symbol | jezyk |
---|---|
4/2694 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot porusza techniczne aspekty nagłaśniania zespołów muzycznych w warunkach studyjnych i koncertowych z uwzględnieniem panującej akustyki i wymagań stylistycznych. Omawiane są elektroakustyczne podstawy nagłaśniania. Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z elektroakustycznymi podstawami nagłaśniania, aparaturą nagłaśniająca, stosowaną w studio i na koncertach oraz procesem nagłośnienia koncertu czy sesji nagraniowej w studio muzycznym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
przydatne: fizyka (dźwięk jako fala) | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
brak | |
bibliografia podstawowa | |
materiały ćwiczeniowe | |
bibliografia uzupełniająca | |
Everest A., Podręcznik akustyki, Sonia Draga, Katowice 2009 Misner T., Practical Studio Techniques – Recording, Production and Mixdown, SAE, 2001 Owsinski B., The Recording Engineer's Handbook, Thomson Course Technology, 2005 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna pojęcie fali akustycznej, definiuje częstotliwość i okres, zna pojęcie widma, częstotliwości podstawowej i cz. harmonicznych, pasma częstotliwości, fazy sygnału | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student przewiduje charakter brzmieniowy źródła dźwięku na podstawie przebiegu czasowego sygnału i widma | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii na temat pracy realizatora FOH |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Paul Rutschka, | 4/2694/7648 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie do przedmiotu 2. Podstawy elektroakustyki - fala sinusoidalna; częstotliwość, pasmo częstotliwości, częstotliwość podstawowa i cz. harmoniczne; faza; widmo sygnału; spektrogram 3. Poziom natężenia i głośności dźwięku; zależność głośności od częstotliwości; efekt maskowania dźwięku; skala logarytmiczna; decybele; ciśnienie akustyczne, SPL; przeliczanie wartości; jednostki dB, dBu, dBv, dBV, dBm 4. Propagacja fal dźwiękowych - narastanie i zanikanie dźwięku w pomieszczeniu; pogłos; wzór Sabine'a; pochłanianie dźwięku, odbicie, dyfrakcja, refrakcja, rozpraszanie 5. Mikrofony - typy; budowa; parametry; charakterystyki przenoszenia; zastosowanie; przykłady mikrofonów róznych firm 6. Głośniki - typy; bydowa; kolumna głośnikowa, monitor studyjny (bliskiego i dalekiego pola), sweet spot, monitor sceniczny, system PA; obudowa z portem bass-reflex i bez portu; ultradźwiękowe głośniki nowej generacji 7. Aparatura nagłaśniająca - wzmacniacze i końcówki mocy, miksery z końcówką mocy; zniekształcenia sygnału (nieliniowe, harmoniczne, skrośne, dynamiczne, fazowe, ograniczenie szerokości pasma) 8. Okablowanie - przewody TRS, TS, XLR; przewody światłowodowe; przewody skrętkowe; przewody głośnikowe; DI-box; pętla mas 9. Akustyka pomieszczeń - parametry subiektywne oceny akustyki pomieszczeń; akustyka w studiu nagrań i reżyserni; akustyka w mieszkaniu; koncepcje adaptacji akustycznej na przestrzeni lat; dyfuzory; absorbery; rezonator Helmholtza; rezonans własny pomieszczenia; projektowanie akustyczne studia; oprogramowanie wspomagające projektowanie akustyczne pomieszczeń; systemy nieinwazyjne adaptacji akustycznej 10. i 11. Nagłośnienie grupy muzycznej podczas koncertu - tor foniczny w realizacji koncertu; rozstawienie sceniczne muzyków grup muzycznych o różnym profilu i składzie instrumentalnym; pomiary akustyczne z wykorzystaniem analizatora widma; sprzężenie akustyczne; eliminacja sprzężeń przez dobór mikrofonów i ich odpowiednie ustawienie względem monitorów odsłuchowych; zastosowanie korektora tercjowego; urządzenia zabezpieczające przed sprzężeniami; nagłośnienie koncertu emitowanego w telewizji 12. Nagłośnienie sesji nagraniowej w studio - rejestracja partii każdego z muzyków osobno; rejestracja na tzw. "setkę"; przegrody akustyczne; efektywne wykorzystanie kilku pomieszczeń; wzajemne ustawienie muzyków; dobór mikrofonów; tor foniczny; urządzenia redukujące moc; filtracja grzebieniowa 13. Systemy nagłaśniające w teatrach, kościołach, na koncertach - systemy liniowe i tradycyjne; nagłośnienie strefowe; wprowadzanie opóźnień 14. Nagłośnienie w systemie wielokanałowym 15. Ochrona słuchu - wpływ hałasu na słuch i zdrowie człowieka; tymczasowe przesunięcie progu słyszenia; uszkodzenia słuchu; aktywna i pasywna ochrona słuchu
Efektami kształcenia jest zdobycie teoretycznej wiedzy na powyższe tematy i umiejętność właściwego odniesienia jej do praktyki. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
prezentacje multimedialne, tablica, Neumann 2003 AES Contest, interakcja ze studentami, gry dydaktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
obecność na zajęciach; liczba nieobecności nieusprawiedliwionych zgodna z regulaminem studiów; dodatkowe punkty za aktywność w trakcie ćwiczeń; zaliczenie ustne na koniec semestru; do punktów zdobytych w trakcie zaliczenia dodawane punkty za aktywność; skala ocen zgodna z regulaminem studiów; określona liczba punktów za aktywność zwalnia z zaliczenia ustnego z oceną bdb |