symbol | jezyk |
---|---|
4/2969 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Wypracowanie u studentów rzetelnych podstaw właściwego i samodzielnego zrozumienia sposobów pracy nad utworem, prowadzących do opanowania problemów muzycznych i technicznych. Opanowanie gry na instrumencie w stopniu pozwalającym na swobodne wykorzystanie jego możliwości i przydatności w przyszłej pracy pedagogicznej i artystycznej. Rozwijanie warsztatu pianistycznego, pamięci odtwórczej i wyobraźni muzycznej. Rozwijanie wrażliwości na środki wyrazu muzycznego. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy nad opracowaniem interpretacyjnym poszczególnych utworów z literatury fortepianowej, z ukazaniem ich stylu i formy. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
indywidualnie dostosowane do umiejętności i stopnia zaawansowania studenta | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
improwizacja, czytanie a'vista, transponowanie, akompaniament | |
bibliografia podstawowa | |
Literatura fortepianowa obejmująca możliwie szeroki zakres stylów i technik pianistycznych od Baroku do współczesności. Do podstawowego kanonu stylistycznego można zaliczyć: Formy barokowe: J.S. Bach - inwencje dwu i trzygłosowe, preludia i fugi, suity i partity Formy klasyczne: J. Haydn, W.A. Mozart, L.van Beethoven - sonaty, wariacje, ronda Utwory romantyczne takich kompozytorów jak F. Schubert, R. Schumann, P. Czajkowski, F. Chopin, E. Grieg, F. Liszt, Utwory współczesne takich kompozytorów jak: B. Bartok, S. Prokofiew, D. Szostakowicz, D. Kabalewski, A. Chaczaturian, B. Martinu, T. Szeligowski, R. Statkowski, A. Tansman
Zbiory etiud takich kompozytorów jak: C. Czerny, H. Berens, S. Heller, M. Clementi, J.B. Cramer, A. Loschhorn
Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury fortepianowej. | |
bibliografia uzupełniająca | |
dostosowana do indywidualnych potrzeb i stopnia zaawansowania studenta - gamy, utwory na 4 ręce, ćwiczenia techniczne - wprawki
Literatura dotycząca problematyki fortapianowej:
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Posiada ogólną znajomość literatury fortepianowej z odpowiednim odniesieniem do epok i okresów stylistycznych. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Dysponuje umiejętnościami warsztatowymi potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych - posiada odpowiedni zasób umiejętności technicznych, pozwalający swobodnie zaprezentować treść muzyczną utworu fortepianowego. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych - na podstawie obserwacji własnej pracy, umie ocenić walory estetyczne wykonawstwa muzycznego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, | 4/2969/8350 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy techniki pianistycznej do zrealizowania). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | mgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, | 4/2969/8365 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym forma klasyczna oraz utwór o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy techniki pianistycznej do zrealizowania). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Całość przygotowanego na zaliczenie programu należy wykonać z pamięci. Gamy należy zaliczyć przed sesją. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | kolokwium w czasie sesji | mgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, | 4/2969/8383 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym forma polifoniczna oraz utwór o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy techniki pianistycznej do zrealizowania). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Całość przygotowanego na zaliczenie programu należy wykonać z pamięci. Gamy należy zaliczyć przed sesją. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, | 4/2969/8398 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy techniki pianistycznej do zrealizowania). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Oprócz formy klasycznej całość przygotowanego na zaliczenie programu należy wykonać z pamięci. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, | 4/2969/8412 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
3 utwory zróżnicowane stylistycznie w tym jeden o charakterze technicznym (etiuda lub utwór zawierający konkretne elementy techniki pianistycznej do zrealizowania). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Piotr Ejsmont, mgr Halina Kordalska, mgr Monika Kułakowska, mgr Ilona Lwowska-Borkowska, mgr Barbara Miodowska-Chróściewicz, mgr Małgorzata Nanowska, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, mgr Ewa Rytel, mgr Monika Siedlewicz, mgr Joanna Trzeciak, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, mgr Iwona Zaczkowska, | 4/2969/8418 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
3 utwory zróżnicowane stylistycznie wybrane pod kątem indywidualnych predyspozycji i zainteresowań studenta. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Całość przygotowanego na zaliczenie programu należy wykonać z pamięci. |