Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praktyka w zakresie metodyki prowadzenia audycji muzycznych

symboljezyk
4/2953
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • kształcenie praktycznych umiejętności do prowadzenia przedmiotu audycje muzyczne w szkolnictwie muzycznym I stopnia
  • poznanie różnych form, rodzajów ćwiczeń oraz metod aktywnego słuchania literatury muzycznej
  • rozwijanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • wiedza i umiejętności z historii i literatury muzycznej 
  • znajomość podstawowych zagadnień z  zakresu psycholigii rozwojowej
  • znajomość podstawowych zagadnień z zakresu dydaktyki ogólnej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • zaliczone kursy: (historia muzyki, literatura muzyczna)
bibliografia podstawowa
  • Dudek.A., Program nauczania audycji muzycznych dla szkół muzycznych  I stopnia, Wyd. Triangiel, Warszawa 2009
  • Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki, Propozycje dla nauczyciela, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2008
  • Frolowiczi E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Akademia Muzyczna, Gdańsk 2011
  • Stokowska M., O muzyce i muzykach: ciekawostki, wiersze, wypowiedzi, anegdoty, Warszawa 1989

 

bibliografia uzupełniająca
  •  Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, WSiP Warszawa 1989
  • Kreiner - Bogdańska A., W krainie muzyki, PWM Kraków 2006
  • słowniki, encyklopedie, programy multimedialne, materiały z muzycznych stron internetowych
efekty kształcenia - wiedza

* spełnia wytyczne wynikające z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowujacego do zawodu nauczyciela prowadzącego audycje muzycznyczne w szkole muzycznej Istopnia
* posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi, także kształcenia i nauczania w szkolnictwie artystycznym
przedmiotu audycje muzyczne
* posiada wiedzę pedagogiczno - dydaktyczną do prowadzenia przedmiotu audycje muzyczne
w szkole muzycznej I stopnia
* posiada znajomość podstawowych treści oraz literaturę muzyczną związaną z programem nauczania audycji muzycznych w szkole muzycznej I stopnia
* posiada wiedzę umożliwiającą wykorzystania na lekcji audycji technologii informacyjnych (nagrania, materiały nutowe, prezentacje multimedialne, internet)

efekty kształcenia - umiejętności

* posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły muzycznej I stopnia
* jest przygotowany do współpracy z innymi placówkami ( organizacja i prowadzenie audycji muzycznych)
* wykazuje umiejętności samodzielnego doskonalenia własnego warsztatu poprzez dobór treści, literatury muzycznej opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

* stosuje w praktyce i doskonali w ramach przedmiotu kompetencje wiedzy i umiejętności
* umiejętnie komunikuje się w obrębie własnego środowiska i społeczności szkolnej
* posiada niezbedną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa, udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0ćwiczeniazaliczeniemgr Maria Datta, 4/2953/8334
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • praktyczna realizacja zagadnień omawianych na metodyce prowadzenia audycji muzycznych w zakresie szkoły muzycznej I stopnia
  • prowadzenie zajęć praktycznych zgodnie z rozkładem materiału
  • przygotowanie scenariuszy prowadzonych zajęć
  • omawianie prowadzonych zajęć z opiekunem praktyk
metody dydaktyczne
  • operatywna
  • ekspozycji
  • problemowo - twórcza
  • problemowo - analityczna
  • analityczno percepcyja
  • aktywnego słuchania
  • organizowania i rozwijania działalności muzycznej ucznia
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez opiekuna praktyk
  • uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez studentów
  • opracowanie scenariuszy i przeprowadzenie 2 zajęć w semstrze

 

wykonanie: www.ansta.pl