Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dykcja i recytacja

symboljezyk
4/2668
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem kształcenia w zakresie dykcji i recytacji jest zapoznanie studentów z problematyką poprawnej wymowy, słownictwa i akcentowania. Zwrócenie uwagi na błędy i braki wymowy. Celem jest też umiejętność pracy nad tekstem.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Obecność na zajęciach.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Samodzielny wybór tekstów.

bibliografia podstawowa

B. Toczyska;

"Sarabanda w chaszczach"

" Łamańce z dedykacją"

bibliografia uzupełniająca

A. Wieczorkiewicz - "Prawidła dobrej wymowy"

efekty kształcenia - wiedza

Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej wymowy i interpretacji teksu prozy i wiersza
Posiada znajomość literatury (proza i wiersz) potrzebną do wykonywania zawodu
Zna ćwiczenia dykcyjne gwarantujące czyste posługiwanie się językiem polskim

efekty kształcenia - umiejętności

Opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji tekstów literackich i poetyckich
Potrafi przeprowadzić analizę tekstu literackiego
Uruchamia i panuje nad emocjami potrzebnymi do przekazania różnych treści w mowie i śpiewie

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Posiada kompetencje do prezentowania publicznie tekstów i własnych opinii w poprawnej polszczyźnie
Nawiązuje z łatwością kontakt ze słuchaczami
Krytycznie ocenia własne dokonania i umie przyjąć konstruktywną krytykę innych
Dba o wysoki poziom wykonania

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.001.0wykładzaliczeniemgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, 4/2668/7594
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Uświadomienie studentom ich błędów i nieprawidłowości wymowy.

Zaznajomienie z plastyką wypowiedzi. Dykcyjne ćwiczenia poprawiające

wymowę spółgłosek i samogłosek, oraz akcentowanie w języku polskim.

Efektem winna być poprawa jakości wypowiadania się.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia dykcyjne poprawiające wymowę samogłosek i spółgłosek. Ćwiczenie akcentowania w języku polskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie z oceną. Kryteria oceny: frekwencja na zajęciach, postępy w zakresie dykcji.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.001.0wykładkolokwiummgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, 4/2668/7614
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca nad tekstem - analiza, zawartość myślowa i emocjonalna.

Interpretacja tekstu.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia dykcyjne poprawiające wymowę samogłosek i spółgłosek. Ćwiczenie akcentowania w języku polskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczeniem jest kollokwium z oceną. Warunkiem zaliczenia jest osiągnięcie pozytywnego wyniku kollokwium. Kryteria oceny: frekwencja na zajęciach, postępy w zakresie dykcji.

wykonanie: www.ansta.pl