symbol | jezyk |
---|---|
4/2925 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. CELE PRZEDMIOTU Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami wychowania organizowanego przez szkołę i środowiskowe instytucje oświatowo-wychowawcze. Zależy głównie na ukazaniu pedagogiki jako nauki, współczesnych prądów i kierunków pedagogicznych, problematyki dotyczącej treści i metod nauczania i wychowania w szkole, a także historii wychowania i ewolucji ustroju szkolnictwa - w tym artystycznego.
2. ZAŁOŻENIA PRZEDMIOTU - Student doskonali wiedzę z zakresu pedagogiki. - Student zapoznaje się z pedagogiką jako nauką. - Student rozwija swoje umiejętności w zakresie wiedzy o celach, treściach, procesach i metodach wychowania a także o systemach oświaty i postawie nauczyciela. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Posiadane kompetencje przed rozpoczęciem nauki: wiedza o społeczeństwie, historii oraz historii wychowania. Powiązania z innymi przedmiotami: dydaktyka, praktyka pedagogiczna, teoria organizacji szkolnictwa. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Brak. | |
bibliografia podstawowa | |
- Śliwerski B., (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006 (t.I: Podstawy o wychowaniu; t. II: Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych; t. III: Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej). - Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, Wyd Naukowe PWN, Warszawa 2003, t. I i II. - Kot S., Historia wychowania, Warszawa 1996 (wg wydania drugiego z 1934 roku), t. I i II. - Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008. - Konaszkiewicz Z., Szkice z pedagogiki muzycznej, Akademia Muzyczna im F. Chopina, Warszawa 2001. - Michalski A., Wyższe szkolnictwo muzyczne w Polsce w latach 1945-1964, Wydawnictwo Uczelniane UKW, Bydgoszcz 2009. - Marynowicz-Hetka E., Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa - Przerembska V., Ideały wychowania w edukacji muzycznej w II Rzeczpospolitej, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2008. 2003. - Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, WAiP, Warszawa 2008 | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Adamski F., Człowiek, wychowania, kultura. Wybór tekstów, Kraków 1993. - Czerny J., Zagrożenia wychowawcze we współczesnym świecie, Katowice 1999. - Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, Gdańsk 2007 (t. I: Istota i sens wychowania – wokół kontekstów i znaczeń; t. II: Ku czemu wychowywać w nieprzejrzystym świecie; t. III: O praktykach wychowania – co wzbogaca, co zubaża wychowawcę, t. IV: Ku demokracji poprzez edukację). - Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996. - Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002. - Jaspers K., Autorytety, Sokrates, Budda, Konfucjusz, Jezus, tłum. P. Bentkowski, R. Flaszak, Warszawa 2000. - Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004. - Kwieciński Z., Tropy – ślady – próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza, Poznań-Olsztyn 2000. - Kubiak-Szymborska E., Zając D., Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006. - Niemierko B., Kształcenie według wymagań, [w:] A.K. Akruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000. - Sęk H., Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000. - Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- Student analizuje pedagogikę jako naukę. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- Student poznaje i doskonali wiedzę o wychowaniu. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- Stosuje w praktyce i doskonali w ramach przedmiotu kompetencje wiedzy i umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Paulina Olczak, | 4/2925/8257 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Pedagogika jako nauka o wychowaniu. - Dyscypliny współpracujące z pedagogiką - Metodologia badań pedagogicznych - Ideały i cele wychowania. - Proces dydaktyczny. - Metody nauczania. program szkolny, ocenianie, - Organizacyjne formy kształcenia. - Treść wychowawczego oddziaływania sztuki. - Historia wychowania – wybrane zagadnienia. - Ewolucja ustroju szkolnego, w tym muzycznego w XX wieku
EFEKTY KSZTAŁCENIA: Student jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych jako pedagog. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter wykładów. W ramach zajęć stosowane są metody: - Podające (wykład, objaśnienie,) - Eksponujące (pokaz, ekspozycja). - Problemowe (metody aktywizujące, dyskusje i debaty, metody rozwijające twórcze myślenie). - W kształceniu poszczególnych umiejętności z zakresu pedagogiki preferowane są szczególnie metody stymulujące aktywność intelektualną studenta. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie w formie odpowiedzi ustnej, kolokwium lub testu warunkowane aktywnością na zajęciach (wykładach). Warunki zaliczenia: - Ogólna znajomość terminologii z obszaru pedagogiki. - Znajomość wykładanej problematyki uzupełnionej wiadomościami z podanej wcześniej literatury. |