symbol | jezyk |
---|---|
4/2705 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot ma na celu zapoznanie słuchaczy z dziejami sztuki i kultury. Zajęcia rozpoczyna wykład wstępny opisujący przedmiot badań historii sztuki i kultury oraz ich podstawowe nurty, po czym następuje przedstawienie w układzie chronologicznym dziejów sztuki i kultury. Kolejnym etapem kursu jest ukazanie podstawowych problemów sztuki w układzie przekrojowym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wiedza o kulturze | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Historia sztuki | |
bibliografia podstawowa | |
Baldwin E., Longhurst B., McCracen S., Ogborn M., Smith G., Wstęp do kulturoznastwa, tł. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Poznań 2007; Campbell J., Mityczny obraz, tł. A. Przybysławski, T.K. Sieczkowski, Warszawa 2004; Chałupnik A., Dudzik W., Kanobrodzki M., Kolankiewicz L. (red.), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005; Storej J., Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction, Prentice Hall 2006; | |
bibliografia uzupełniająca | |
Biblia; Epos o Gilgameszu; Kodeks Hammurabiego; Mitologia Mezopotamii; Mitologia starożytnego Egiptu; Mitologia Grecji i Rzymu; Homer, Iliada; Homer, Odyseja; Eurypides, Orestes; Eurypides, Ifigenia w Aulidzie; Safona, Pieśni; Owidiusz, Sztuka kochania; Opowieści o rycerzach okrągłego stołu; Tristan i Izolda; Pieśń o Nibelungach; Mistrz Wincenty tzw. Kadłubek, Kronika Polska; W. Shakespeare, Król Lear; Molier, Mieszczanin szlachcicem; Cervantes, Don Kichot; J. Milton, Raj utracony; K. Marks, Manifest komunistyczny; E. Dickinson, Liryki najpiękniejsze; E. Dickinson, Przeczucie; S. Plath, Poezje wybrane; E.M. Remarque, Łuk triumfalny; M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata; I.B. Singer, Sztukmistrz z Lublina; V. Nabokov, Lolita;G. Garcia Márquez, Sto lat samotności; J. Cortázar, Gra w klasy; M. Kundera, Żart; J. Heller, Paragraf 22; N. Kazantzakis, Grek Zorba; C. Miłosz, Orfeusz i Eurydyka; | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student, który zaliczył kurs historii sztuki i kultury/historii kultury: | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student, który zaliczył kurs historii sztuki i kultury/historii kultury: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student, który zaliczył kurs historii sztuki i kultury/historii kultury: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Jacek Bielak, | 4/2705/7690 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
A. Okres starożytny a. Wprowadzenie: tło historyczno - geograficzne b. Wierzenia i mity Starożytnego Egiptu c. Wierzenia i mity Mezopotamii d. Wierzenia, mity i filozofia Starożytnej Grecji e. Wierzenia i mity Starożytnego Rzymu f. Konkluzje B. Średniowiecze a. Epos rycerski b. Kroniki średniowieczne i prawda c. Poezja miłosna d. Konkluzje C. Okres nowożytny a. Charakterystyka "nowych czasów" b. Don Kichot i koniec średniowiecza c. „Rewolucja Shakespeare’a d. Pałac i zagroda e. Skutki Wielkiej Rewolucji Francuskiej f. Konkluzje W ostatnim etapie zajęcia dotyczą podstawowych problemów kultury współczesnej takich jak: przemiany ideologiczne XIX i XX wieku, mistycyzm i współczesność, „być czy mieć”, źródła feminizmu, Poezja konfesyjna w czasach racjonalizmu, źródła liberalizmu i konserwatyzmu współczesnego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
konwersatorium | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywna obecność na każdym z konwersatoriów lub poprawnie napisany tekst poświęcony każdemu niezaliczonemu tematowi. Zakres wymagań: każdy student zobowiązany jest do przeczytania przed każdymi zajęciami zadanej lektury (podanej z wyprzedzeniem minimum jednego tygodnia- dla drugich zajęć, dwóch tygodni dla kolejnych), która będzie stanowiła podstawę zajęć. Uczestnicy kursu zobowiązani są do znajomości treści i przesłania (analizy) wszystkich zadanych lektur. Ze względu na ogrom materiału, przy jednocześnie niezwykle ograniczonej liczbie godzin przeznaczonych na te zajęcia (30 godzin dydaktycznych) studenci uczestniczący w zajęciach zmuszeni będą do przygotowania w systemie tzw. pracy własnej nie omawianej na wykładach problematyki. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | dr Jacek Bielak, | 4/2705/14150 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |