Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Improwizacja wokalna

symboljezyk
4/2729
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przez okres trzech semestrów studenci mają możliwosć bezpośredniego zetknięcia się z pojęciem improwizacji i uczą się praktycznej wiedzy na jej temat.Podczas zajęć nabywają rozszerzonych umiejętności posługiwania się techniką scat-czyli używania sylab podczas improwizacji.Poznają także skale przydatne do improwizowania. Uczą się reagować na zaśpiewy/zagrania innych muzyków, potrafią poradzić sobie nawet z trudnymi harmonicznie utworami. Znają odpowiednie dla danych stylów figury rytmiczne.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Studenci przygotowują na kolejne zajęcia prace domowe - rozpisują w nutach możliwe melodie oparte na konkretnej harmonii danego standaru.

Studenci są otwarci na wszelkie pomysły i sugestie wykładowców i kolegów z grupy.

Studenci uczęszczają na zajęcia i biorą w nich czynny udział.

Studenci kreatywnie włączają się w akcję zajęć, nie wstydzą się zaprezentować swoich możliwości.

Studenci bawią się barwą swojego głosu, badają jego możliwości i różne brzmienia, dzięki czemu są w stanie zaśpiewać ciekawsze solo.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Elementy harmonii jazzowej.

Korzystanie z pomocy dydaktycznych: m.in książki The Jazz Phrasing, czy Scat!

 

bibliografia podstawowa

Scat! - Bob Stoloff

Jazz Phrasing - Gloria Cooper, , Don Sickler

O harmonii jazzowej - Bogdan Hołownia

bibliografia uzupełniająca

Jamey Abersold_How to play jazz

serie z nutami i podkładami wydawnictwa Hal Leonard

efekty kształcenia - wiedza

student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej w szczególności jazzowej.
student posiada podstawową wiedzę na temat skal używanych w muzyce jazzowej.
student opisuje trafnie budowę formalną wykonywanego utworu.
student posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania harmonii.
student posiada postawową wiedzę na temat stylów w muzyce jazzowej.
student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji: zapisów nutowych, książek , artykułów prasowych i internetu.
student posiada wiedzę dotyczącą odpowiednich sylab używanych w scacie
student potrafi zaśpiewać scatem konkretne (zadane) utwory

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - wiedza student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej w szczególności jazzowej. student posiada podstawową wiedzę na temat skal używanych w muzyce jazzowej. student opisuje trafnie budowę formalną wykonywanego utworu. student posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania harmonii. student posiada postawową wiedzę na temat stylów w muzyce jazzowej. student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji: zapisów nutowych, książek , artykułów prasowych i internetu. efekty kształcenia - umiejętności student wybiera we właściwy sposób posługiwanie się techniką scat w improwizacji.
student analizuje harmonię utworu ,w którym będzie wykonywał solo.
student porównuje improwizacje wybitnych instrumentalistów i wokalistów.
student potrafi traktować swój głos jak instrument w odniesieniu do improwizacji ( zmienia barwę , artykulację itp.)
student jest świadomy swojej ekspresji w wykonywaniu improwizacji.
student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej postawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student reaguje i jest otwarty na współpracę z instrumentalistami- wzajemne oddziaływanie, inspiracja.
student umie posługiwać się właściwą terminologią z zakresu studiowanej dziedziny
student realizuje własne koncepcje artystyczne oparte na zróznicowanej stylistyce, uczestnicząc w edukacji społeczeństwa.
student jest wrażliwy na kreatywność innych muzyków w zespole.
student angażuje się w tworzenie koncepcji artystycznej utworu.
student zachowuje otwartość na uwagi i sugestie pedagoga, a także członków zespołu.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.004.0ćwiczeniazaliczeniemgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2729/7735
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Uświadomienie sobie znaczenia doboru odpowiednich sylab w scacie. Ucieczka od bezdźwięcznych głosek (t,p,s) i półsamogłosek (j, ł), skierowanie uwagi na odpowiednie ustawienie warg i języka - wszystko po to, by oprócz melodii improwizacji towarzyszył zróżnicowany, odpowiednio zaakcentowany rytm.

2. Ćwiczenia rytmiczne - wykonywanie odpowiednich figur rytmicznych na jednym dźwięku w danym standardzie. Uświadomienie studentom, że czasem sam rytm jest w stanie zrobić ciekawy efekt improwizacji i niekoniecznie trzeba wciąż prezentować odpowiednie skale.

3. Praca nad standardami obowiązującymi na egzaminie technicznym.

4. Rozpisywanie możliwych melodii w trudnych harmonicznie standardach jazzowych.

5. Śpiewanie a capella utworów, do których samemu, za pomocą scatu, robi się podkład.

6. Praca nad "jazzowymi ósemkami" - z pomocą książki Jazz Phrasing.

metody dydaktyczne

1. Indywidualne i grupowe ćwiczenia rytmiczne.

2. Zadawanie prac domowych polegających na zapisie nutowym melodii pasujących do harmonii odpowiednich standardów.

3. Dialogi scatowe.

4. Circle songs.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Obecność przynajmniej na 60% zajęć.

2. Czynny udział w zajęciach.

3. Przygotowanie zadanego materiału na kolejne spotkania - wykonywanie prac domowych.

4. Kreatywne podejście do zagadnień, ale też otwarcie na słuchanie opinii i sugestii wykładowców oraz innych studentów.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.004.0ćwiczeniakolokwiummgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2729/7736
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Ciąg dlaszy pracy nad usprawnianiem scatu - ćwiczenia na odpowiednich, dźwięcznych, sylabach, praca nad rytmem.

2. Ciąg dalszy pracy nad standardami wyznaczonymi na egzamin techniczny.

3. Dobór odpowiednich skal do konkretnych standardów.

4. Próba dialogów scatowych z fortepianem i saksofonem - reagowanie na odpowiednie figury i dźwięki.

5. Basowanie utworów - student potrafi zaśpiewać "podkład basowy" do zadanego standardu.

 

metody dydaktyczne

1. Indywidualne i grupowe ćwiczenia rytmiczne.

2. Zadawanie prac domowych polegających na zapisie nutowym melodii pasujących do harmonii odpowiednich standardów.

3. Dialogi scatowe.

4. Circle songs.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Obecność przynajmniej na 60% zajęć.

2. Czynny udział w zajęciach.

3. Przygotowanie zadanego materiału na kolejne spotkania - wykonywanie prac domowych.

4. Kreatywne podejście do zagadnień, ale też otwarcie na słuchanie opinii i sugestii wykładowców oraz innych studentów.
5. Zaliczenie zajęć w formie ustnego kolokwium opartego o program dwóch semestrów.

wykonanie: www.ansta.pl