symbol | jezyk |
---|---|
4/2729 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przez okres trzech semestrów studenci mają możliwosć bezpośredniego zetknięcia się z pojęciem improwizacji i uczą się praktycznej wiedzy na jej temat.Podczas zajęć nabywają rozszerzonych umiejętności posługiwania się techniką scat-czyli używania sylab podczas improwizacji.Poznają także skale przydatne do improwizowania. Uczą się reagować na zaśpiewy/zagrania innych muzyków, potrafią poradzić sobie nawet z trudnymi harmonicznie utworami. Znają odpowiednie dla danych stylów figury rytmiczne.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Studenci przygotowują na kolejne zajęcia prace domowe - rozpisują w nutach możliwe melodie oparte na konkretnej harmonii danego standaru. Studenci są otwarci na wszelkie pomysły i sugestie wykładowców i kolegów z grupy. Studenci uczęszczają na zajęcia i biorą w nich czynny udział. Studenci kreatywnie włączają się w akcję zajęć, nie wstydzą się zaprezentować swoich możliwości. Studenci bawią się barwą swojego głosu, badają jego możliwości i różne brzmienia, dzięki czemu są w stanie zaśpiewać ciekawsze solo. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Elementy harmonii jazzowej. Korzystanie z pomocy dydaktycznych: m.in książki The Jazz Phrasing, czy Scat!
| |
bibliografia podstawowa | |
Scat! - Bob Stoloff Jazz Phrasing - Gloria Cooper, , Don Sickler O harmonii jazzowej - Bogdan Hołownia | |
bibliografia uzupełniająca | |
Jamey Abersold_How to play jazz serie z nutami i podkładami wydawnictwa Hal Leonard | |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej w szczególności jazzowej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - wiedza student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej w szczególności jazzowej. student posiada podstawową wiedzę na temat skal używanych w muzyce jazzowej. student opisuje trafnie budowę formalną wykonywanego utworu. student posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania harmonii. student posiada postawową wiedzę na temat stylów w muzyce jazzowej. student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji: zapisów nutowych, książek , artykułów prasowych i internetu. efekty kształcenia - umiejętności student wybiera we właściwy sposób posługiwanie się techniką scat w improwizacji. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student reaguje i jest otwarty na współpracę z instrumentalistami- wzajemne oddziaływanie, inspiracja. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, | 4/2729/7735 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Uświadomienie sobie znaczenia doboru odpowiednich sylab w scacie. Ucieczka od bezdźwięcznych głosek (t,p,s) i półsamogłosek (j, ł), skierowanie uwagi na odpowiednie ustawienie warg i języka - wszystko po to, by oprócz melodii improwizacji towarzyszył zróżnicowany, odpowiednio zaakcentowany rytm. 2. Ćwiczenia rytmiczne - wykonywanie odpowiednich figur rytmicznych na jednym dźwięku w danym standardzie. Uświadomienie studentom, że czasem sam rytm jest w stanie zrobić ciekawy efekt improwizacji i niekoniecznie trzeba wciąż prezentować odpowiednie skale. 3. Praca nad standardami obowiązującymi na egzaminie technicznym. 4. Rozpisywanie możliwych melodii w trudnych harmonicznie standardach jazzowych. 5. Śpiewanie a capella utworów, do których samemu, za pomocą scatu, robi się podkład. 6. Praca nad "jazzowymi ósemkami" - z pomocą książki Jazz Phrasing. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Indywidualne i grupowe ćwiczenia rytmiczne. 2. Zadawanie prac domowych polegających na zapisie nutowym melodii pasujących do harmonii odpowiednich standardów. 3. Dialogi scatowe. 4. Circle songs.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Obecność przynajmniej na 60% zajęć. 2. Czynny udział w zajęciach. 3. Przygotowanie zadanego materiału na kolejne spotkania - wykonywanie prac domowych. 4. Kreatywne podejście do zagadnień, ale też otwarcie na słuchanie opinii i sugestii wykładowców oraz innych studentów.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 4.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, | 4/2729/7736 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Ciąg dlaszy pracy nad usprawnianiem scatu - ćwiczenia na odpowiednich, dźwięcznych, sylabach, praca nad rytmem. 2. Ciąg dalszy pracy nad standardami wyznaczonymi na egzamin techniczny. 3. Dobór odpowiednich skal do konkretnych standardów. 4. Próba dialogów scatowych z fortepianem i saksofonem - reagowanie na odpowiednie figury i dźwięki. 5. Basowanie utworów - student potrafi zaśpiewać "podkład basowy" do zadanego standardu.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Indywidualne i grupowe ćwiczenia rytmiczne. 2. Zadawanie prac domowych polegających na zapisie nutowym melodii pasujących do harmonii odpowiednich standardów. 3. Dialogi scatowe. 4. Circle songs. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Obecność przynajmniej na 60% zajęć. 2. Czynny udział w zajęciach. 3. Przygotowanie zadanego materiału na kolejne spotkania - wykonywanie prac domowych. 4. Kreatywne podejście do zagadnień, ale też otwarcie na słuchanie opinii i sugestii wykładowców oraz innych studentów. |