symbol | jezyk |
---|---|
4/2710 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot łączy w sobie techniczne i artystyczne aspekty tworzenia nagrań muzycznych. Omawiane są wszystkie etapy tworzenia nagrań ze szczególnym uwzględnieniem etapów rejestracji i miksowania. Zadaniem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z etapami towarzyszącymi powstawaniu nagrania muzycznego. Efektem kształcenia jest przede wszystkim zdobycie umiejętności doboru aparatury nagłaśniającej i wykonania miksu zarejestrowanych śladów pod kątem uzyskania pożądanego obrazu dźwiękowego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
przydatne: fizyka (dźwięk jako fala, częstotliwość dźwięku) | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
brak | |
bibliografia podstawowa | |
materiały ćwiczeniowe | |
bibliografia uzupełniająca | |
Misner T., Practical Studio Techniques – Recording, Production and Mixdown, SAE, 2001 Owsinski B., The Mixing Engineer's Handbook: Second Edition, Thomson Course Technology, 2006 Owsinski B., The Recording Engineer's Handbook, Thomson Course Technology, 2005 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna aspekty percepcji dźwięku i psychologii słyszenia | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student weryfikuje techniki aranżacyjne w kontekście procesów edycji i miksowania sesji wielośladowej | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student podejmuje rolę producenta muzycznego w interakcji z członkami zespołu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Paul Rutschka, | 4/2710/7695 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie – ideologia; reżyser dźwięku a inżynier dźwięku; podstawowe pojęcia; etapy produkcji nagrania 2. Stereofoniczne techniki mikrofonowe – przedstawienie wybranych technik: XY, AB, NOS, ORTF, M-S, para Blumleina, Decca Tree i inne; wady i zalety poszczególnych technik; typowe zastosowania 3. Dookolne techniki mikrofonowe – Fukada Tree, OCT Surround, Corey / Martin Tree, IRT Cross, INA, Hamasaki Square, Klepko, Soundfield, inne; wady i zalety poszczególnych technik; typowe zastosowania 4. i 5. i 6. Rejestracja formy muzycznej – wybór technik mikrofonowych i odpowiednich mikrofonów w zależności od instrumentu, warunków akustycznych, stylistyki i przeznaczenia nagrania; różnice w obrazie dźwiękowym w zależności od kąta i pozycji mikrofonu względem źródła sygnału; typowe sposoby rejestracji wybranych instrumentów; zasada 3:1; zasada 5:1; rejestracja analogowa; rejestracja cyfrowa; 7. Montaż nagrań muzycznych – montaż analogowy; montaż cyfrowy; procesy montażu; dzisiejsze narzędzia do montażu dźwięku 8., 9. i 10. Miksowanie utworu muzycznego – sposoby miksownia dźwięku (z wykorzystaniem stołów mikserskich, „mixing in the box”); kompozycja a miks; elementy aranżacji z punktu widzenia miksu; balans, panorama, przestrzeń w nagraniu, korekcja częstotliwościowa i podział pasm, kontrola dynamiki (kompresory, limitery, expandery, kompandery, bramki szumów), efekty; specyfika miksu w zależności od gatunku muzyki; miksowanie w stereofonii dookolnej 11. Mastering – mastering analogowy; mastering cyfrowy; filozofia i specyfika pracy inżyniera masteringu; mastering albumu muzycznego; procesory masteringowe 12. Formaty zapisu dźwięku – zapis analogowy; zapis cyfrowy; częstotliwość próbkowania, rozdzielczość bitowa; zależność między parametrami dźwięku a objętością pliku; optymalny wybór parametrów; typy plików dźwiękowych (LPCM, AIFF, Waveform, BWF, SDII); kodeki stratne (mp3, mpeg-4, mpeg-7, aac, wma, Ogg Vorbis, Dolby Digital, DTS), kodeki bezstratne (FLAC, MLP, DTS-HD, ALE) 13. Biznes muzyczny – artysta w świecie showbiznesu; funkcjonowanie biznesu muzycznego
Student zna procesy powstawaniu nagrania muzycznego. Efektem kształcenia jest przede wszystkim zdobycie umiejętności doboru aparatury nagłaśniającej w studiu i wykonania miksu zarejestrowanych śladów pod kątem uzyskania pożądanego obrazu dźwiękowego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
prezentacje multimedialne, tablica, Neumann 2003 AES Contest, interakcja ze studentami, gry dydaktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
obecność na zajęciach; liczba nieobecności nieusprawiedliwionych zgodna z regulaminem studiów; dodatkowe punkty za aktywność w trakcie ćwiczeń; zaliczenie ustne na koniec semestru; do punktów zdobytych w trakcie zaliczenia dodawane punkty za aktywność; skala ocen zgodna z regulaminem studiów; określona liczba punktów za aktywność zwalnia z zaliczenia ustnego z oceną bdb |