Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Harmonia jazzowa

symboljezyk
4/2671
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- znajomość skal oraz akordów  harmonii jazzowej

- wykształcenie umiejętności reharmonizacji standardów jazzowych oraz własnych utworów

- pisanie krótkich impresji(krótkich kompozycji) których celem jest zastosowanie akordów oraz skal jazzowych omawianych na zajęciach

- wykonywanie impresji na fortepianie (dotyczy głównie instrumentalistów i aranżerów).

-  studenci wokalistyki jazzowej  zobligowani są do umiejętności odczytania akordów standardów jazzowych z tzw. "prymki"

(melodia plus funkcyjny zapis akordowy).


 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zakres wiadomości/umiejętności, jakie już powinien posiadać student przed rozpoczęciem nauki przedmiotu to podstawowe wiadomości z zakresu  Harmonii Klasycznej i Zasad Muzyki.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Harmonia modalna

Analiza harmoniczna wybranych utworów

bibliografia podstawowa

Mark  Levine - The Jazz  Theory  Book     

Ron Miller - Modal Jazz Composition and Harmony - vol 1 & 2

Bill Dobbins - Chords and Scales

David Liebman - Chromatic Approach to  Jazz  Harmony and Melody

bibliografia uzupełniająca

Andy Jaffe - Jazz Harmony

Weiskopf and Ramon Ricker - Augumented Scale in Jazz

Michael Morangelli - A Reference for Jazz Theory

Pete Thomas  -  Compositioan and Jazz Theory

Weiskopf and Ramon Ricker  - Augumented Scale in Jaz

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada ogólna znajomość literatury muzycznej ze szczególną znajomością
literatury jazzowej
-posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej i stylistyk pokrewnych
-rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i
praktycznymi aspektami studiowania w oparciu o podstawy teorii muzyki,rozpoznaje procesy dotyczące dzieła muzycznego
-posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych,szczególnie w obrębie repertuaru muzyki jazzowej,współczesnej PopMusic.
-posiada znajomośc technik leżących u podstaw improwizacji, harmonii i sprawnie operuje tym materialem dźwiękowym.
Posiada wiedzę podstaw aranżacji.
-posiadpodstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii.

efekty kształcenia - umiejętności

-dysponuje umiejetnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych
koncepcji artystycznych w zakresie działań wokalno-instrumentalnych
-posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki instrumentalnej i wokalno-instrumentalnej związanej ze swoją specjalnością.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-realizując wlasne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróznicowanej stylistyce,
wynikającej z wykorzystywania wyobraźni,ekspresji i intuicji mając na uwadze oczekiwania słuchaczy oraz edukację społeczeństwa.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładzaliczeniedr Aleksandra Tomaszewska, 4/2671/7597
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

(I semestr)

-  notacja akordów

-  skala majorowa i jej akordy

-  harmonia typu „Melodic Minor” i jej akordy

-  rodzaje akordów dominantowych

-  blues: skala bluesowa, rodzaje bluesów

-  Skale pentatoniczne

-  akordy substytutowe

-  kadencje i progresje harmoniczne

-  kadencje II-V-I (dur i moll) różnice w alteracjach

- zwroty kadencyjne typu „Rythm Changes"

- wykształcenie czytania prymek standardów jazzowych przez studentów

metody dydaktyczne

- wykłady teoretyczne    

- ćwiczenia  praktyczne-prezentacje własnych kompozycji na fortepianie przez    studentów

- analizowanie nagrań oraz transkrypcji nutowych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach

- kolokwium obejmujące znajomość  wszystkich skal, akordów  oraz zagadnień przedmiotu 

- -egzamin teoretyczny obejmujący wszystkie zagadnienia z podpunktu treści programowe.

- egzamin praktyczny obejmujący znajomość skal, akordów oraz znajomość istotnych zagadnień funkcjonujących w harmonii jazzowej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładzaliczeniedr Aleksandra Tomaszewska, 4/2671/7617
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

(II semestr) 

-  skale bebopowe

-  skale symetryczne

-  skala alterowana

-  harmonia I akordy  skali Harmonic Minor

-  akordy typu "so-what" i  akordy kwartowe

-  terminologia akordów "suspendowych"

-  harmonia  J. Coltrane’a

-  harmonia typu “slash”

-  hybrydy, polychordy 

-  "upper structure"-struktury wyższego rzędu

- szczegóło analiza harmoniczna  kompozycji jazzowych  oraz  transkrypcji  wybitnych kompozytorów jazzowych takich jak :

Maria Schneider, Wayne Shorter, Jim McNelly, Randy Brecker,

Bill Evans, David Liebman).

- szczegółowa analiza własnych kompozycji-autoprezentacje autorskich kompozcji Aleksandry Tomaszewskiej.

 

metody dydaktyczne

- wykłady teoretyczne    

- ćwiczenia  praktyczne-prezentacje własnych kompozycji na fortepianie przez studentów

- analizowanie nagrań oraz transkrypcji nutowych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- obecność na zajęciach

- kolokwium obejmujące znajomość  wszystkich skal, akordów  oraz zagadnień przedmiotu 

- -egzamin teoretyczny obejmujący wszystkie zagadnienia z podpunktu treści programowe.

- egzamin praktyczny obejmujący znajomość skal,

- akordów oraz znajomość istotnych zagadnień funkcjonujących w  harmonii jazzowe

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0wykładkolokwiumdr Aleksandra Tomaszewska, 4/2671/12858
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- skale modalne 

- skale bebopowe

- progresje akordowe 

metody dydaktyczne

- analiza improwizacji jazzowych 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- kolokwium zaliczeniowe z harmonii jazzowej - test semestralny

wykonanie: www.ansta.pl