Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Zasady muzyki

symboljezyk
4/2684
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Przedmiot realizowany jest na pierwszym roku studiów (semestr 1,2) w wymiarze 1 godziny tygodniowo, w formie wykładu o charakterze teoretyczno-praktycznym; zajęcia prowadzone są zbiorowo metodą seminaryjną.

Głównym celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu oraz nabycie umiejętności wykorzystania ich w dalszej edukacji muzycznej.

 

Specyfika kierunku studiów oraz krótki okres trwania przedmiotu, narzuca przyjęcie pewnych autorskich norm realizacji treści programowych (ich wyboru), dostosowanych do potrzeb studenta danej specjalności.

Program wykorzystuje odpowiednio dobrany zakres treści programowych, przeznaczony zarówno dla słuchaczy rozpoczynających edukację muzyczną, jak i słuchaczy, którzy posiadają kompetencje muzyczne uzyskane na poziomie kształcenia w szkole podstawowej lub średniej, a nie ukończyli tego przedmiotu.

 

Kurs zasad muzyki winien dać niezbędne wiadomości o muzyce jako sztuce i melodii jako podstawowym środku wyrazu muzycznego, łączącym wszystkie zasadnicze elementy muzyki.

Opanowanie zasad muzyki powinno stworzyć podstawy muzycznego wychowania i kształcenia oraz nadać właściwy kierunek muzyczno-estetyczny potrzebom studenta.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność czytania nut w kluczu wiolinowym.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Lasocki J. K., Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, Kraków 2004.

Radziwiłłowicz D., Ćwiczenia z zasad muzyki. Wybrane zagadnienia, Warszawa 1995.

Wesołowski F., Materiały do nauki o skalach muzycznych, Kraków 1997.

Wesołowski F., Zasady muzyki, Kraków 2004.

bibliografia uzupełniająca

Drobner M., Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 2004.

Drobner M., Systemy i skale muzyczne, Kraków 1982.

Gwizdalanka D., Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych, Kraków 2008.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red): Pedagogika. T.2., Warszawa 2003.

Malko D., Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

Ostrowski A., Nauczanie zasad muzyki i kształcenia słuchu. Szkice metodyczne, Kraków 1965.

Zganiacz-Mazur L., ABC teorii muzyki, Warszawa 2002.

efekty kształcenia - wiedza

potrafi wymienić i zdefiniować podstawowe elementy dzieła muzycznego
posiada znajomość podstawowych zasad notacji muzycznej
posiada znajomość podstawowych oznaczeń dynamicznych, agogicznych, artykulacyjnych i ekspresyjnych
posiada biegłą znajomość w zakresie rozpoznawania gam, skal poza systemem dur-moll, interwałów i trójdźwięków
opanował koło kwintowe i zasady transpozycji
definiuje podstawowe pojęcia z zakresu metrorytmiki oraz zna zasady regularnego i neregularnego podziału rytmicznego

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność czytania i zapisu nut we wszystkich kluczach
posiada umiejętność rozumienia i analizowania podstawowych elementów dzieła muzycznego
potrafi biegle czytać i zapisywać nuty we wszystkich tonacjach oraz transponować
posiada umiejetność budowania i rozpoznawania interwałów, trójdźwięków i wielodźwięków
posiada umiejętność swobodnego posługiwania się skalami muzycznymi
nabywa umiejętność interpretacji zjawisk metrorytmicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

nabywa zdolność analitycznego myślenia
przygotowany jest do samodzielnej i systematycznej pracy
otwarty jest na nowe metody kształcenia i przyswajania wiedzy
przygotowany jest do pracy twórczej
nabywa zdolności radzenia sobie w trudnych sytuacjach

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładzaliczeniedr Monika Kaźmierczak, 4/2684/7610
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

I. Podstawowe elementy notacji muzycznej
- Historia notacji muzycznej (materiał do samodzielnego przyswojenia)
- Nazwy dźwięków
- Nazwy oktaw, przenośnik oktawowy
- Znaki chromatyczne 
- Klucze muzyczne i ich zastosowanie 
- Transpozycja


II. Interwały

 

- System temperowany (materiał do samodzielnego przyswojenia)
- Półton i cały ton
- Nazwy, rozmiary, oznaczenia interwałów (prostych i złożonych) i ich przewroty
- Budowanie i określanie interwałów
- Półton i cały ton diatoniczny i chromatyczny

III. Skala, gama, tonacja

- Pojęcie skali, gamy, tonacji 
- Zasady ogólne dotyczące budowy gamy durowej i mollowej naturalnej
- Koło kwintowe
- Enharmonia gam
- Pokrewieństwo tonacji
- Rozpoznawanie tonacji, tryb utworu

IV. Metrorytmika

- Rytm muzyczny (wartości nut i pauz, przedłużanie wartości nut i pauz)
- Metrum muzyczne
- Grupowanie wartości rytmicznych w taktach prostych i złożonych
- Przekształcanie taktów


V. Odmiany skali dur-moll oraz inne skale poza systemem dur-moll

- Odmiany gamy durowej 
- Odmiany gamy mollowej 

- Interwały charakterystyczne i ich rozwiązania
- Pentatonika 
- Skala cygańska, góralska
- Skala całotonowa i 12-stodźwiekowa
- Chromatyzacja regularna i nieregularna gamy durowej


Osiągnięcie wiedzy z zasad muzyki na dostatecznym poziomie, pozwoli studentowi uzyskać zadowalające wyniki w realizacji zagadnień innych przedmiotów teoretycznych i praktycznych.

.

metody dydaktyczne

Proces nauczania kursu przewiduje następujące formy pracy:

- wykłady wprowadzające z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne, 
- prace domowe (obejmujące zadania ćwiczeniowe oraz materiał do samodzielnego przyswojenia na podstawie kserokopii przygotowanego wykładu bądź wskazanej literatury),
- testy sprawdzające (krótkie sprawdziany stosowane w celu podsumowania wiadomości teoretycznych i praktycznych po zakończeniu danego działu),
- kolokwium zaliczające z oceną (test kończący semestr I - zrealizowany w przypadku niewywiązania się studenta z powyższych wymienionych form pracy)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kurs kończy się zaliczeniem z oceną. Przedmiotem oceny są wyniki uzyskane przez studenta w ciągu semestru z testów sprawdzających i kolokwium zaliczającego oraz zaliczenie pozytywne wszystkich prac domowych. Preferuje się również systematyczność i aktywność w pracy studenta. Warunkiem koniecznym zaliczenia kursu jest pozytywna ocena uzyskana z testów i kolokwiów oraz pozytywne zaliczenie wszystkich zadań domowych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładkolokwiumdr Monika Kaźmierczak, 4/2684/7632
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

VI. Inne zjawiska metrorytmiczne

- Nieregularny podział wartości rytmicznych 
- Synkopa,
- Takty nieregularne,
- Polirytmia, polimetria,
- Przedtakt, muzyka ataktowa


VII. Dźwięk i jego cechy

- Powstawanie dźwięku i jego cechy (materiał do samodzielnego przyswojenia)
- Szereg alikwotów


VIII. Akordy

- Budowa trójdźwięków (durowych, mollowych, zwiększonych, zmniejszonych) i ich przewroty

- Oznaczenia akordów w różnych systemach
- Triada harmoniczna w gamach durowych i mollowych
- Budowa dominanty septymowej (przewroty, rozwiązania).

IX. Zagadnienia uzupełniające

 

- Elementy dzieła muzycznego
- Agogika, dynamika (materiał do samodzielnego przyswojenia)
- Artykulacja (materiał do samodzielnego przyswojenia)
- Faktura utworu muzycznego 
- Ozdobniki i ich oznaczenia skrótowe (materiał do samodzielnego przyswojenia)
- Skróty pisowni muzycznej


Osiągnięcie wiedzy z zasad muzyki na dostatecznym poziomie, pozwoli studentowi uzyskać zadowalające wyniki w realizacji zagadnień innych przedmiotów teoretycznych i praktycznych.

metody dydaktyczne

Proces nauczania kursu przewiduje następujące formy pracy:

- wykłady wprowadzające z objaśnieniem,
- ćwiczenia praktyczne, 
- prace domowe (obejmujące zadania ćwiczeniowe oraz materiał do samodzielnego przyswojenia na podstawie kserokopii przygotowanego wykładu bądź wskazanej literatury),
- testy sprawdzające (krótkie sprawdziany stosowane w celu podsumowania wiadomości teoretycznych i praktycznych po zakończeniu danego działu),
- kolokwium końcowe (test końcowy, obejmujący materiał całorocznego kursu).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kurs kończy się kolokwium. Przedmiotem oceny są wyniki uzyskane przez studenta w ciągu semestru z  testów sprawdzających i kolokwium końcowego. Preferuje się również systematyczność i aktywność w pracy studenta. Warunkiem koniecznym zaliczenia kursu jest pozytywna ocena uzyskana z testów i kolokwiów oraz pozytywne zaliczenie wszystkich prac domowych.

wykonanie: www.ansta.pl