symbol | jezyk |
---|---|
4/2680 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest kształtowanie i rozwijanie świadomego artystycznie i sprawnego technicznie wokalisty w ramach stylistyki jazzu i muzyki popularnej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Predyspozycje wokalne studenta ,kreatywna postawa, umiejętność wnikliwej analizy podczas słuchania. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Propedeutyka improwizacji Interpretacja piosenki | |
bibliografia podstawowa | |
Antologie The Real Vocal Book i Jazz Standards Fake Book (Hal Leonard Corporation, Milwaukee – dowolne wyd.), zbiory standardów i piosenek m.in. G. Gershwina, C. Portera, J. Kerna, R. Rodgersa, A. Osieckiej i in. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Berkman D., The Jazz Singer's Guidebook. A Course in Jazz Harmony and Scat Singing for the Serious Jazz Vocalist, Petaluma 2009. Peckham A., The Contemporary Singer. Elements of Vocal Technique, 2nd ed., Boston 2010. Peckham A., Vocal Workouts for Contemporary Singer, Boston 2006. Stoloff B., Scat! Vocal Improvisation Techniques, New York 1999. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006. Weir M., Vocal Improvisation, Rottenburg 2001.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Posiada gruntowna wiedzę dotyczącą procesu emisji głosu w jej wymiarze | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Wykazuje się umiejetnościa budowania i pogłębiania obszernego repertuaru |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, | 4/2680/7606 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Tworzenie podstaw techniki oddechowej Tworzenie podstaw techniki kształtowania dźwięku i rezonansu Podstawy jazzowego frazowania Interpretacja bluesa i standardu - jazz tradycyjny Podstawy techniki mikrofonowej Podstawy higieny wokalnej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia oddechowe ,ćwiczenia emisji głosu,analiza frazowania jazzowego na podstawie wybitnych wykonań ikon jazzu. Ćwiczenia z mikrofonem i aparaturą odsłuchową,uświadomienie sposobów dbania o głos. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Student dysponuje podstawami techniki wokalnej; potrafi wykonać klasyczny standard jazzowy; zna zasady higieny wokalnej. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, | 4/2680/7627 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Tworzenie podstaw techniki oddechowej Tworzenie podstaw techniki kształtowania dźwięku i rezonansu Podstawy jazzowego frazowania Interpretacja bluesa i standardu - jazz tradycyjny Podstawy techniki mikrofonowej Podstawy higieny wokalnej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia emisji głosu, analiza frazowania jazzowego na podstawie wybitnych wykonań ikon jazzu. Ćwiczenia z mikrofonem i aparaturą odsłuchową, uświadomienie sposobów dbania o głos. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Student dysponuje podstawami techniki wokalnej; potrafi wykonać klasyczny standard jazzowy; zna zasady higieny wokalnej. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, | 4/2680/7647 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Rozwijanie koordynacji oddechowo-głosowej Rozwijanie sprawności artykulacyjnej Rozwijanie ekspresji i feelingu Rozwijanie techniki scatu Interpretacja standardu - modern jazz Interpretacja piosenki literackiej lub aktorskiej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia z zakresu koordynacji oddechowo głosowej, praca nad artykulacją również poprzez analizę wybranych wykonań wybitnych wokalistów i instrumentalistów. Prezentacja standardu i piosenki -próba poszukiwania własnej oryginalnej interpretacji, ćwiczenia z mikrofonem i systemem nagłaśniającym. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Student posługuje się techniką scatu; potrafi wykonać standard z zakresu modern jazzu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, | 4/2680/7661 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Rozwijanie koordynacji oddechowo-głosowej Rozwijanie sprawności artykulacyjnej Rozwijanie ekspresji i feelingu Rozwijanie techniki scatu Interpretacja standardu - modern jazz Interpretacja piosenki literackiej lub aktorskiej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia z zakresu koordynacji oddechowo głosowej, praca nad artykulacją również poprzez analizę wybranych wykonań wybitnych wokalistów i instrumentalistów. Prezentacja standardu i piosenki -próba poszukiwania własnej oryginalnej interpretacji, ćwiczenia z mikrofonem i systemem nagłaśniającym | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Student posługuje się techniką scatu; potrafi wykonać standard z zakresu modern jazzu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 9.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, | 4/2680/7672 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Rozwijanie warsztatu wokalnego (aspekty techniczne i artystyczne) Rozwijanie umiejętności śpiewania w różnych stylach Zasady doboru repertuaru i konstrukcji recitalu Przygotowanie recitalu dyplomowego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Student jest w stanie wykonać półgodzinny recital w sposób świadczący o opanowaniu warsztatu wokalnego, kulturze wokalnej oraz umiejętności interpretowania różnych stylistyk jazzowych i rozrywkowych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin (standard jazzowy, piosenka w języku polskim, utwór dowolny) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 9.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Ewa Szwajlik, mgr Hanna Woźniak, | 4/2680/7682 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Rozwijanie warsztatu wokalnego (aspekty techniczne i artystyczne) Rozwijanie umiejętności śpiewania w różnych stylach Zasady doboru repertuaru i konstrukcji recitalu Przygotowanie recitalu dyplomowego
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ustalenie listy utworów recitalu dyplomowego, prezentacja programu.Praca nad szczegółowymi elementami recitalu. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Recital dyplomowy (ok. 45 minut; obowiązkowo standard jazzowy i utwór z polskim tekstem) wykonany na dobrym poziomie artystycznym. |