Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Improwizacja

symboljezyk
4/2686
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Studenci wokalistyki jazz i muzyka rozrywkowa mają możliwosć bezpośredniego zetknięcia się z pojęciem improwizacji i uczą się praktycznej wiedzy na jej temat.Podczas zajęć nabywają postawowych umiejętności posługiwania się techniką scatu -czyli używania sylab podczas improwizacji. Poznają także skale przydatne do improwizowania. Mają szansę wykorzystać je w odpowiednich stylach muzycznych. Poznają różne formy improwizacji: rytmiczną, melodyczną, sensoryczną. Dowiadują się o możliwościach swojego głosu, który traktować należy jako instrument - uczą się wykorzystywania zdolności rytmicznych głosu, odpowiedniej artykulacji i ustawienia aparatu głosowego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Rozwojowi umiejętności posługiwania się techniką scat służą odpowiednie ćwiczenia polegające na słuchaniu i powtarzaniu okreslonych zestawów sylab ,a także uzywaniu ich zamiast tekstu oraz w przy uzyciu skal.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Podczas zajęć korzystamy z  podręcznika do śpiewu scatem , płyt CD z podkładami bluesa itp.Czytamy i recenzujemy wypowiedzi wybitnych improwizatorów, a także słuchamy wokalistów posługujących sie techniką "scat".

bibliografia podstawowa

BOB STOLOF szkoła scatu_SCAT!

The Jazz Phrasing, American Training Book

bibliografia uzupełniająca

Jamey Abersold_How to play jazz

 

efekty kształcenia - wiedza

student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej w szczególności jazzowej.
student posiada podstawową wiedzę na temat skal używanych w muzyce jazzowej.
student opisuje trafnie budowę formalną wykonywanego utworu.
student posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania harmonii.
student posiada postawową wiedzę na temat stylów w muzyce jazzowej.
student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji: zapisów nutowych, książek , artykułów prasowych i internetu.

efekty kształcenia - umiejętności

student wybiera we właściwy sposób posługiwanie się techniką scat w improwizacji.
student analizuje harmonię utworu, w którym będzie wykonywał solo.
student porównuje improwizacje wybitnych instrumentalistów i wokalistów.
student potrafi traktować swój głos jak instrument w odniesieniu do improwizacji ( zmienia barwę , artykulację itp.)
student jest świadomy swojej ekspresji w wykonywaniu improwizacji.
student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy dotyczącej postawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student reaguje i jest otwarty na współpracę z instrumentalistami- wzajemne oddziaływanie, inspiracja.
student umie posługiwać się właściwą terminologią z zakresu studiowanej dziedziny
student realizuje własne koncepcje artystyczne oparte na zróznicowanej stylistyce, uczestnicząc w edukacji społeczeństwa.
student jest wrażliwy na kreatywność innych muzyków w zespole.
student angażuje się w tworzenie koncepcji artystycznej utworu.
student zachowuje otwartość na uwagi i sugestie pedagoga, a także członków zespołu.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2686/7618
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podczas zajęć student ma możliwość zetknięcia się z pojęciem improwizacji i znalezienia podstawowych środków do jej tworzenia. Służy temu zarówno poznawanie skal modalnych, jak również umiejętność posługiwania się techniką "scat". Studenci poznają odpowiednie do scatu sylaby, ćwicząc ich użycie w konkretnych standardach lub na konkretnych rytmach. Dodatkowo studenci uczą się otwierać na nowe, faktycznie improwizowane, doznania, m.in.wykorzystując możliwości mikrofonu, akustyki miejsca, czy reagując na odpowiednie dźwięki z otoczenia.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia indywidualne i grupowe z zakresu szkoły SCAT!-Boba Stolofa.

Śpiewanie "bluesa call and response"-zawołanie odpowiedź.
Poznanie skal: bluesowej, doryckiej, frygijskiej, lidyjskiej - ćwiczenie na tych skalach.

Praca nad wybranymi standardami.

Praca nad usprawnieniem rytmizacji.

Dialogi scatowe. Circle songs.
Słuchanie wybitnych improwizatorów
Nauka solówki Milesa Davisa do "So what" - zaśpiewanie jednego chorusu trąbki.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przede wszystkim uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć,oraz pozytywne zaliczenie testu semestralnego, oraz wywiązywanie się z prac domowych włącznie z zaliczeniem sola Milesa Davisa.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2686/7685
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podobnie jak w zeszłym semestrze, podczas zajęć student wykorzystuje podstawowe środki do tworzenia improwizacji.

Wprowadzone zostają kolejne skale: miksolidyjska, eolska, lokrycka i harmoniczna. Studenci wykorzystują poznane skale w odpowiednio dobranych standardach. Uczą się dobierać skale do standardu, ale też rozpoznawać jakiej skali używa dany muzyk.
Studenci mają również obowiązek nauczenia się solówki Stana Getza do "Girl from Ipanema".

metody dydaktyczne

Ćwiczenia indywidualne i grupowe z zakresu szkoły SCAT!-Boba Stolofa.

Circle songs.

Dialogi scatowe.
Poznawanie kolejnych skal (miksolidyjska, eolska, lokrycka i harmoniczna).

Praca nad wybranymi standardami .

Ćwiczenia rytmiczne na różnych jazzowych stylach.

Śpiewanie piosenki a capella wykorzystując swój własny głos jako podkład.
Słuchanie wybitnych improwizatorów.

Śpiewanie solówki Stana Getza do "Girl from Ipanema".

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. Student musi także zaliczyć kolokwium z całości przerobionego w ciągu roku materiału, zaśpiewać solo Stana Getza oraz wywiązywać się z prac domowych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2686/12859
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podczas zajęć student wykorzystuje poznane wcześniej środki do tworzenia improwizacji.

Przypomniane zostają wszystkie skale modalne. Pojawia się również skala całotonowa. Studenci wykorzystują poznane skale w odpowiednio dobranych standardach. Uczą się dobierać skale do standardu, ale też rozpoznawać jakiej skali używa dany muzyk.
Pracujemy także nad improwizacją na tekście standardu - zmieniając rytm, później melodię, a na końcu obie składowe utworu.
Studenci poznają kolejne najbardziej popularne standardy jazzowe.

metody dydaktyczne

Dialogi scatowe.
Circle song.
Praca nad standardami - solo scatem, solo na tekście.
Onomatopeje i rytmizacja scatu - szukanie różnych barw i możliwości głosu.
Ćwiczenia rytmiczne - wprowadzanie rytmu 3/4 na 4/4.

Słuchanie wybitnych improwizatorów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2686/12860
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podczas zajęć student wykorzystuje poznane wcześniej środki do tworzenia improwizacji, która opiera się na poznanych wcześniej skalach. Studenci wykorzystują je w kolejnych standardach. Uczą się dobierać skale do standardu, ale też rozpoznawać jakiej skali używa dany muzyk.

Nadal pracujemy nad improwizacją na tekście standardu - zmieniając rytm, później melodię, a na końcu obie składowe utworu.
Studenci poznają kolejne najbardziej popularne standardy jazzowe.
Wykorzystują ostinato i dźwięki stojące w bliskiej odległości względem siebie, by przeprowadzić melodyczne solo na danym standardzie.
Mają obowiązek nauczenia się solo Milesa Davisa do "Freddie Freeloader".

 

 

metody dydaktyczne

Dialogi scatowe.
Circle song.
Praca nad standardami - solo scatem, solo na tekście.
Solo wykorzystujące ostinato - przeprowadzenie wybranego riffu przez cały utwór.
Onomatopeje i rytmizacja scatu - szukanie różnych barw i możliwości głosu.
Ćwiczenia rytmiczne.
Słuchanie wybitnych improwizatorów.
Słuchanie solówek Milesa Davisa, nauka sola do "Freddie Freeloader".

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. Student musi zaliczyć kolokwium z materiału przerobionego podczas obu semestrów, oraz zaśpiewać solo Milesa Davisa z utworu "Freddie Freeloader".

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.003.0ćwiczeniazaliczeniemgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2686/12861
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podczas zajęć student wykorzystuje poznane wcześniej środki do tworzenia improwizacji, która opiera się na poznanych wcześniej skalach. Studenci wykorzystują je w kolejnych standardach. Doskonalą umiejętność dobierania skal do standardu.

 

Nadal pracujemy nad improwizacją na tekście standardu - zmieniając rytm, później melodię, a na końcu obie składowe utworu.

 

Studenci poznają kolejne najbardziej popularne standardy jazzowe, poszerzając stale swój repertuar.


Wykorzystują ostinato i dźwięki stojące w bliskiej odległości względem siebie, by przeprowadzić melodyczne solo na danym standardzie.

Zmieniamy metrum poznanych utworów, a także ich styl, starając się odpowiednio modyfikować zarówno temat standardu, jak i później solo.

metody dydaktyczne

Dialogi scatowe.
Circle song.
Praca nad standardami - solo scatem, solo na tekście.
Solo wykorzystujące ostinato - przeprowadzenie wybranego riffu przez cały utwór.
Onomatopeje i rytmizacja scatu - szukanie różnych barw i możliwości głosu.
Ćwiczenia rytmiczne.
Zmiany metrum i stylu standardów - metrum 4/4 zmieniamy na 3/4, 5/4 i 7/4, starając się tak zmodyfikować tekst i solo, żeby pozostawić właściwy charakter standardu.
Słuchanie wybitnych improwizatorów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. Student musi zaliczyć ustne kolokwium z materiału przerobionego podczas semestru.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.004.0ćwiczeniakolokwiummgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, 4/2686/12862
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Podczas zajęć student wykorzystuje poznane wcześniej środki do tworzenia improwizacji, która opiera się na poznanych wcześniej skalach. Studenci wykorzystują je w kolejnych standardach. Doskonalą umiejętność dobierania skal do standardu.

Powtórzony zostaje cały  materiał studiów licencjackich - kolejne skale, zabawy rytmiczne, wykorzystywanie onomatopei, używanie głosu jako perkusji czy kontrabasu.
Studenci przypominają poznane standardy, wprowadzone zostają też nowe utwory.
Studenci tworzą własne melodie do improwizacji akompaniatora - zarówno scatem, jak i na tekście wybranych fragmentów z literatury.

metody dydaktyczne

Dialogi scatowe.
Circle song.
Praca nad standardami - solo scatem, solo na tekście.
Solo wykorzystujące ostinato - przeprowadzenie wybranego riffu przez cały utwór.
Onomatopeje i rytmizacja scatu - szukanie różnych barw i możliwości głosu.
Ćwiczenia rytmiczne.
Zmiany metrum i stylu standardów.
Praca nad improwizowaniem melodii do poezji, w oparciu o to, co gra akompaniator.
Słuchanie wybitnych improwizatorów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. Student musi zaliczyć ustne kolokwium z materiału przerobionego podczas obu semestrów.

wykonanie: www.ansta.pl