symbol | jezyk |
---|---|
4/2675 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Poprawienie znajomości języka angielskiego, ze szczególnym akcentem na rozwijanie sprawności komunikacji w języku amerykańskim; zapoznanie studentów z dźwiękami języka amerykańskiego; opanowanie ruchów języka i ust przy wymowie poszczególnych dźwięków; przedstawienie par słów (minimal pairs) różniących się jednym dźwiękiem; zapoznanie z rytmem i intonacją języka amerykańskiego; trening w rozpoznawaniu akcentu w wyrazach i zdaniach; rozpoznawanie akcentów regionalnych (np. Southern American English i African American Vernacular English); praca nad umiejętnością rozumienia ze słuchu (fragmenty wywiadów, teksty piosenek); praca nad umiejętnością recytowania tekstów w języku amerykańskim (proza, teksty piosenek); rozbudowanie słownictwa, ze szczególnym akcentem na słownictwo specjalistyczne; ćwiczenia w wymowie łamańców językowych; wprowadzenie i systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej; zapoznanie z historią i kulturą jazzu oraz muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość języka angielskiego na poziomie średnio-zaawansowanym; obecność; aktywność na zajęciach; przygotowanie do zajęć; testy zliczone na minimum 50%.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Filmy w oryginalnej wersji językowej, nagrania audio, oglądanie i słuchanie TV w języku angielskim, internet, uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych anglo-języcznych. | |
bibliografia podstawowa | |
Baker, Ann and Goldstein Sharon, Pronunciation Pairs. New York: Cambridge UP, 2008 Baker, Ann, Sheep or Ship. Cambridge: Cambridge UP, 2006. Baker, Ann, Tree or Three. Cambridge: Cambridge UP, 2006. Goss, Philip and Widawski Maciej. American English Pronunciation. Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1995 Handcock, Mark. English Pronunciation in Use. Italy: Cambridge UP, 2004 Marks, Jonathan. English Pronunciation in Use. Elementary. Cambridge: Cambridge UP, 2007 Underhill, Adrian. Sound Foundations. Thailand: Macmillan Publishers Limited, 2005 Vaughan-Rees, Michael. Test your Pronunciation. China: Pearson Education Limited, 2006 Wells, J.C, Longman Pronunciation Dictionary. Harlow: Longman Group UK Limited, 1992. Słowniki jednojęzyczne (ostatnie wydania) Podręczniki wydawnictw: Oxford, Cambridge, Pearson Longman; Własne opracowania Teksty piosenek | |
bibliografia uzupełniająca | |
Duff, Allan and Malley Allan, Drama Techniques in Language Learning. Cambridge: Cambridge UP, 1985 Graham, Carolyn. Creating Chants and Songs. Shanghai: Oxford UP, 2006 Klippel, Frederike. Keep Talking. Avon: The Bath Press, 1994 Watcyn-Jones, Peter. Pair Work. Activities for Effective Communication, Great Britain: BPC Hazell Books Ltd, 1981
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość podsawowego repertuaru anglojęzycznego związanego z własną specjalnością | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
porafi - wykorzystując różne kanały i techniki komunikacyjne- porozumiewać się z badaczami kultury i sztuki w języku angielskim | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje w języku angielskim |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Agata Bobras, | 4/2675/7601 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie studentów z transkrypcją fonetyczną języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kultura jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych. Uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku amerykańskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania; praca z książką, ćwiczenia gramatyczne, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zliczone na minimum 50%. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Agata Bobras, | 4/2675/7622 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kultura jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych. Uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku amerykańskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania, praca z książką, ćwiczenia gramatyczne, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50 %. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Agata Bobras, | 4/2675/7640 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe); zapoznawanie się z kulturą jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych. Uczestnicy zajęć nabierają biegłości w prawidłowej artykulacji języka amerykańskiego; poznają stopniowo amerykańską transkrypcję fonetyczną; uczą się rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; rozszerzają wiedzę na temat kultury jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych; zapoznają się ze słownictwem specjalistycznym dziedziny wokalistyki i muzyki; nabierają biegłości w wypowiadaniu się i czytaniu w języku amerykańskim oraz artykułowaniu tekstów anglojęzycznych; ćwiczą umiejętność rozumienia ze słuchu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania, praca z książką, ćwiczenia gramatyczne, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50 %. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Agata Bobras, | 4/2675/7656 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Systematyczne ćwiczenie transkrypcji fonetycznej języka amerykańskiego; ćwiczenie wymowy amerykańskiej; trening rozpoznawania akcentów w wyrazach i zdaniach; systematyczne rozszerzanie słownictwa fachowego z dziedziny muzyki i wokalistyki; trenowanie umiejętności płynnego wypowiadania się - konwersacja, dyskusja; wyjaśnianie pojawiających się w trakcie zajęć problemów z konstrukcjami gramatycznymi, idiomatycznymi oraz słownictwem i praca nad nimi; ćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu (nagrania, piosenki); trening prawidłowej artykulacji (czytanie tekstów, śpiewanie tekstów, łamańce językowe), zapoznawanie się z kultura jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych. Uczestnicy zajęć potrafią prawidłowo artykułować w języku amerykańskim; znają amerykańską transkrypcję fonetyczną; potrafią rozpoznawać akcenty w wyrazach i zdaniach; posiadają wiedzę na temat kultury jazzu i muzyki estradowej w Stanach Zjednoczonych; znają słownictwo specjalistyczne dziedziny wokalistyki i muzyki; potrafią biegle wypowiadać się i czytać w języku amerykańskim oraz artykułować teksty anglojęzyczne; posiedli umiejętność rozumienia ze słuchu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia w słuchaniu i powtarzaniu, ćwiczenia rozumienia ze słuchu, ćwiczenia głośnego czytania; praca z książką, ćwiczenia gramatyczne, prezentacje, scenki, dyskusje, gry dydaktyczne. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność, aktywność, prezentacje, przygotowanie do zajęć, testy zaliczone na minimum 50 %, egzamin zaliczony na minimum 50 %. |