symbol | jezyk |
---|---|
4/2943 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównymi założeniami oraz celami przedmiotu są: - Nabycie podstawowych umiejętności z zakresu prowadzenia zespołów instrumentalnych. - Utrwalanie umiejętności kształconych na zajęciach indywidualnych z dyrygowania i czytania partytur. - Poznanie typowych składów zespołów instrumentalnych w odniesieniu do możliwości muzykowania w szkolnictwie ogólnokształcącym, artystycznym, ośrodkach kultury, amatorskim ruchu muzycznym. - Zapoznanie z podstawową literaturą muzyczną przedmiotu. - Studia nad metodyką pracy w zespole. - Weryfikacja własnych opracowań muzyki instrumentalnej na niekonwencjonalne acz dostępne składy zespołów instrumentalnych. - Praca dyrygencka z zespołem utworzonym ze studentów. W trakcie rocznej pracy każdy student realizuje nie mniej niż dwa utwory jako dyrygent zespołu instrumentalnego (złożonego z pozostałych studentów roku, studentów innych wydziałów AM, bądź członków orkiestry smyczkowej SM I st. w Gdańsku-Wrzeszczu. Jeden utwór to kompozycja lub aranżacja danego studenta opracowana przez niego pode kierunkiem pedagoga prowadzącego przedmiot. Drugi utwór to dowolnie wybrana przez studenta kompozycja dostosowana do możliwości wykonawczych i składu zespołu. W miarę możliwości student bierze czynny udział jako członek zespołu w czasie pracy nad utworem przez innego studenta. Student uczy się i doskonali warsztat dyrygencki pod kątem precyzji, sugestywności, ale przede wszystkim pod względem reakcji i czytelności gestów oraz metodyki pracy z zespołem. Ewentualne błędy student analizuje zarówno z punktu widzenia dyrygenta jak i członka zespołu. Praktyka ta umożliwia przygotowanie na roku piątym dyplomu - koncertu i daje podstawy do dalszego, samodzielnego doskonalenia warsztatu dyrygenckiego i pedagogicznego w przyszłej pracy. W ciągu roku student powinien zapoznać się z najczęściej wykonywaną przez zespoły instrumentalne muzyką poprzez analizę wydawanych partytur, ewentualne nagrania jak również powinien posiąść umiejętność opracowywania i adaptacji muzycznej na dostępny zespół instrumentalny. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Przedmiot pozostaje w korelacji z przedmiotami: dyrygowanie, czytanie partytur, instrumentacja, analiza dzieła muzycznego oraz instrument główny (na podbudowie wcześniejszej edukacji muzycznej). Dyrygowanie, czytanie partytur realizowane są od pierwszego roku studiów indywidualnie jako przedmioty kierunkowe. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Zalecany jest udział studentów w próbach orkiestry smyczkowej Szkoły Muzycznej I st. im. G. Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu. W porozumieniu z dyrygentem prowadzącym orkiestrę możliwe jest poprowadzenie części próby/koncertu. Próby odbywają się w środy w godz. 17.30 - 19.00 w SM I st. przy ul. Dmowskiego 16b. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Partytury utworów kameralnych na składy instrumentalne możliwe do bieżącej realizacji w grupie studenckiej oraz w orkiestrze smyczkowej SM I st.. Transkrypcje takich utworów, kompozycje studenckie. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada wiedzę związaną z instrumentoznawstem (rodzaje instrumentów, strój/transpozycje) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student potrafi jako dyrygent przeprowadzić próbę zespołu instrumentalnego i wokalno-instrumentalnego | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student uczy się odpowiedniej komunikacji interpersonalnej niezbędnej do pełnienia funkcji dyrygenta |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 22.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Michał Kozorys, | 4/2943/8302 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Organizacja zespołu. - Wybór programu w zależności od składu instrumentów reprezentowanych przez grupę studentów danego roku, bądź innego składu złożonego ze studentów innych wydziałów AM – Podstawowe zagadnienia budowy, brzmienia, możliwości technicznych (pod kątem wykonawstwa w szkolnictwie muzycznym i ogólnokształcącym) instrumentów smyczkowych, dętych i perkusyjnych - Warsztat dyrygencki w pracy z zespołem instrumentalnym (różnice dyrygowania zespołem a chórem). - Podstawowe zagadnienia instrumentalnej gry zespołowej. Strój - intonacja, artykulacja, proporcja brzmienia. - Dobór utworu pod względem trudności - możliwości wykonawczych. - Odczytanie utworu - zasady pracy. - Interpretacja i styl - ćwiczenia. - Wykonania i analiza utworów opracowanych przez poszczególnych studentów. - Ćwiczenie poszczególnych kompozycji wg ustalonego kalendarza rocznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Obserwacja/hospitacja, konwersatorium problemowe, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium obejmujące część teoretyczną - ustna odpowiedź dotyczącą metodyki pracy z zespołem instrumentalnym. - Frekwencja - Aktywność i indywidualne przygotowanie się do zajęć (opracowanie własnych partii instrumentalnych) - Opanowanie pamięciowe i dyrygowane "bez nut" utworów na zaliczeniu rocznym - Ogólna postawa w stosunku do przedmiotu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 22.50 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Michał Kozorys, | 4/2943/8320 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Organizacja zespołu. - Wybór programu w zależności od składu instrumentów reprezentowanych przez grupę studentów danego roku, bądź innego składu złożonego ze studentów innych wydziałów AM – Podstawowe zagadnienia budowy, brzmienia, możliwości technicznych (pod kątem wykonawstwa w szkolnictwie muzycznym i ogólnokształcącym) instrumentów smyczkowych, dętych i perkusyjnych - Warsztat dyrygencki w pracy z zespołem instrumentalnym (różnice dyrygowania zespołem a chórem). - Podstawowe zagadnienia instrumentalnej gry zespołowej. Strój - intonacja, artykulacja, proporcja brzmienia. - Dobór utworu pod względem trudności - możliwości wykonawczych. - Odczytanie utworu - zasady pracy. - Interpretacja i styl - ćwiczenia. - Wykonania i analiza utworów opracowanych przez poszczególnych studentów. - Ćwiczenie poszczególnych kompozycji wg ustalonego kalendarza rocznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Obserwacja/hospitacja, konwersatorium problemowe, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium obejmujące część praktyczną - dyrygowanie utworami opracowanymi w czasie roku. - Frekwencja - Aktywność i indywidualne przygotowanie się do zajęć (opracowanie własnych partii instrumentalnych) - Opanowanie pamięciowe i dyrygowane "bez nut" utworów na zaliczeniu rocznym - Ogólna postawa w stosunku do przedmiotu |