Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia sztuki

symboljezyk
4/2705
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Przedmiot ma na celu zapoznanie  słuchaczy z dziejami sztuki i kultury. Zajęcia  rozpoczyna wykład wstępny opisujący przedmiot badań historii sztuki i kultury oraz ich podstawowe nurty, po czym następuje przedstawienie w układzie chronologicznym dziejów sztuki i kultury. Kolejnym etapem kursu jest ukazanie podstawowych problemów sztuki w układzie przekrojowym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wiedza o kulturze

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Historia sztuki

bibliografia podstawowa

Baldwin E., Longhurst B., McCracen S., Ogborn M., Smith G., Wstęp do kulturoznastwa, tł. M. Kaczyński, J. Łoziński, T. Rosiński, Poznań 2007; Campbell J., Mityczny obraz, tł. A. Przybysławski, T.K. Sieczkowski, Warszawa 2004; Chałupnik A., Dudzik W., Kanobrodzki M., Kolankiewicz L. (red.), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2005; Storej J., Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction, Prentice Hall 2006;

bibliografia uzupełniająca

Biblia; Epos o Gilgameszu; Kodeks Hammurabiego;  Mitologia Mezopotamii; Mitologia starożytnego Egiptu; Mitologia Grecji i Rzymu; Homer, Iliada; Homer, Odyseja; Eurypides, Orestes; Eurypides, Ifigenia w Aulidzie; Safona, Pieśni; Owidiusz, Sztuka kochania; Opowieści o rycerzach okrągłego stołu; Tristan i Izolda; Pieśń o Nibelungach; Mistrz Wincenty tzw. Kadłubek, Kronika Polska;  W. Shakespeare, Król Lear; Molier, Mieszczanin szlachcicem; Cervantes, Don Kichot; J. Milton, Raj utracony;  K. Marks, Manifest komunistyczny; E. Dickinson, Liryki najpiękniejsze; E. Dickinson, Przeczucie; S. Plath, Poezje wybrane; E.M. Remarque, Łuk triumfalny; M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata; I.B. Singer, Sztukmistrz z Lublina; V. Nabokov, Lolita;G. Garcia Márquez, Sto lat samotności;  J. Cortázar, Gra w klasy; M. Kundera, Żart; J. Heller, Paragraf 22; N. Kazantzakis, Grek Zorba;  C. Miłosz, Orfeusz i Eurydyka;

efekty kształcenia - wiedza

Student, który zaliczył kurs historii sztuki i kultury/historii kultury:
1. Definiuje główne kierunki sztuk plastycznych na ich tle kulturowym.
3. Nakreśla liniowy rozwój sztuk plastycznych
4. Wskazuje podstawowych twórców i wybitnych dzieł epoki
5. Operuje fachową terminologią związaną z historią sztuki i kultury
6. Zna związki sztuki z innymi dziedzinami kultury różnych epok

efekty kształcenia - umiejętności

Student, który zaliczył kurs historii sztuki i kultury/historii kultury:
1. Wyszukuje potrzebne mu informacje o sztuce i kulturze
3. Przygotowuje wypowiedzi na temat związany z historią sztuki i kultury
4. Określa styl i przybliżony czas powstania nowo poznanych dzieł sztuki
5. Porównuje różne dzieła sztuki
6. Wartościuje

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student, który zaliczył kurs historii sztuki i kultury/historii kultury:
1. Komunikuje się w zakresie historii sztuki i kultury
3. Jest świadomy roli historii sztuki i kultury w świecie współczesnym
4. Ustosunkowuje się do różnorodnych propozycji artystycznych, literackich i muzycznych
5. Ocenia obecny stan kultury artystycznej na podstawie wiedzy o przeszłych i współczesnych działaniach artystycznych
6. Ma podstawy do współpracy z osobami zajmującymi się działaniami szeroko rozumianej przestrzeni kultury.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr Jacek Bielak, 4/2705/7690
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

A. Okres starożytny

      a. Wprowadzenie: tło historyczno - geograficzne

      b. Wierzenia i mity Starożytnego Egiptu

      c. Wierzenia i mity Mezopotamii

      d. Wierzenia, mity i filozofia Starożytnej Grecji

      e. Wierzenia i mity Starożytnego Rzymu

      f. Konkluzje

B. Średniowiecze

      a. Epos rycerski

      b. Kroniki średniowieczne i prawda

      c. Poezja miłosna

      d. Konkluzje

C. Okres nowożytny

      a. Charakterystyka "nowych czasów"

      b. Don Kichot  i koniec średniowiecza

      c. „Rewolucja Shakespeare’a

      d. Pałac i zagroda

      e. Skutki Wielkiej Rewolucji Francuskiej

      f. Konkluzje

W ostatnim etapie zajęcia dotyczą podstawowych problemów kultury współczesnej takich jak: przemiany ideologiczne XIX i XX wieku, mistycyzm i współczesność, „być czy mieć”, źródła feminizmu, Poezja konfesyjna w czasach racjonalizmu, źródła liberalizmu i konserwatyzmu współczesnego.

metody dydaktyczne

konwersatorium

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia zajęć jest aktywna obecność na każdym z konwersatoriów lub poprawnie napisany tekst poświęcony każdemu niezaliczonemu tematowi.

Zakres wymagań: każdy student zobowiązany jest do przeczytania przed każdymi zajęciami zadanej lektury (podanej z wyprzedzeniem minimum jednego tygodnia- dla drugich zajęć, dwóch tygodni dla kolejnych),  która będzie stanowiła podstawę zajęć. Uczestnicy kursu zobowiązani są do znajomości treści i przesłania (analizy) wszystkich zadanych lektur. Ze względu na ogrom materiału, przy jednocześnie niezwykle ograniczonej liczbie godzin przeznaczonych na te zajęcia (30 godzin dydaktycznych) studenci uczestniczący w zajęciach zmuszeni będą do przygotowania w systemie tzw. pracy własnej nie omawianej na wykładach problematyki.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.003.0wykładkolokwiumdr Jacek Bielak, 4/2705/14150
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
wykonanie: www.ansta.pl