symbol | jezyk |
---|---|
4/2916 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- Wykorzystanie i zastosowanie praktyczne umiejętności nabytych na zajęciach z dyrygowania, czytania partytur, emisji głosu, - Poznanie specyfiki dyrygowania wokalnym zespołem "żywym", reakcji na intonację, barwę brzmienia, - Zaznajomienie z metodami pracy nad nowym utworem: odczytanie tekstu muzycznego i słownego, artykulacja, dykcja, dynamika, frazowanie, interpretacja, - Przygotowanie studenta do publicznych występów na koncertach, festiwalach i konkursach chóralnych, - Poznanie literatury chóralnej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Prawidłowe posługiwanie się głosem Poprawna intonacja Umiejętności dyrygenckie | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
praktyki chóralne, dyrygentura, chór | |
bibliografia podstawowa | |
Przykładowa literatura muzyczna:
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Posiada wiedzę dotyczącą procesu emisji głosu w jej wymiarze funkcjonalnym i artystycznym, szczególnie w odniesieniu do pracy w zespole wokalnym. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Wykazuje umiętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej podstawowych koncepcji pedagogicznych w zakresie prowadzenia zespołu wokalnego. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie dyrygentury chóralnej na pierwszym etapie edukacyjnym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Anna Wilczewska, | 4/2916/8213 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I Wybór repertuaru, przydział utworów dla poszczególnych studentów. II Etapy pracy nad utworem chóralnym: - odczytanie partytury, omówienie problemów dyrygenckich i wokalnych, - analiza tekstu słownego i poszczególnych partii głosów, - ćwiczenia wokalne w oparciu o materiał utworu, - kształcenie techniki wokalnej, intonacji, - problematyka dyrygencka, - zagadnienia stylu wykonania, interpretacji, barwy brzmienia, energetyki utworu. III Koncert publiczny. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie frekwencji, aktywności, oraz osiąganych efektów pracy |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Anna Wilczewska, | 4/2916/8236 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I Wybór repertuaru, przydział utworów dla poszczególnych studentów. II Etapy pracy nad utworem chóralnym: - odczytanie partytury, omówienie problemów dyrygenckich i wokalnych, - analiza tekstu słownego i poszczególnych partii głosów, - ćwiczenia wokalne w oparciu o materiał utworu, - kształcenie techniki wokalnej, intonacji, - problematyka dyrygencka, - zagadnienia stylu wykonania, interpretacji, barwy brzmienia, energetyki utworu. III Koncert publiczny. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie frekwencji, aktywności, oraz osiąganych efektów pracy |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Anna Wilczewska, | 4/2916/8260 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I Wybór repertuaru, przydział utworów dla poszczególnych studentów. II Etapy pracy nad utworem chóralnym: - odczytanie partytury, omówienie problemów dyrygenckich i wokalnych, - analiza tekstu słownego i poszczególnych partii głosów, - ćwiczenia wokalne w oparciu o materiał utworu, - kształcenie techniki wokalnej, intonacji, - problematyka dyrygencka, - zagadnienia stylu wykonania, interpretacji, barwy brzmienia, energetyki utworu. III Koncert publiczny. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie frekwencji, aktywności, oraz osiąganych efektów pracy |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Anna Wilczewska, | 4/2916/8283 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I Wybór repertuaru, przydział utworów dla poszczególnych studentów. II Etapy pracy nad utworem chóralnym: - odczytanie partytury, omówienie problemów dyrygenckich i wokalnych, - analiza tekstu słownego i poszczególnych partii głosów, - ćwiczenia wokalne w oparciu o materiał utworu, - kształcenie techniki wokalnej, intonacji, - problematyka dyrygencka, - zagadnienia stylu wykonania, interpretacji, barwy brzmienia, energetyki utworu. III Koncert publiczny. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie frekwencji, aktywności, oraz osiąganych efektów pracy |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Anna Wilczewska, | 4/2916/8303 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I Wybór repertuaru, przydział utworów dla poszczególnych studentów. II Etapy pracy nad utworem chóralnym: - odczytanie partytury, omówienie problemów dyrygenckich i wokalnych, - analiza tekstu słownego i poszczególnych partii głosów, - ćwiczenia wokalne w oparciu o materiał utworu, - kształcenie techniki wokalnej, intonacji, - problematyka dyrygencka, - zagadnienia stylu wykonania, interpretacji, barwy brzmienia, energetyki utworu. III Koncert publiczny. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie frekwencji, aktywności, oraz osiąganych efektów pracy |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Anna Wilczewska, | 4/2916/8321 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I Wybór repertuaru, przydział utworów dla poszczególnych studentów. II Etapy pracy nad utworem chóralnym: - odczytanie partytury, omówienie problemów dyrygenckich i wokalnych, - analiza tekstu słownego i poszczególnych partii głosów, - ćwiczenia wokalne w oparciu o materiał utworu, - kształcenie techniki wokalnej, intonacji, - problematyka dyrygencka, - zagadnienia stylu wykonania, interpretacji, barwy brzmienia, energetyki utworu. III Koncert publiczny. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie egzaminu komisyjnego polegającego na przeprowadzeniu 45 minut próby z zespołem wokalnym. Kryteria oceniania: 1. Metody pracy dyrygenta z chórem, kontakt z chórem, refleks sytuacyjny 2. Umiejętność posługiwania się instrumentem, kamertonem oraz własnym głosem, trafność doboru ćwiczeń emisyjnych, kształcenie techniki wokalnej 3. Przedstawienie dramaturgii, formy i stylu interpretacji utworu, muzykalność 4. Wrażliwość na elementy poprawnego wykonania utworu muzycznego - dynamika, frazowanie, artykulacja, dykcja, intonacja, brzmienie 5. Skuteczność próby, technika dyrygowania 6. Temperament, zdolności twórcze, budzenie kreatywności wykonawczej, bogactwo wyobraźni muzycznej, umiejętność poszukiwania kolorystyki głosu, barwy chóru |