symbol | jezyk |
---|---|
4/2927 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem kształcenia jest przygotowanie metodologiczne i praktyczne do procesu analizy i interpretacji dzieła muzycznego. Analizy obejmują wybrane dzieła z literatury muzycznej reprezentatywne dla poszczególnych form i gatunków muzycznych, okresów historycznych, stylów oraz technik kompozytorskich. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
znajomość zasad muzyki, literatury muzycznej różnych epok historycznych. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
Ian D. Bent, Analiza, [w:] Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, AM Kraków - AM Gdańsk 1990, s. 5-10. Józef M. Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne. Małe formy instrumentalne, PWM Kraków 1983. Józef M. Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne. Wielkie formy instrumentalne, PWM Kraków 1987. Józef M. Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne. Pieśń, PWM Kraków 1974. Józef M. Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne. Wielkie formy wokalne, PWM Kraków 1984. Matthias Hermann, Formy baroku i klasycyzmu w kontekście teorii historycznej. Fuga. Forma sonatowa, Warszawa 2008. Marek Podhajski, Cechy formy sonatowej, [w:] Muzyka fortepianowa II. Prace Specjalne 12, Gdańsk 1977, s. 175-198. Marek Podhajski, Formy muzyczne, PWN Warszawa 1991. Marek Podhajski, Jeszcze raz o budowie okresowej w Mazurkach Chopina, [w:] Muzyka fortepianowa V. Prace specjalne 29. AM Gdańsk 1983, s. 59-96. Marek Podhajski, Zasady analizy relacji przeciwstawności w formie sonatowej, [w:] Muzyka fortepianowa IV. Prace Specjalne 25, Gdańsk 1981, s. 235-247. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Hans Heinrich Eggebrecht, Uwagi o metodzie analizy muzycznej, [w:] Res Facta 7, PWM Kraków 1973, s. 40-48 Alicja Jarzębska, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002. Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków - Gdańsk 1990. Mieczysław Tomaszewski, Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Kraków 2000. Mieczysław Tomaszewski, Muzyka w dialogu ze słowem, Kraków 2003. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
potrafi wymienić i zdefiniować elementy dzieła muzycznego, elementarne współczynniki formy muzycznej oraz zasady kształtowania w dziele muzycznym | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych elementów dzieła muzycznego oraz rozpoznać zasadę kształtowania | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
nabywa zdolność analitycznego myślenia |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | wykład/ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Monika Karwaszewska, | 4/2927/8261 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Zagadnienia teoretyczne dotyczące analizy i interpretacji dzieła muzycznego: - Zasady organizacji materiału dźwiękowego oraz zasady kształtowania w formie muzycznej, - Elementarne współczynniki formy muzycznej, - Klasyfikacje metod analizy. 2. Praktyka i metodologia analizy i interpretacji dzieła muzycznego: - form okresowych na przykładzie małej formy instrumentalnej (miniatura instrumentalna, tańce stylizowane), - formy wariacyjnej (wariacje ostinatowe, wariacje tematyczne, wariacje bez tematu), - formy polifonicznej (kanon, fuga), - formy sonatowej (klasycznego i romantycznego allegra sonatowego) oraz cyklu sonatowego, - formy ronda (rondo starofrancuskie, rondo sonatowe, rondo z epizodem), - formy wokalnej i wokalno-instrumentalnej (pieśń chóralna, pieśń solowa), - miniatury XX i XXI wieku.
Wybór form muzycznych do praktycznej analizy uzależniony jest od rodzaju specjalności i poziomu grupy. Ostateczna weryfikacja nastąpi na początku semestru.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Kurs ma charakter seminaryjny. Proces nauczania kursu przewiduje następujące formy pracy: - praca pisemna przedstawiająca analizę i interpretację wybranej formy muzycznej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest: 1. Zaliczenie wszystkich kolokwiów, 2. Praca pisemna (jedna w semestrze), obejmująca przedstawienie analizy wybranego utworu reprezentującego formę lub gatunek omawiany w semestrze.
Przedmiotem oceny są wyniki uzyskane przez studenta w ciągu semestru z kolokwiów i pracy pisemnej. Preferuje się również systematyczność i aktywność w pracy studenta. Warunkiem koniecznym zaliczenia kursu jest terminowe złożenie pracy pisemnej oraz pozytywna ocena uzyskana ze wszystkich wykonanych przez studenta zadań w semestrze. |