Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia jazzu

symboljezyk
4/2719
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć o charakterze kursowym jest prezentacja historii muzyki jazzowej oraz popularnej (na przykładzie wybranych zjawisk), ujmowanej przede wszystkim jako ewolucja stylów, gatunków i form (geneza, filiacje) w kontekście indywidualnej twórczości wybitnych muzyków oraz szeroko rozumianej kultury i przemian społecznych. W toku zajęć studenci poznają różnorodne metody interpretacji jazzu i muzyki popularnej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

brak

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

kanon literatury muzycznej do samodzielnego poznawania

bibliografia podstawowa

Brodacki K., Historia jazzu w Polsce, Kraków 2010.

Gioia T., The History of Jazz, second ed., Oxford 2011.

Gridley M. C., Jazz Styles. History and Analysis, eleventh ed., Boston 2011. (lub wyd. wcześniejsze)

The New Grove Dictionary of Jazz, ed. by B. Kernfeld, 2. ed., London 2002, 3 t.

Niedziela J., Historia jazzu. 100 wykładów, Katowice 2009.

Schmidt A., Historia jazzu, Lublin 2009. (lub wyd. wcześniejsze)

bibliografia uzupełniająca

Blackburn J., Billie Holiday. Biografia, Warszawa 2007.

Collier J. L., Duke Ellington, Kraków 2000. (lub wyd. wcześniejsze)

Collier J. L., Louis Armstrong, Warszawa 1997.

Davis M., Miles. Autobiografia, współpraca Q. Troupe, wyd. 2, Warszawa 2006.

Fellezs K., Birds of Fire. Jazz, Rock, Funk, and the Creation of Fusion, Durham 2011.

Gioia T., The Birth and Death of the Cool, Golden 2009.

Hendrykowski M., Komeda, Poznań 2009.

Jost E., Free Jazz, Cambridge 1994.

Kowal R., Polski jazz. Wczesna historia i trzy biografie zamknięte Komeda – Kosz – Seifert, Kraków 1995.

Nicholson S., Ella Fitzgerald, Warszawa 2008. (lub wyd. wcześniejsze)

Owens Th., Bebop. The Music and Its Players, New York 1995.

Piątkowski D., Jazz, wyd. 4, Poznań 2005. (lub wyd. wcześniejsze)

Porter L., John Coltrane. His Life and Music, Ann Arbor 1999.

Rosenthal D. H., Hard Bop. Jazz and Black Music 1955-1965, New York 1992.

Schuller G., Early Jazz. Its Roots and Musical Development, Oxford 1986.

Siwak W., Estetyka rocka, Warszawa 1993.

Southern E., The Music of Black Americans. A History, third ed., New York 1997.

Stańko T., Desperado. Autobiografia, rozmawia R. Księżyk, Kraków 2010.

efekty kształcenia - wiedza

posiada dobrą znajomość literatury muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem jazzu i muzyki popularnej
zna repertuar jazzowy dla wokalistów
posiada ugruntowaną znajomość form oraz składowych muzyki jazzowej i popularnej
posiada wiedzę umożliwiającą dotarcie do różnorodnych informacji na temat jazzu oraz ich krytyczną ocenę
orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym wokalistyki
zna i rozumie kierunki ewolucji jazzu i muzyki popularnej w kontekście szeroko rozumianej kultury
dobrze zna style muzyczne i konwencje wykonawcze z zakresu jazzu i muzyki popularnej
ma uporządkowaną, specjalistyczną wiedzę na temat jazzu i muzyki popularnej oraz ich miejsca w kulturze

efekty kształcenia - umiejętności

biegle rozpoznaje kanoniczne dzieła i wybitnych artystów z obszaru jazzu i muzyki popularnej
swobodnie tworzy ustne i pisemne wypowiedzi na tematy z zakresu historii jazzu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

umie gromadzić i świadomie interpretować potrzebne informacje
sprawnie posługuje się fachową terminologią z zakresu wokalistyki

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.004.0wykładzaliczeniedr Grzegorz Piotrowski, 4/2719/7708
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Jazz i muzyka popularna w kulturze muzycznej

Historyczne źródła muzyki popularnej. Straussowie

„Białe” źródła jazzu

Gatunki i formy muzyki afro-amerykańskiej

Blues

Jazz w Nowym Orleanie

Jazz w Chicago i Nowym Jorku w latach 20.

Epoka swingu

Ellington i Basie

Wybitni instrumentaliści swingu

Wokaliści lat 30. i 40. Fitzgerald

Musical i gatunki popularnego teatru muzycznego

Bebop

Parker

Peterson i Monk

metody dydaktyczne

wykład z prezentacją multimedialną

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

odsłuch (znajomość kanonu literatury jazzowej), kolokwium, aktywna obecność

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.004.0wykładegzamindr Grzegorz Piotrowski, 4/2719/7709
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Cool

Hard bop

Davis

Wybitni instrumentaliści lat 50. i 60.

Jazz modalny i free

Coltrane

Wokalistyka jazzowa lat 50. i 60.

Sztuka piosenki w Europie i Stanach Zjednoczonych

Geneza i rozwój rocka

Fusion

Pianistyka jazzowa od lat 70.

Ewolucja jazzu w Polsce

Komeda

Kierunki we współczesnym jazzie

metody dydaktyczne

wykład z prezentacją multimedialną

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

odsłuch (znajomość kanonu literatury jazzowej), egzamin, aktywna obecność

wykonanie: www.ansta.pl