symbol | jezyk |
---|---|
4/2659 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć o charakterze kursowym jest prezentacja historii jazzu i muzyki popularnej w Europie (zjawiska, style, artyści, dzieła) - na wybranych przykładach i ze szczególnym uwzględnieniem muzyki polskiej - w szerokim kontekście kulturowym, estetycznym, politycznym i społecznym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
brak | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
kanon literatury muzycznej do samodzielnego poznawania | |
bibliografia podstawowa | |
Brodacki K., Historia jazzu w Polsce, Kraków 2010. Continuum Encyclopedia of Popular Music of the World, part 2, Locations, ed. by J. Shepherd, D. Laing, D. Horn, vol. 7, Europe, London 2005. Eurojazzland. Jazz and European Sources, Dynamics, and Contexts, ed. by L. Cerchiari, L. Cugny, and F. Kerschbaumer, Lebanon 2012. Kowal R., Polski jazz, t. 1, Wczesna historia i trzy biografie zamknięte. Komeda – Kosz - Seifert, Kraków 1995. Schmidt A., Historia jazzu, Lublin 2009 (tu: rozdziały o jazzie europejskim). | |
bibliografia uzupełniająca | |
Brodacki K., Follow Namysłowski, Warszawa 1984. Danielewicz S., Jazzowisko Trójmiasta. Historia jazzu w Gdańsku, Gdyni i Sopocie 1945-2010, Kraków 2011. Dorůžka L., Poledňák I., Československý jazz. Minulost a přítomnost, Praha 1967. Dudziak U., Wyśpiewam wam wszystko, Warszawa 2011. Heffley M., Northern Sun, Southern Moon. Europe’s Reinvention of Jazz, Cambridge 2005. Hendrykowski M., Komeda, Poznań 2009. Komedowa-Trzcińska Z., Komeda, Zośka i inni, Warszawa 1996. Kowal R., Notacja muzyczna w polskich partyturach jazzowych 1962-1975. Funkcja, typologia, systematyka, Kraków 1999. Kydryński L., Znajomi z estrady, Kraków 1966. Macan E., Progresywny urock, przeł. M. Majchrzak, Toruń 2001. Michalski D., Piosenka przypomni ci… Historia polskiej muzyki rozrywkowej. Lata 1945-1958, Warszawa 2010. Michalski D., Powróćmy jak za dawnych lat… Historia polskiej muzyki rozrywkowej. Lata 1900-1939, Warszawa 2007. Michalski D., Z piosenką dookoła świata, Warszawa 1990. Norek A., Man of the Light. Życie i twórczość Zbigniewa Seiferta, Kraków 2009. Piątkowski D., Czas Komedy, Mosina 1993. Pietraszewski I., Jazz w Polsce. Wolność improwizowana, Kraków 2012. Piotrowski G., Jazz na Pomorzu, http://meakultura.pl/publikacje/jazz-na-pomorzu-225. Polskie ścieżki do jazzu, wybór i oprac. tekstów K. Brodacki, wyd. 2, Warszawa 1983. Stańko T., Desperado. Autobiografia, rozmawia R. Księżyk, Kraków 2010. Urbaniak M., Ja, Urbanator. Awantury muzyka jazzowego, oprac. A. Makowiecki, Warszawa 2011. Z polskiej krytyki jazzowej. Eseje, dyskusje, reportaże, recenzje, felietony, wywiady 1956-1976, wyboru dokonał W. Panek, Kraków 1978. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada uporządkowaną wiedzę o historii europejskiego jazzu i muzyki popularnej w kontekście kulturowym, estetycznym, społecznym i politycznym | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
rozpoznaje ważne dzieła z obszaru europejskiego jazzu i muzyki popularnej | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
świadomie uczestniczy w kulturze muzycznej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | mgr Stanisław Danielewicz, | 4/2659/7559 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Straussowie i muzyka salonowa XIX w. Okres międzywojenny Muzyka socrealizmu i jazz katakumbowy Odwilż. Festiwale jazzowe w Sopocie Jazz tradycyjny Komeda Trzaskowki Warska i Kurylewicz Nahorny Free i awangarda Fusion w Europie i Polsce Inspiracje folklorystyczne Namysłowski Inspiracje chopinowskie | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład z prezentacją multimedialną | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
aktywna obecność, ustna prezentacja obejmująca analizę dorobku wybranego muzyka |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | mgr Stanisław Danielewicz, | 4/2659/7569 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Europejskie big-bandy Trzeci nurt Stańko Możdżer Jazz w Trójmieście. Yass Kierunki w polskiej wokalistyce jazzowej Jazz w Skandynawii Jazz w Portugalii i Hiszpanii. Fado Muzyka jazzowa w Czechach Estetyka europejskiej piosenki Narodziny i ewolucja rocka The Beatles Nowe twarze polskiego jazzu Nowe zjawiska w muzyce europejskiej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład z prezentacją multimedialną | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
aktywna obecność, kolokwium pisemne |