symbol | jezyk |
---|---|
4/2686 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Studenci wokalistyki jazz i muzyka rozrywkowa mają możliwosć bezpośredniego zetknięcia się z pojęciem improwizacji i uczą się praktycznej wiedzy na jej temat.Podczas zajęć nabywają postawowych umiejętności posługiwania się techniką scatu -czyli używania sylab podczas improwizacji. Poznają także skale przydatne do improwizowania. Mają szansę wykorzystać je w odpowiednich stylach muzycznych. Poznają różne formy improwizacji: rytmiczną, melodyczną, sensoryczną. Dowiadują się o możliwościach swojego głosu, który traktować należy jako instrument - uczą się wykorzystywania zdolności rytmicznych głosu, odpowiedniej artykulacji i ustawienia aparatu głosowego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Rozwojowi umiejętności posługiwania się techniką scat służą odpowiednie ćwiczenia polegające na słuchaniu i powtarzaniu okreslonych zestawów sylab ,a także uzywaniu ich zamiast tekstu oraz w przy uzyciu skal. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Podczas zajęć korzystamy z podręcznika do śpiewu scatem , płyt CD z podkładami bluesa itp.Czytamy i recenzujemy wypowiedzi wybitnych improwizatorów, a także słuchamy wokalistów posługujących sie techniką "scat". | |
bibliografia podstawowa | |
BOB STOLOF szkoła scatu_SCAT! The Jazz Phrasing, American Training Book | |
bibliografia uzupełniająca | |
Jamey Abersold_How to play jazz
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej w szczególności jazzowej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student wybiera we właściwy sposób posługiwanie się techniką scat w improwizacji. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student reaguje i jest otwarty na współpracę z instrumentalistami- wzajemne oddziaływanie, inspiracja. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, | 4/2686/7618 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Podczas zajęć student ma możliwość zetknięcia się z pojęciem improwizacji i znalezienia podstawowych środków do jej tworzenia. Służy temu zarówno poznawanie skal modalnych, jak również umiejętność posługiwania się techniką "scat". Studenci poznają odpowiednie do scatu sylaby, ćwicząc ich użycie w konkretnych standardach lub na konkretnych rytmach. Dodatkowo studenci uczą się otwierać na nowe, faktycznie improwizowane, doznania, m.in.wykorzystując możliwości mikrofonu, akustyki miejsca, czy reagując na odpowiednie dźwięki z otoczenia. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia indywidualne i grupowe z zakresu szkoły SCAT!-Boba Stolofa. Śpiewanie "bluesa call and response"-zawołanie odpowiedź. Praca nad wybranymi standardami. Praca nad usprawnieniem rytmizacji.
Dialogi scatowe.
Circle songs. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest przede wszystkim uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć,oraz pozytywne zaliczenie testu semestralnego, oraz wywiązywanie się z prac domowych włącznie z zaliczeniem sola Milesa Davisa. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, | 4/2686/7685 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Podobnie jak w zeszłym semestrze, podczas zajęć student wykorzystuje podstawowe środki do tworzenia improwizacji. Wprowadzone zostają kolejne skale: miksolidyjska, eolska, lokrycka i harmoniczna. Studenci wykorzystują poznane skale w odpowiednio dobranych standardach. Uczą się dobierać skale do standardu, ale też rozpoznawać jakiej skali używa dany muzyk. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia indywidualne i grupowe z zakresu szkoły SCAT!-Boba Stolofa. Circle songs. Dialogi scatowe. Praca nad wybranymi standardami . Ćwiczenia rytmiczne na różnych jazzowych stylach. Śpiewanie piosenki a capella wykorzystując swój własny głos jako podkład. Śpiewanie solówki Stana Getza do "Girl from Ipanema".
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. Student musi także zaliczyć kolokwium z całości przerobionego w ciągu roku materiału, zaśpiewać solo Stana Getza oraz wywiązywać się z prac domowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, | 4/2686/12859 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Podczas zajęć student wykorzystuje poznane wcześniej środki do tworzenia improwizacji. Przypomniane zostają wszystkie skale modalne. Pojawia się również skala całotonowa. Studenci wykorzystują poznane skale w odpowiednio dobranych
standardach. Uczą się dobierać skale do standardu, ale też rozpoznawać
jakiej skali używa dany muzyk. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dialogi scatowe. Słuchanie wybitnych improwizatorów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, | 4/2686/12860 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Podczas zajęć student wykorzystuje poznane wcześniej środki do tworzenia improwizacji, która opiera się na poznanych wcześniej skalach. Studenci wykorzystują je w kolejnych standardach. Uczą się dobierać skale do standardu, ale też rozpoznawać jakiej skali używa dany muzyk. Nadal pracujemy nad improwizacją na tekście standardu - zmieniając rytm, później melodię, a na końcu obie składowe utworu.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dialogi scatowe. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. Student musi zaliczyć kolokwium z materiału przerobionego podczas obu semestrów, oraz zaśpiewać solo Milesa Davisa z utworu "Freddie Freeloader". |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, | 4/2686/12861 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Podczas zajęć student wykorzystuje poznane wcześniej środki do tworzenia improwizacji, która opiera się na poznanych wcześniej skalach. Studenci wykorzystują je w kolejnych standardach. Doskonalą umiejętność dobierania skal do standardu.
Nadal pracujemy nad improwizacją na tekście standardu - zmieniając rytm, później melodię, a na końcu obie składowe utworu.
Studenci poznają kolejne najbardziej popularne standardy jazzowe, poszerzając stale swój repertuar.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dialogi scatowe. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. Student musi zaliczyć ustne kolokwium z materiału przerobionego podczas semestru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 4.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Joanna Knitter-Posiewnik, dr Ireneusz Wojtczak, | 4/2686/12862 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Podczas zajęć student wykorzystuje poznane wcześniej środki do tworzenia improwizacji, która opiera się na poznanych wcześniej skalach. Studenci wykorzystują je w kolejnych standardach. Doskonalą umiejętność dobierania skal do standardu. Powtórzony zostaje cały materiał studiów licencjackich - kolejne skale, zabawy rytmiczne, wykorzystywanie onomatopei, używanie głosu jako perkusji czy kontrabasu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dialogi scatowe. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w kursie i przygotowywanie się do zajęć poprzez realizowanie kolejnych ćwiczeń. Ważna jest także aktywna i kreatywna postawa podczas zajęć. Student musi zaliczyć ustne kolokwium z materiału przerobionego podczas obu semestrów. |