Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Praktyka w zakresie dydaktyki muzyki I i II etapu edukacyjnego oraz podstawowej szkoły muzycznej
symbol | jezyk |
4/2941 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Założeniem oraz celem przedmiotu jest opanowanie praktycznej
umiejętności prowadzenia lekcji muzyki w klasach IV-VI szkoły
podstawowej zgodnie z obowiązującym programem nauczania. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
metodyka i teoria edukacji muzycznej |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
nauka akompaniamentu, emisja głosu, historia muzyki |
bibliografia podstawowa |
Burowska
Z. (1976) Współczesne systemy wychowania
muzycznego, Warszawa, WSiP
Gordon
E. E. (1999a) Sekwencje ucznia się w
muzyce. Umiejętności, zawartość
i motywy, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP
Gordon
E. E. (1999b) Zanurz się w program
nauczania muzyki, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP
Jankowska
M. (2002) Zoltan Kodaly. O edukacji
muzycznej – pisma wybrane, Warszawa, Akademia Muzyczna im. F. Chopina
Lipska
E., Przychodzińska M. (1999) Drogi do
muzyki. Metodyka i materiały repertuarowe, Warszawa, WSiP |
bibliografia uzupełniająca |
Kamińska
B. (1997) Kompetencje wokalne dzieci i
młodzieży – ich poziom, rozwój, uwarunkowania, Warszawa, Akademia Muzyczna
im. Fryderyka Chopina
Lewandowska
K. (1978) Rozwój zdolności muzycznych u
dzieci w wieku szkolnym, Warszawa, WSiP |
efekty kształcenia - wiedza |
poznaje sposób funkcjonowania szkoły podstawowej, jej strukturę organizacyjną oraz sposób prowadzenia dokumentacji opisuje przebieg obserwowanych zajęć orientuje się w dokumentach prawnych dotyczących pracy nauczyciela zna podstawowe wydawnictwa szkolne posiada wiedzę na temat prawidłowego konstruowania scenariuszy charakteryzuje zakres wiadomości w oparciu o podstawę programową oraz programy nauczania |
efekty kształcenia - umiejętności |
w sposób praktyczny wykorzystuje wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych na poziomie podstawowym edukacji muzycznej do tworzenia scenariuszy lekcyjnych oraz prowadzenia zajęć wykorzystuje umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły tworzy oraz prowadzi (również jako dyrygent) multidyscyplinarne projekty (inscenizacje muzyczne, proste układy taneczne) z udziałem dzieci, pozostałych nauczycieli pracujących w szkole oraz innych muzyków weryfikuje i poddaje krytyce efekty własnej pracy oraz innych praktykantów umiejętnie dobiera piosenki szkolne oraz ćwiczenia muzyczne zależne od wieku, predyspozycji oraz umiejętności ucznia potrafi w sposób właściwy wypowiadać się przed klasą oraz zabierać głos w oficjalnych wydarzeniach z życia szkoły wybiera odpowiednie metody do prowadzenia zajęć w sposób zdyscyplinowany oraz możliwie jak najbardziej zrozumiały |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
jest przygotowany oraz posiada wszelkie kompetencje do samodzielnej pracy jako nauczyciel w twórczy i świadomy sposób organizuje pracę własną oraz kieruje pracą zespołu mając na uwadze ciągłą potrzebę kształtowania i doskonalenia warsztatu pedagoga-nauczyciela skutecznie komunikuje się w obrębie własnego środowiska kulturalno-oświatowego oraz społeczności akademickiej i szkolnej zachowuje otwartość na współpracę oraz realizację zespołowych zadań projektowych w różnorodnych przedsięwzięciach artystycznych oraz kulturalno-oświatowych dba o poszanowanie praw i obowiązków ucznia jest zorientowany na rozwój i wspieranie wszystkich sfer życia szkoły charakteryzuje się krytyczną postawą wobec działań własnych oraz innych pedagogów |
Semestry
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Dyrygentura chóralna (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Emilia Sulkowska, | 4/2941/8319 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- umiejętność nauczania piosenek szkolnych z wykorzystaniem warsztatu wokalno-dyrygenckiego
- umiejętność przekazywania wiedzy z zakresu historii muzyki oraz form muzycznych
- umiejętność realizowania aktywnego słuchania muzyki
- umiejętność tworzenia prostych choreografii do muzyki
- umiejętność tworzenia dokumentacji lekcji obejmującą dziennik lekcyjny oraz scenariusze zajęć
|
metody dydaktyczne |
metody praktyczne: realizacji zadań oraz ćwiczeń |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- przeprowadzenie co najmniej 2 zajęć dydaktycznych
- obserwacja 10 zajęć dydaktycznych
- staranna i prawidłowo prowadzona dokumentacja praktyk
|