symbol | jezyk |
---|---|
4/2719 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć o charakterze kursowym jest prezentacja historii muzyki jazzowej oraz popularnej (na przykładzie wybranych zjawisk), ujmowanej przede wszystkim jako ewolucja stylów, gatunków i form (geneza, filiacje) w kontekście indywidualnej twórczości wybitnych muzyków oraz szeroko rozumianej kultury i przemian społecznych. W toku zajęć studenci poznają różnorodne metody interpretacji jazzu i muzyki popularnej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
brak | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
kanon literatury muzycznej do samodzielnego poznawania | |
bibliografia podstawowa | |
Brodacki K., Historia jazzu w Polsce, Kraków 2010. Gioia T., The History of Jazz, second ed., Oxford 2011. Gridley M. C., Jazz Styles. History and Analysis, eleventh ed., Boston 2011. (lub wyd. wcześniejsze) The New Grove Dictionary of Jazz, ed. by B. Kernfeld, 2. ed., London 2002, 3 t. Niedziela J., Historia jazzu. 100 wykładów, Katowice 2009. Schmidt A., Historia jazzu, Lublin 2009. (lub wyd. wcześniejsze) | |
bibliografia uzupełniająca | |
Blackburn J., Billie Holiday. Biografia, Warszawa 2007. Collier J. L., Duke Ellington, Kraków 2000. (lub wyd. wcześniejsze) Collier J. L., Louis Armstrong, Warszawa 1997. Davis M., Miles. Autobiografia, współpraca Q. Troupe, wyd. 2, Warszawa 2006. Fellezs K., Birds of Fire. Jazz, Rock, Funk, and the Creation of Fusion, Durham 2011. Gioia T., The Birth and Death of the Cool, Golden 2009. Hendrykowski M., Komeda, Poznań 2009. Jost E., Free Jazz, Cambridge 1994. Kowal R., Polski jazz. Wczesna historia i trzy biografie zamknięte Komeda – Kosz – Seifert, Kraków 1995. Nicholson S., Ella Fitzgerald, Warszawa 2008. (lub wyd. wcześniejsze) Owens Th., Bebop. The Music and Its Players, New York 1995. Piątkowski D., Jazz, wyd. 4, Poznań 2005. (lub wyd. wcześniejsze) Porter L., John Coltrane. His Life and Music, Ann Arbor 1999. Rosenthal D. H., Hard Bop. Jazz and Black Music 1955-1965, New York 1992. Schuller G., Early Jazz. Its Roots and Musical Development, Oxford 1986. Siwak W., Estetyka rocka, Warszawa 1993. Southern E., The Music of Black Americans. A History, third ed., New York 1997. Stańko T., Desperado. Autobiografia, rozmawia R. Księżyk, Kraków 2010. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada dobrą znajomość literatury muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem jazzu i muzyki popularnej | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
biegle rozpoznaje kanoniczne dzieła i wybitnych artystów z obszaru jazzu i muzyki popularnej | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
umie gromadzić i świadomie interpretować potrzebne informacje |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 4.0 | wykład | zaliczenie | dr Grzegorz Piotrowski, | 4/2719/7708 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Jazz i muzyka popularna w kulturze muzycznej Historyczne źródła muzyki popularnej. Straussowie „Białe” źródła jazzu Gatunki i formy muzyki afro-amerykańskiej Blues Jazz w Nowym Orleanie Jazz w Chicago i Nowym Jorku w latach 20. Epoka swingu Ellington i Basie Wybitni instrumentaliści swingu Wokaliści lat 30. i 40. Fitzgerald Musical i gatunki popularnego teatru muzycznego Bebop Parker Peterson i Monk | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład z prezentacją multimedialną | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
odsłuch (znajomość kanonu literatury jazzowej), kolokwium, aktywna obecność
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 4.0 | wykład | egzamin | dr Grzegorz Piotrowski, | 4/2719/7709 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Cool Hard bop Davis Wybitni instrumentaliści lat 50. i 60. Jazz modalny i free Coltrane Wokalistyka jazzowa lat 50. i 60. Sztuka piosenki w Europie i Stanach Zjednoczonych Geneza i rozwój rocka Fusion Pianistyka jazzowa od lat 70. Ewolucja jazzu w Polsce Komeda Kierunki we współczesnym jazzie | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład z prezentacją multimedialną | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
odsłuch (znajomość kanonu literatury jazzowej), egzamin, aktywna obecność |