3. Hochklassik - twórczość Haydna, Mozarta, Beethovena 4. Klasyczna twórczość innych kompozytorów 5. Styl romantyczny. Muzyka w krajach niemieckojęzycznych przed Wagnerem 6. Włoska alternatywa. Romantyzm we Francji 7. Od stylu brillant Chopina do romantycznej symfonii Dobrzyńskiego 8. Liszt i Wagner - programowość i arystotelesowski dramat. Verdi 9. Style narodowe od Glinki do Griega 10. Wiedeń muzyczny pod koniec XIX wieku 11. Późnoromantyczna muzyka we Francji, Wielkiej Brytanii i Ameryce 12. Od Halki Moniuszki do Manru Paderewskiego 13. Powtórzenie materiału 14-15. Zaliczanie materiału Na wykładach student zdobywa wiedzę na temat muzyki Zachodu w okresie od połowy XVIII wieku do początku XX wieku. Wiedza czysto muzyczna, dotycząca istoty stylów muzycznych (głównie klasycznego i romantycznego), ich odchyleń w postaci konkretnych idiomów kompozytorskich i najwybitniejszych przejawów w konkretnych dziełach, jest powiązana z zagadnieniami historycznymi, kulturowymi, ideologią epoki oraz twórczością w zakresie innych sztuk. Ogólna orientacja w tak ujętej historii muzyki ma dać studentowi podstawę do własnych przemyśleń i poszukiwań atrakcyjnych dla niego zagadnień. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawą kursów są wykłady oparte na najnowszej literaturze muzykologicznej, tak polskiej, jak i światowej. Celem autorki jest, aby studenci zdobywali nie tylko wiedzę na temat muzyki w kontekście kultury, ale także wiedzę na temat prowadzonych aktualnie badań i sposobów interpretacji. Wykłady są uzupełniane zdjęciami, fragmentami partytur, tłumaczeniami obcojęzycznych tekstów w utworach wokalnych, dyskusjami i dygresjami, które ułatwiają zrozumienie i zapamiętanie treści programowych. Wykładowczyni jest otwarta na doświadczenia studentów i zachęca ich do krótkich własnych wypowiedzi ad hoc, czy też przygotowanych na podstawie źródeł. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu. Na sprawdzianie pojawiają się pytania ogólne i szczegółowe. Ogólne sprawdzają umiejętność kojarzenia muzycznych procesów, wydarzeń i przejawów artyzmu ze zjawiskami historycznymi i kulturowymi; szczegółowe sprawdzają wiedzę z zakresu działalności i twórczości poszczególnych kompozytorów, ale także z zakresu charakterystycznych dla epoki przejawów życia muzycznego. Każda odpowiedź jest punktowana w zależności od stopnia trudności pytania, a suma zdobytych punktów zostaje przełożona na ocenę. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Julia Leszczyńska, | 4/2971/8399 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Modernizm 1890-1910 2. Ekspresjonistyczna moderna w Europie i Ameryce 3-4. Klasycystyczna moderna. Kierunek neotonalny 5. Klasycystyczna moderna. Kierunek dodekafoniczny 6. Muzyka środka 7-8. Moderna po II wojnie światowej 9. Minimalizm 10-11. Postmodernizm. 12. Spektralizm 13. Powtórzenie materiału 14-15. Zaliczanie materiału Ostatni kurs historii muzyki przygotowuje studenta do orientowania się w zakresie muzyki od początku XX wieku do dziś. Ponieważ wykładowczyni korzysta z najnowszych prac w różnych językach, tych samych, które obowiązują w innych ośrodkach różnych krajów Europy i Ameryki, student może mieć poczucie, że otrzymał aktualne światowe wyniki badań historyczno-muzycznych. Po tym kursie student powinien znać główne modernistyczne i postmodernistyczne tendencje kompozytorskie, uwarunkowane wydarzeniami historycznymi i zmianami cywilizacyjnymi, powinien też swobodnie mówić o najwybitniejszych utworach muzycznych tego czasu, wiążąc ich strukturę i wymowę z okolicznościami zewnętrznymi - pozamuzycznymi.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawą kursów są wykłady oparte na najnowszej światowej literaturze muzykologicznej, w tym na stale uaktualnianych hasłach encyklopedii New Grove online oraz na książkach, które na nowo ukazują muzykę XX wieku, a nawet proponują nowe spojrzenie na modernizm, np. Bach's circle, Mozart's arrow. K. Bergera. Wykłady są uzupełniane zdjęciami, fragmentami partytur, tłumaczeniami obcojęzycznych tekstów w utworach wokalnych, dyskusjami i dygresjami, które ułatwiają zrozumienie i zapamiętanie treści programowych. Wykładowczyni jest otwarta na doświadczenia studentów i zachęca ich do krótkich własnych wypowiedzi ad hoc, czy też przygotowanych na podstawie źródeł. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu. Na sprawdzianie pojawiają się pytania ogólne i szczegółowe. Ogólne sprawdzają umiejętność kojarzenia muzycznych procesów, wydarzeń i przejawów artyzmu ze zjawiskami historycznymi i kulturowymi; szczegółowe sprawdzają wiedzę z zakresu działalności i twórczości poszczególnych kompozytorów, ale także z zakresu charakterystycznych dla epoki przejawów życia muzycznego. Każda odpowiedź jest punktowana w zależności od stopnia trudności pytania, a suma zdobytych punktów zostaje przełożona na ocenę. |