Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia jazzu

symboljezyk
4/2718
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć o charakterze kursowym jest prezentacja historii muzyki jazzowej oraz popularnej (na przykładzie wybranych zjawisk), ujmowanej przede wszystkim jako ewolucja stylów, gatunków i form w kontekście indywidualnej twórczości wybitnych muzyków oraz szeroko rozumienej kultury i przemian społecznych. W toku zajęć studenci poznają różnorodne metody interpretacji jazzu i muzyki popularnej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Brak

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Kanon literatury muzycznej do samodzielnego poznawania

bibliografia podstawowa

Brodacki K., Historia jazzu w Polsce, Kraków 2010.

Gioia T., The History of Jazz, second ed., Oxford 2011.

Gridley M. C., Jazz Styles. History and Analysis, eleventh ed., Boston 2011. (lub wyd. wcześniejsze)

The New Grove Dictionary of Jazz, ed. by B. Kernfeld, 2. ed., London 2002, 3 t.

Niedziela J., Historia jazzu. 100 wykładów, Katowice 2009.

Schmidt A., Historia jazzu, Lublin 2009. (lub wyd. wcześniejsze)

bibliografia uzupełniająca

Blackburn J., Billie Holiday. Biografia, Warszawa 2007.

Collier J. L., Duke Ellington, Kraków 2000. (lub wyd. wcześniejsze)

Collier J. L., Louis Armstrong, Warszawa 1997.

Davis M., Miles. Autobiografia, współpraca Q. Troupe, wyd. 2, Warszawa 2006.

Fellezs K., Birds of Fire. Jazz, Rock, Funk, and the Creation of Fusion, Durham 2011.

Gioia T., The Birth and Death of the Cool, Golden 2009.

Hendrykowski M., Komeda, Poznań 2009.

Jost E., Free Jazz, Cambridge 1994.

Kowal R., Polski jazz. Wczesna historia i trzy biografie zamknięte Komeda – Kosz – Seifert, Kraków 1995.

Nicholson S., Ella Fitzgerald, Warszawa 2008. (lub wyd. wcześniejsze)

Owens Th., Bebop. The Music and Its Players, New York 1995.

Piątkowski D., Jazz, wyd. 4, Poznań 2005. (lub wyd. wcześniejsze)

Porter L., John Coltrane. His Life and Music, Ann Arbor 1999.

Rosenthal D. H., Hard Bop. Jazz and Black Music 1955-1965, New York 1992.

Schuller G., Early Jazz. Its Roots and Musical Development, Oxford 1986.

Siwak W., Estetyka rocka, Warszawa 1993.

Southern E., The Music of Black Americans. A History, third ed., New York 1997.

Stańko T., Desperado. Autobiografia, rozmawia R. Księżyk, Kraków 2010.

efekty kształcenia - wiedza

posiada dobrą znajomość literatury muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem jazzu i muzyki popularnej
zna repertuar kompozycji i aranżacji jazzowych
posiada ugruntowaną znajomość form oraz składowych muzyki jazzowej i popularnej
posiada wiedzę umożliwiającą dotarcie do różnorodnych informacji na temat jazzu oraz ich krytyczną ocenę
orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym kompozycji i aranżacji
zna i rozumie kierunki ewolucji jazzu i muzyki popularnej w kontekście szeroko rozumianej kultury
dobrze zna style muzyczne i konwencje wykonawcze z zakresu jazzu i muzyki popularnej
ma uporządkowaną, specjalistyczną wiedzę na temat jazzu i muzyki popularnej oraz ich miejsca w kulturze

efekty kształcenia - umiejętności

biegle rozpoznaje kanoniczne dzieła i wybitnych artystów z obszaru jazzu i muzyki popularnej
swobodnie tworzy ustne i pisemne wypowiedzi na tematy z zakresu historii jazzu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

umie gromadzić i świadomie interpretować potrzebne informacje
dba o zachowanie jazzowego dziedzictwa

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczeniedr Grzegorz Piotrowski, 4/2718/14148
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zajęcia organizacyjne: cel, treści i zakres przedmiotu, warunki zaliczenia

Literatura z zakresu teorii i historii jazzu oraz muzyki popularnej

Współczesne zróżnicowanie kultury muzycznej i jego historyczne uwarunkowania

Muzyka popularna i jazz - wokół pojęć

Cechy muzyki jazzowej I: improwizacja

"My Funny Valentine" - standard jazzowy w różnych inkarnacjach

Cechy muzyki jazzowej II: time

Cechy muzyki jazzowej III: środki harmoniczne (od bluesa do Coltrane'a)

Cechy muzyki jazzowej IV: forma

Cechy muzyki jazzowej V: sound i ekspresja

Cechy muzyki jazzowej VI: style i gatunki

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Recenzja płyty lub koncertu bądź szkic analityczny na temat wybranego utworu jazzowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładzaliczeniedr Grzegorz Piotrowski, 4/2718/14149
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Instrumenty w jazzie. Big-band

Ekspresja artystyczna głosu ludzkiego

Żródła europejskiej muzyki popularnej. Straussowie

Historia niewolnictwa

Muzyka afroamerykańska i jej odmiany

Negro spirituals

Blues - styl i ekspresja

Blues - wybitni przedstawiciele

Minstrel show. Foster

Ragtime. Joplin

Amerykańska muzyka salonowa i marszowa przełomu XIX i XX wieku

 

 

 

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium pisemne, odsłuch (znajomość literatury jazzowej)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr Grzegorz Piotrowski, 4/2718/7706
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Jazz w Nowym Orleanie

Armstrong. Bechet

Jazz w Chicago w latach 20.

Harlem Piano School

Kansas City i wczesne big-bandy. Henderson

Epoka swingu

Ellington i Basie

Wybitni instrumentaliści swingu

Wokaliści: Holiday, Fitzgerald, Vaughan, Sinatra

Musical i gatunki popularnego teatru muzycznego

Bebop

Parker. Monk

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kolokwium, odsłuch (znajomość literatury jazzowej)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładegzamindr Grzegorz Piotrowski, 4/2718/7707
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Tristano. Peterson

Cool

Hard bop

Davis

Wybitni instrumentaliści lat 50. i 60.

Jazz modalny i free

Coltrane

Wokalistyka jazzowa lat 50. i 60.

Sztuka piosenki w Europie i Stanach Zjednoczonych

Geneza i rozwój rocka

Fusion

Pianistyka jazzowa od lat 70.

Ewolucja jazzu w Polsce

Komeda

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin ustny, obejmujący całość materiału z czterech semestrów

wykonanie: www.ansta.pl