symbol | jezyk |
---|---|
4/2909 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Literatura muzyczna jest uzupełnieniem wykładu z historii muzyki. Zajęcia polegają na prezentacji i analizowaniu utworów muzycznych z kolejnych omawianych na historii muzyki epok. Uzupełnieniem zajęć jest samodzielna lektura kilku wskazanych przez prowadzącego pozycji Celem przedmiotu jest słuchowe zapoznanie z wybranymi dziełami minionych epok, a przede wszystkim zdobycie umiejętności słuchowego analizowania utworów muzycznych i rozpoznawanie ich jako przykładów danego stylu, techniki, formy itp. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Warunkiem wstępnym jest podstawowy zasób wiedzy muzyce, słuch muzyczny i pamięć muzyczna. Przedmiot powiązany jest z historią muzyki, w związku z tym niezbędne jest uczęszczanie na zajęcia z tego przedmiotu. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Wykonywanie muzyki oraz aktywne słuchanie muzyki na koncertach, w radio i z płyt. | |
bibliografia podstawowa | |
Przygotowane przez prowadzącego zestawy nagrań omawianych utworów. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- brak danych - | |
efekty kształcenia - wiedza | |
K_W05 posiada znajomość wybranych przykładów literatury muzycznej z odpowiednim odniesieniem do epok i okresów stylistycznych historii muzyki | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
K_U19 posiada biegłą znajomość w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Paulina Olczak, | 4/2909/8206 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Średniowiecze monodia – chorał gregoriański, pieśni trubadurów, truwerów i minnesingerów, wczesna polifonia – organum, konduktus, motet, polifonia XIV i XV wieku – różne rodzaje motetu, msza, pieśń polifoniczna
Celem zajęć jest osiągnięcie słuchowej znajomości muzyki omawianej epoki oraz umiejętności słuchowej analizy utworów i kwalifikowania ich jako przykładów reprezentujących określone techniki, formy i style. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Prezentacja i omawianie poszczególnych utworów jako przykładów reprezentujących określone techniki, formy i style. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach. Zaliczenie testów słuchowych oraz kilku lektur z listy wskazanej przez prowadzącego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Paulina Olczak, | 4/2909/8230 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Renesans polifonia łacińska – msza polifonicza, motety łacińskie, polifonia do tekstów w językach narodowych, – pieśń, madrygał, muzyka instrumentalna 2. Barok muzyka wokalno-instrumentalna – opera, kantata, dialog i oratorium, muzyka instrumentalna – formy ostinatowe, formy imitacyjne, formy swobodne,
Celem zajęć jest słuchowa znajomość muzyki omawianych epoki oraz umiejętność słuchowej analizy utworów i zakwalifikowanie ich jako przykładów reprezentujących określone techniki, formy i style. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Prezentacja i omawianie poszczególnych utworów jako przykładów reprezentujących określone techniki, formy i style. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach. Zaliczenie testów słuchowych oraz kilku lektur z listy wskazanej przez prowadzącego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Julia Leszczyńska, | 4/2909/8253 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Sinfonie F. Richtera, J. Stamica, I. Holzbauera i C. Ph. E. Bacha 2-3. Symfonie londyńskie F. Haydna. Opera Don Giovanni A. W. Mozarta. Twórczość L. Beethovena z ostatniego okresu 4. Twórczość L. Boccheriniego 5. Opera Wolny strzelec C. M. Webera. Muzyczne nowele F. Schuberta i R. Schumanna 6. Symfonia fantastyczna H. Berlioza 7. Twórczość F. Chopina i I. Dobrzyńskiego 8. Dramat muzyczny Zmierzch bogów R. Wagnera 9. Utwory B. Smetany i N. Gade 10. Utwory J. Brahmsa i G. Mahlera 11. Twórczość E. Elgara 12. Muzyka J. Zarębskiego i Z. Stojowskiego 13. Powtórzenie materiału 14-15. Test słuchowy i sprawdzian ze stylu poznanych utworów Kurs Literatura muzyczna w trzecim semestrze studiów dostarcza szczegółowej wiedzy na temat stylu wybranych utworów muzycznych od połowy XVIII wieku do początku XX wieku (wśród wybranych utworów przeważają arcydzieła, ale są też kompozycje drugiego rzędu). Poprzez pokazanie analiz stylistycznych dokonanych przez wytrawnych badaczy muzyki studenci wyrabiają sobie umiejętność określania stylu indywidualnego i stylu intraopusowego (wskazują na reguły syntaktyczne, strategie celu i wymieniają replikowane wzory). Dodatkowym celem zajęć jest pokazanie studentom zmieniających się w czasie interpretacji dzieł i zachęcanie do dokonywania własnych interpretacji, przez co przygotowują się do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia są pomyślane jako wykłady, ale zakładają także pewnego rodzaju ćwiczenia w określaniu stylu i interpretacji utworów. Stałym punktem każdego spotkania jest wysłuchanie krótkiego utworu lub fragmentów dłuższego (z partyturą), po czym następuje omówienie wysłuchanego utworu z punktu widzenia stylu i przedstawienie jego związków z kulturą, sztuką, religią, polityką itp. W przypadku gdy brany jest na warsztat utwór w stylu zbliżonym do już omówionego pracę wykonują studenci zbiorowo. Często po omówieniu stylu kompozytora (czyli idiomu kompozytorskiego) lub stylu intraopusowego studentom przedstawiane są wybitne interpretacje utworu, a w kilku przypadkach studenci wypracowują wspólnie współczesną interpretację utworu z przeszłości. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia tego kursu jest zaliczenie testu słuchowego i pracy pisemnej sprawdzającej umiejętności analizy stylistycznej i interpretacji utworu. Utwory na test słuchowy stanowią część utworów omawianych na zajęciach. Zwykle są to utwory zbliżone do siebie gatunkowo i wieloczęściowe, a ich liczba waha się od 5 do 8. Po wysłuchaniu krótkiego fragmentu utworu student musi podać autora, tytuł i część. Za każdy dobrze rozpoznany fragment otrzymuje 3 punkty. Suma punktów jest następnie przekładana na ocenę. Drugi sprawdzian także obejmuje utwory, które stanowiły podstawę wykładów. Studenci są proszeni o dokonanie opisu stylistycznego albo jakiejś fazy twórczości kompozytora, albo konkretnego dzieła, a czasami także o próbę interpretacji dzieła. Poprawne i rozbudowane odpowiedzi zostają ocenione pozytywnie. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Julia Leszczyńska, | 4/2909/8277 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Impresjonistyczna twórczość Debussy'ego i Ravela 2. Muzyka Schoenberga po 1910 roku. Ekspresjonistyczne utwory Strawińskiego, Bartoka i Ivesa 3-4. Neoklasyczne utwory Strawińskiego, Poulenca, Brittena i Kasserna 5. Opera Mojżesz i Aaron Schoenberga 6. Jazzujące utwory Gerschwina. Opera za trzy grosze Weilla i Brittena 7. Awangardowa muzyka Cage'a, Berio i Pendereckiego 8. Klasyczne utwory Ligetiego i Lutosławskiego 9. Minimalistyczne kompozycje Reicha i Glassa 10-11. Idiomy kompozytorskie Szymańskiego i Mykietyna 12. Les Espaces acoustiques Griseya 13. Powtórzenie materiału 14-15. Test słuchowy i sprawdzian z zakresu stylu i techniki kompozytorskiej oraz interpretacji dzieła Obejmujący w.w. tematy kurs powinien dać studentowi szczegółową wiedzę o twórczości muzycznej ostatnich stu lat. Student powinien ze swobodą opowiadać z jednej strony o najbardziej awangardowych kompozycjach, z drugiej - o utworach, które nie noszą znamiom "postępu", ale są za to atrakcyjne słuchowo. Zdobyta na zajęciach wiedza o strukturze utworów, ich różnych kontekstach, wsparta próbami wartościowania przyda się w przyszłości przy dokonywaniu samodzielnych opisów i ocen utworów, z którymi młody odbiorca będzie się stykał. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia są pomyślane głównie jako wykłady. Stałym punktem każdego spotkania jest wysłuchanie krótkiego utworu lub fragmentów dłuższego (z partyturą), po czym następuje omówienie wysłuchanego utworu z punktu widzenia stylu i techniki kompozytorskiej, a także przedstawienie jego związków z kulturą, sztuką, religią, polityką itp. Często po omówieniu stylu i techniki utworu dokonywana jest próba interpretacji utworu oraz próba poszukiwania estetycznych i wychowawczych wartości utworu. Kwestia oceny kompozycji zawsze wzbudza wielkie zainteresowanie studentów prowadząc do ciekawej dyskusji i wynikających stąd wniosków. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest zaliczenie testu słuchowego i pracy pisemnej sprawdzającej umiejętności analizy stylistycznej i technicznej oraz interpretacji utworu. Utwory na test słuchowy stanowią część utworów omawianych na zajęciach. Zwykle są to utwory zbliżone do siebie gatunkowo i wieloczęściowe, a ich liczba waha się od 5 do 8. Po wysłuchaniu krótkiego fragmentu utworu student musi podać autora, tytuł i część. Za każdy dobrze rozpoznany fragment otrzymuje 3 punkty. Suma punktów jest następnie przekładana na ocenę. Drugi sprawdzian także obejmuje utwory, które stanowiły podstawę wykładów. Studenci są proszeni o dokonanie podsumowania jakiejś fazy twórczości kompozytora albo o omówienie konkretnego dzieła, a czasami także o próbę interpretacji tego dzieła. Najwyżej oceniane są odpowiedzi poprawne i rozbudowane. |