symbol | jezyk |
---|---|
4/2684 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot realizowany jest na pierwszym roku studiów (semestr 1,2) w wymiarze 1 godziny tygodniowo, w formie wykładu o charakterze teoretyczno-praktycznym; zajęcia prowadzone są zbiorowo metodą seminaryjną. Głównym celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu oraz nabycie umiejętności wykorzystania ich w dalszej edukacji muzycznej.
Specyfika kierunku studiów oraz krótki okres trwania przedmiotu, narzuca przyjęcie pewnych autorskich norm realizacji treści programowych (ich wyboru), dostosowanych do potrzeb studenta danej specjalności. Program wykorzystuje odpowiednio dobrany zakres treści programowych, przeznaczony zarówno dla słuchaczy rozpoczynających edukację muzyczną, jak i słuchaczy, którzy posiadają kompetencje muzyczne uzyskane na poziomie kształcenia w szkole podstawowej lub średniej, a nie ukończyli tego przedmiotu.
Kurs zasad muzyki winien dać niezbędne wiadomości o muzyce jako sztuce i melodii jako podstawowym środku wyrazu muzycznego, łączącym wszystkie zasadnicze elementy muzyki. Opanowanie zasad muzyki powinno stworzyć podstawy muzycznego wychowania i kształcenia oraz nadać właściwy kierunek muzyczno-estetyczny potrzebom studenta. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność czytania nut w kluczu wiolinowym. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Lasocki J. K., Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, Kraków 2004. Radziwiłłowicz D., Ćwiczenia z zasad muzyki. Wybrane zagadnienia, Warszawa 1995. Wesołowski F., Materiały do nauki o skalach muzycznych, Kraków 1997. Wesołowski F., Zasady muzyki, Kraków 2004. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Drobner M., Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 2004. Drobner M., Systemy i skale muzyczne, Kraków 1982. Gwizdalanka D., Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych, Kraków 2008. Kwieciński Z., Śliwerski B. (red): Pedagogika. T.2., Warszawa 2003. Malko D., Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. Ostrowski A., Nauczanie zasad muzyki i kształcenia słuchu. Szkice metodyczne, Kraków 1965. Zganiacz-Mazur L., ABC teorii muzyki, Warszawa 2002. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe elementy dzieła muzycznego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność czytania i zapisu nut we wszystkich kluczach | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
nabywa zdolność analitycznego myślenia |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Monika Kaźmierczak, | 4/2684/7610 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I. Podstawowe elementy notacji muzycznej
- System temperowany (materiał do samodzielnego przyswojenia) - Interwały charakterystyczne i ich rozwiązania . | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Proces nauczania kursu przewiduje następujące formy pracy: | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kurs kończy się zaliczeniem z oceną. Przedmiotem oceny są wyniki uzyskane przez studenta w ciągu semestru z testów sprawdzających i kolokwium zaliczającego oraz zaliczenie pozytywne wszystkich prac domowych. Preferuje się również systematyczność i aktywność w pracy studenta. Warunkiem koniecznym zaliczenia kursu jest pozytywna ocena uzyskana z testów i kolokwiów oraz pozytywne zaliczenie wszystkich zadań domowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Monika Kaźmierczak, | 4/2684/7632 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
VI. Inne zjawiska metrorytmiczne
- Oznaczenia akordów w różnych systemach
- Elementy dzieła muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Proces nauczania kursu przewiduje następujące formy pracy: | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kurs kończy się kolokwium. Przedmiotem oceny są wyniki uzyskane przez studenta w ciągu semestru z testów sprawdzających i kolokwium końcowego. Preferuje się również systematyczność i aktywność w pracy studenta. Warunkiem koniecznym zaliczenia kursu jest pozytywna ocena uzyskana z testów i kolokwiów oraz pozytywne zaliczenie wszystkich prac domowych. |