Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Śpiew i praca z akompaniatorem

symboljezyk
4/2680
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Celem przedmiotu jest kształtowanie i rozwijanie świadomego artystycznie i sprawnego technicznie wokalisty w ramach stylistyki jazzu i muzyki popularnej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Predyspozycje wokalne studenta ,kreatywna postawa, umiejętność wnikliwej analizy podczas słuchania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Propedeutyka improwizacji

Interpretacja piosenki

bibliografia podstawowa

Antologie The Real Vocal Book i Jazz Standards Fake Book (Hal Leonard Corporation, Milwaukee – dowolne wyd.), zbiory standardów i piosenek m.in. G. Gershwina, C. Portera, J. Kerna, R. Rodgersa, A. Osieckiej i in.

bibliografia uzupełniająca

Berkman D., The Jazz Singer's Guidebook. A Course in Jazz Harmony and Scat Singing for the Serious Jazz Vocalist, Petaluma 2009.

Peckham A., The Contemporary Singer. Elements of Vocal Technique, 2nd ed., Boston 2010.

Peckham A., Vocal Workouts for Contemporary Singer, Boston 2006.

Stoloff B., Scat! Vocal Improvisation Techniques, New York 1999.

Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006.

Weir M., Vocal Improvisation, Rottenburg 2001.

 

efekty kształcenia - wiedza

Posiada gruntowna wiedzę dotyczącą procesu emisji głosu w jej wymiarze
funkcjonalnym i artystycznym,szczególnie w odniesieniu do pracy solowej
na estradzie oraz pracy w zespole.Zna ogólny repertuar i związane z nim tradycje
wykonawcze.Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru wybranej
specjalności "wokalistyka" oraz posiada wiedze dotyczącą związanego z nią
piśmiennictwa.Posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej w
szczególności muzyki jazzowej i stylistyk pokrewnych.Posiada głębokie
zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi
elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy.

efekty kształcenia - umiejętności

Posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie,
realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych.Samodzielnie
interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje
i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu,zgodnie z wymaganiami
stylistycznymi.Podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się
umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła
muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych,tradycji wykonawczych muzyki
jazzowej i estradowej.Potrafi budować obszerny repertuar z możliwościa
specjalizowania się w danej stylistyce,odpowiedniej dla własnych preferencji.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Wykazuje się umiejetnościa budowania i pogłębiania obszernego repertuaru
we współpracy z innymi muzykami .Wykazuje się dużą kreatywnością w
poszukiwaniu własnej tożsamości artystycznej,potrafi przekazać własną koncepcję
danego utworu innym muzykom.Posiada umiejętności współdziałania z innymi
artystami w różnego typu pracach i projektach.Potrafi kreować i realizować projekty
artystyczne oraz posiada zdolności do podjęcia wiodącej roli w zespołach.
Wykazuje odpowiedzialność za jakość wykonywanych utworów oraz prezentowanie
swojego wizerunku jako artysty.Zachowuje otwartość na nowe doświadczenia
związane z zawodem,jest otwarty na sugestie innych muzyków.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.004.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, 4/2680/7606
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Tworzenie podstaw techniki oddechowej

Tworzenie podstaw techniki kształtowania dźwięku i rezonansu

Podstawy jazzowego frazowania

Interpretacja bluesa i standardu - jazz tradycyjny

Podstawy techniki mikrofonowej

Podstawy higieny wokalnej

metody dydaktyczne

Ćwiczenia oddechowe ,ćwiczenia emisji głosu,analiza frazowania jazzowego na podstawie wybitnych wykonań ikon jazzu. Ćwiczenia z mikrofonem i aparaturą odsłuchową,uświadomienie sposobów dbania o głos.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 Student dysponuje podstawami techniki wokalnej; potrafi wykonać klasyczny standard jazzowy; zna zasady higieny wokalnej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.004.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, 4/2680/7627
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Tworzenie podstaw techniki oddechowej

Tworzenie podstaw techniki kształtowania dźwięku i rezonansu

Podstawy jazzowego frazowania

Interpretacja bluesa i standardu - jazz tradycyjny

Podstawy techniki mikrofonowej

Podstawy higieny wokalnej

metody dydaktyczne

Ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia emisji głosu, analiza frazowania jazzowego na podstawie wybitnych wykonań ikon jazzu. Ćwiczenia z mikrofonem i aparaturą odsłuchową, uświadomienie sposobów dbania o głos.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 Student dysponuje podstawami techniki wokalnej; potrafi wykonać klasyczny standard jazzowy; zna zasady higieny wokalnej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.006.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, 4/2680/7647
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozwijanie koordynacji oddechowo-głosowej

Rozwijanie sprawności artykulacyjnej

Rozwijanie ekspresji i feelingu

Rozwijanie techniki scatu

Interpretacja standardu - modern jazz

Interpretacja piosenki literackiej lub aktorskiej

 

metody dydaktyczne

Ćwiczenia z zakresu koordynacji oddechowo głosowej, praca nad artykulacją również poprzez analizę wybranych wykonań wybitnych wokalistów i instrumentalistów. Prezentacja standardu i piosenki -próba poszukiwania własnej oryginalnej interpretacji, ćwiczenia z mikrofonem i systemem nagłaśniającym.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Student posługuje się techniką scatu; potrafi wykonać standard z zakresu modern jazzu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.006.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, 4/2680/7661
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozwijanie koordynacji oddechowo-głosowej

Rozwijanie sprawności artykulacyjnej

Rozwijanie ekspresji i feelingu

Rozwijanie techniki scatu

Interpretacja standardu - modern jazz

Interpretacja piosenki literackiej lub aktorskiej

metody dydaktyczne

Ćwiczenia z zakresu koordynacji oddechowo głosowej, praca nad artykulacją również poprzez analizę wybranych wykonań wybitnych wokalistów i instrumentalistów. Prezentacja standardu i piosenki -próba poszukiwania własnej oryginalnej interpretacji, ćwiczenia z mikrofonem i systemem nagłaśniającym

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Student posługuje się techniką scatu; potrafi wykonać standard z zakresu modern jazzu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.009.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, 4/2680/7672
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozwijanie warsztatu wokalnego (aspekty techniczne i artystyczne)

Rozwijanie umiejętności śpiewania w różnych stylach

Zasady doboru repertuaru i konstrukcji recitalu

Przygotowanie recitalu dyplomowego

metody dydaktyczne

Student jest w stanie wykonać półgodzinny recital w sposób świadczący o opanowaniu warsztatu wokalnego, kulturze wokalnej oraz umiejętności interpretowania różnych stylistyk jazzowych i rozrywkowych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 

Egzamin (standard jazzowy, piosenka w języku polskim, utwór dowolny)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.009.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, 4/2680/7682
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Rozwijanie warsztatu wokalnego (aspekty techniczne i artystyczne)

Rozwijanie umiejętności śpiewania w różnych stylach

Zasady doboru repertuaru i konstrukcji recitalu

Przygotowanie recitalu dyplomowego

 

metody dydaktyczne

Ustalenie listy utworów recitalu dyplomowego, prezentacja programu.Praca nad szczegółowymi elementami recitalu.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 

Recital dyplomowy (ok. 45 minut; obowiązkowo standard jazzowy i utwór z polskim tekstem) wykonany na dobrym poziomie artystycznym.

wykonanie: www.ansta.pl