Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Lektorat j. amerykańskiego z fonetyką

symboljezyk
4/2675
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Poprawienie znajomości języka angielskiego, ze szczególnym akcentem na rozwijanie sprawności komunikacji w języku amerykańskim; zapoznanie studentów z dźwiękami języka amerykańskiego; opanowanie ruchów języka i ust przy wymowie poszczególnych dźwięków; przedstawienie par słów (minimal pairs) różniących się jednym dźwiękiem; zapoznanie z rytmem i intonacją języka amerykańskiego; trening w rozpoznawaniu akcentu w wyrazach i zdaniach; rozpoznawanie akcentów regionalnych (np. Southern American English i African American Vernacular English); praca nad umiejętnością rozumienia ze słuchu (fragmenty wywiadów, teksty piosenek); praca nad umiejętnością recytowania tekstów w języku amerykańskim (proza, teksty piosenek); rozbudowanie słownictwa, ze szczególnym akcentem na słownictwo specjalistyczne; ćwiczenia w wymowie łamańców językowych; wprowadzenie i systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej; zapoznanie z historią i kulturą jazzu oraz muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość języka angielskiego na poziomie średnio-zaawansowanym; obecność; aktywność na zajęciach; przygotowanie do zajęć; testy zliczone na minimum 50%.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Filmy w oryginalnej wersji językowej, nagrania audio, oglądanie i słuchanie TV w języku angielskim, internet, uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych anglo-języcznych.

bibliografia podstawowa

Baker, Ann and Goldstein Sharon, Pronunciation Pairs. New York: Cambridge UP, 2008

Baker, Ann, Sheep or Ship. Cambridge: Cambridge UP, 2006.

Baker, Ann, Tree or Three. Cambridge: Cambridge UP, 2006.

Goss, Philip and Widawski Maciej. American English Pronunciation. Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1995

Handcock, Mark. English Pronunciation in Use. Italy: Cambridge UP, 2004

Marks, Jonathan. English Pronunciation in Use. Elementary. Cambridge: Cambridge UP, 2007

Underhill, Adrian. Sound Foundations. Thailand: Macmillan Publishers Limited, 2005

Vaughan-Rees, Michael. Test your Pronunciation. China: Pearson Education Limited, 2006

Wells, J.C, Longman Pronunciation Dictionary. Harlow: Longman Group UK Limited, 1992.

Słowniki jednojęzyczne (ostatnie wydania)

Podręczniki wydawnictw: Oxford, Cambridge, Pearson Longman;

Własne opracowania

Teksty piosenek

bibliografia uzupełniająca

Duff, Allan and Malley Allan, Drama Techniques in Language Learning. Cambridge: Cambridge UP, 1985

Graham, Carolyn. Creating Chants and Songs. Shanghai: Oxford UP, 2006

Klippel, Frederike. Keep Talking. Avon: The Bath Press, 1994

Watcyn-Jones, Peter. Pair Work. Activities for Effective Communication, Great Britain: BPC Hazell Books Ltd, 1981

 

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość podsawowego repertuaru anglojęzycznego związanego z własną specjalnością
posiada wiedzę umożliwiającą odcieranie do niezbędnych informacji w języku angielskim (książki, inernet), ich analizowanie i interpretowanie
orientuje się w piśmiennictwie anglojęzyczym dotyczącym kierunku studiów w aspekcie historii muzyki jazzowej i rozrywkowej, jak również jej obecnej kondycji
posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych , szczególnie w obrębie repertuaru muzyki jazzowej, współczesnej Pop Music
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu kultury popularnej, muzyki jazzowej
posiada znajomość słownictwa specjalistycznego z dziedziny teorii muzyki, wokalistyki, instrumentalistyki
posiada znajomość zasad transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego
posiada znajomość zasad wymowy języka amerykańskiego
posiada znajomość podstawowych zasad gramatyki języka angielskiego

efekty kształcenia - umiejętności

porafi - wykorzystując różne kanały i techniki komunikacyjne- porozumiewać się z badaczami kultury i sztuki w języku angielskim
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych mediów i technologii informacyjnych w języku angielskim
dysponuje umiejętnościami porzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie działań wokalnych w języku angielskim
jest przygotowany pod względem językowym (język angielski)do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym (np. inscenizacje muzyczne, choreografie, spektakle i widowiska)
posiada umniejętność rozumienia i kontrolowania aspektów artykulacji amerykańskiej oraz sposobu ekspresji w języku angielskim
posiada umiejętność swobodnej ustnej wypowiedzi w języku angielskim na temat interpretowania, tworzenia i odtwarzania muzyki oraz na temat szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych
dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi
posiada umiejętność odczytania zapisu fonetycznego języka amerykańskiego
posiada umiejętność zastosowania w praktyce zasad wymowy amerykańskiej oraz podstawowych zasad gramatycznych języka angielskiego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje w języku angielskim
posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań
posiada umiejętność samooceny , jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w języku angielskim w obrębie szeroko pojmowanej kultury
jest zdolny do budowania własnych sądów i przemyśleń w języku angielskim na tematy społeczne, naukowe i etyczne
umiejętnie komunikuje się w języku angielskim w obrębie własnego środowiska i społeczności, w placówkach kuluralno-oświatowych, instytucjach kultury
posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zespołowych zadań projektowych oraz przy pracach organizacyjnych i artystycznych związanych z różnymi przedsięwzięciami kulturalnymi
w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować w języku angielskim działalność artystyczną realizowaną indywidualnie oraz z współpracującymi z nim zespołami
umie posługiwać się fachową terminologią w języku angielskim z zakresu wokalistyki i muzyki
posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować w pracy zawodowej lub twórczej

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Agata Bobras, 4/2675/7601
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie studentów z transkrypcją fonetyczną języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kultura jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych.

Uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku amerykańskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania; praca z książką, ćwiczenia gramatyczne, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zliczone na minimum 50%.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Agata Bobras, 4/2675/7622
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kultura jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych.

Uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku amerykańskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania, praca z książką, ćwiczenia gramatyczne, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50 %.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Agata Bobras, 4/2675/7640
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe); zapoznawanie się z kulturą jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych.

Uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku amerykańskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania, praca z książką, ćwiczenia gramatyczne, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne. 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50 %.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Agata Bobras, 4/2675/7656
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kultura jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych.

Uczestnicy zajęć potrafią prawidłowo artykułować w języku amerykańskim; znają amerykańską transkrypcję fonetyczną; potrafią rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; posiadają wiedzę na temat kultury jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych; znają słownictwo specjalistyczne dziedziny wokalistyki i muzyki; potrafią biegle wypowiadać się i czytać w języku amerykańskim oraz artykułować teksty anglojęzyczne; posiedli umiejętność rozumienia ze słuchu.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania; praca z książką, ćwiczenia gramatyczne, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50 %, egzamin zaliczony na minimum 50 %.

wykonanie: www.ansta.pl