symbol | jezyk |
---|---|
4/2658 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Nauczanie przedmiotu kompozycja i aranżacja ma na celu wszechstronny rozwój osobowości studenta, rozwijanie wyobraźni muzycznej, poszukiwanie własnego języka muzycznego oraz opanowanie zagadnień specjalistycznych takich jak: wypracowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami kompozytorskimi, niezbędnymi przy tworzeniu form instrumentalnych, realizowanych w różnej obsadzie wykonawczej. Zasadniczym celem nauczania jest też wskazanie studentowi – twórcy drogi jego dalszego indywidualnego rozwoju oraz przygotowanie go do samodzielnej pracy kompozytorsko –aranżacyjnej. Ogromnie ważnym aspektem nauczania kompozycji i aranżacji jest więc twórcza współpraca studenta z pedagogiem. Nadrzędnym założeniem jest wobec tego indywidualizacja programu nauczania, szczególnie na płaszczyźnie stylistyczno-estetycznej. Ostatecznym celem nauczania kompozycji i aranżacji jest zatem zarówno jak najszerszy rozwój osobowości (nie tylko twórczej) jak i umiejętności. Do celów tych zaliczyć można m.in.: ogólną erudycję, rozwijanie indywidualnej postawy twórczej, znajomość warsztatu kompozytorskiego, wiedza z zakresu estetyki, form muzycznych, technik dźwiękowych, zagadnienia psychologii twórczości (inspiracja, wyobraźnia), umiejętność koncentracji, chęć ciągłego poszukiwania oraz wrażliwość.
Wzbogacenie świadomości warsztatu kompozytorskiego, o narzędzia służące przekazywaniu treści kształcenia, zdobytych podczas nauki, w przyszłej pracy pedagogicznej.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Program przedmiotu kompozycja i aranżacja opiera się w dużym stopniu na zdobytych już umiejętnościach i wiedzy z zakresu harmonii, kontrapunktu, instrumentoznawstwa, form muzycznych i literatury muzycznej. Nie istnieje uniwersalna metoda nauczania kompozycji czy aranżacji wobec czego zalecana jest indywidualizacja środków, form i treści nauczania dobieranych pod względem osobowości twórczej konkretnego studenta. Do najistotniejszych zadań należy poznanie języka muzycznego (różnych epok i stylów), co ma na celu wskazanie środków do wartościowania lub wyróżniania konkretnych problemów stanowiących treść przedmiotową kompozycji czy aranżacji. Poznanie języka muzycznego przekłada się pośrednio na poznanie technik kompozytorskich, a więc środków wykorzystywanych przez studenta kompozycji i aranżacji. Zatem poznanie języka muzycznego pogłębia świadomość twórczą. Indywidualizacja programu dotyczy w głównie mierze płaszczyzny stylistyczno-estetycznej i jest zależna od upodobań oraz typu wrażliwości muzycznej konkretnego studenta. Ramowym, niezmiennym elementem programu przedmiotu kompozycja i aranżacja jest element wykonawczy. Zakłada się, iż w toku studiów realizuje różnorakie formy (sugerowane przez pedagoga prowadzącego) na różne aparaty wykonawcze. W pierwszym etapie posługuje się małymi zespołami jazzowymi typu combo, by następnie rozbudować skład do big-bandu poszerzonego o grupę instrumentów smyczkowych i dętych uzupełniających. W drugim etapie przewiduje się posługiwanie się klasycznymi aparatami wykonawczymi, poczynając od zespołów kameralnych takich jak: kwartet smyczkowy, kwintet dęty drewniany, kwintet dęty blaszany, a także chór mieszany a cappella, poprzez większe zespoły instrumentalne lub wokalno instrumentalne, a kończąc na wielkiej orkiestrze symfonicznej, opcjonalnie powiększonej o chór i solistów. Dodatkowo student realizuje wybrane formy komponowania na instrument solo (głównie fortepian). Ważnym zadaniem jest uświadomienie studentowi zarówno możliwości techniczno-wykonawczych danego instrumentu lub zestawu instrumentów jak również roli wszystkich elementów dzieła muzycznego mających wpływ na kształtowanie faktury, barwy, formy: struktur wertykalnych i horyzontalnych itp. Na studiach II stopnia student posługuje się klasycznymi aparatami wykonawczymi jak: kwartet smyczkowy, kwintet dęty drewniany i blaszany, chór mieszany a'cappella oraz duże aparaty wykonawcze ;instrumentalno -wokalne,wielką orkiestrę symfoniczną. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
-współczesne techniki kompozytorskie -Harmonia klasyczna i jazzowa -Instrumentacja -Formy muzyczne -Historia muzyki -Historia jazzu
| |
bibliografia podstawowa | |
-Henry Mancini-"Sounds&Scores",Warner Bros Publication, 1999, USA -David Baker-"Jazz Pedagogy", Mehler Pulication, 1979,Chicago, Illinois, USA -Rayburn Wriggt-"Inside the Score", Kendor Music, Inc. 1982, - Dobbins Bill _ Jazz arranging and composing,a linear approach, Advance Music - Garcia Russell –Das moderne Arrangement,Ed. Modern, Munchen 1961. - Garcia Russell – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation 1970. - Levine Mark – The jazz theory book, Sher Music Co., Petaluma, Ca 1995. - Mancini Henry – Sounds and scores, N.Music Inc., Northridge 1967. - Nestico Sammy – The Complete Arranger, Fenwood Music 1993 USA - Pawłowski Józef – Podstawy instrumentacji, cz. I,II, PWM 1959. - Rimski-Korsakow Mikołaj – Zasady instrumentacji, PWM, Kraków 1953, - Romer Clinton – The art. Of music copying, The preparation of music for performance, 2 nd edition, Clinton H. Romer 1985. - Russo William – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago Press,Chicago and London 1968. -Sebesky Don –The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co.,Sherman Oaks 1979.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Ciechan Zbigniew – Aranżacja, COMUK, Warszawa 1970. - Delamont Gordon – Modern Arranging, Kendor Music 1965 New York | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada szczegółową , uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotu - KiA posiada wiedzę teretyczną i praktyczną, umożliwiająca tworzenie zawaansowanych kompozycji i aranżacji na obsady kameralne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne poszerza poprzez indywidalną wiedzę na temat kompozycji i współczesnych trędów aranżacji posiada wiedzę o kompozycji jazzowej i estradowej XX w. i rozumie jej kontekst kulturowy posiada dogłębną wiedzę o procesie kompozytorskim w skali miko i makro posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą elementów muzyki i potrafi ją praktycznie stosować w procesie kompozytorskim Zna sposoby przekazywania wiedzy w zakresie rozwijania własnego języka muzycznego. Rozumie wpływ poszczególnych treści kształcenia z zakresu kompozycji, na sposób kształtowania się zdolności kreatywnych, ma wiedzę jak przekazać zdobyte podczas zajęć doświadczenia, oraz zna sposoby pracy dydaktycznej zaobserwowane podczas praktyk pedagogicznych. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umozliwiająca tworzenie , realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych jako kompozytor i aranżer na podstawia wiedzy ostylach muzycznych i związanych i związanych z nim tradycji wykonawczych wykazuje się umiejętnościa wykonywania i konstruowania spójnych programów artystycznych , dotyczących również własnej twórczości jest zdolny do pracy jako kompozytor ,aranżer, band-leader oraz do twórczego funkcjonowania wróżnych formach zespołowych posiada umiejętność współdzialania z innymi artystami w różnego typu zespołach,w ramach innych wspólnych prac i projektów , także o charakterze multimedialnym realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach posiada umiejętność dogłebnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych,metrorytmicznych,artykulacji, frazowania,brzmienia, faktury komponowanych utworów potrafi sprawnie stosować zaawansowane techniki kompozytorskie typowe dla muzyki jazzowej i popwej kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na ze studiach I st.,poprzez indywidualne studia utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia , realizowania Umie prowadzić proces dydaktyczny w zakresie konstruowania i udoskonalania procesu twórczego. Potrafi przekazać wiedzę z dziedziny obsługi programów edytorskich. Potrafi w sposób teoretyczny i praktyczny objaśnić zagadnienia związane z warsztatem kompozytorskim, takie jak harmonia, elementy kontrapunktu, instrumentacji itp. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania ,oraz ich skutki czuje sie odpowiedzialny wobec ludzi dla których dobra stara sie działać,wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród nich zachowując poczucie wypełniania misji animatora kultury w sposób świadomy i profesjonalny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu,kraju, Europy i świata jako jego współtwórca jest w pełni kompetentnym i świadomym artystą zdolnym do integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności , oraz w ramach szeroko pojętych działań kulturalno-twórczych potrafi zaplanować, przeprowadzić własny projekt muzyczny obejmujący skomponowanie utworów, stwoorzenie zespołu, przeprowadzenie prób, nagrania i realizację zamierzeń koncertowych inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury-także ocharakterze interdyscyplinarnym wymagający współpracy z innymi przedstawicielami sztuki i nauki. w sposób świadomy i profesjonalny ścieżke kariery zawodowej na podstawia zdobytej na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również w procesie ustawicznego samokształcenia. Jako rzetelnie wykształcony kompozytor i aranżer, posiada kompetencje, aby w zakresie prowadzonej działalności pedagogicznej, dbać o jakość muzyczną powstających pod jego kierunkiem utworów. Posiada kompetencje do wskazywania walorów artystycznych w muzyce jazzowej i rozrywkowej, jest odpowiedzialny za przekazywanie i uzasadnianie czynników decydujących o wartości dzieła muzycznego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2658/7558 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
opanowanie umiejętności komponowania utworów na kwartet smyczkowy zespoły instrumentalne jak klasyczny kwintet dęty drewniany wypracowanie zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturalnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania wykonawczego -Student powinien stać się samodzielnym artystą -kompozytorem funkcjonującym (w zakresie zdobytej wiedzy i umiejętności) w szerokim obiegu Kultury | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich - dyskusje na temat istoty stylu twórczego - ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem stopnia trudności – od kwartetu smyczkowego do kwintetów dętych drewnianych i blaszanych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta - sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające, - sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych, - ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze, -
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2658/7568 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
opanowanie umiejętności komponowania i aranżowania utworów na zespoły instrumentalne jak; klasyczny kwintet dęty blaszany i chór mieszany a'cappella,nonet jazzowy, big-band
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów muzyki jazzowej ,THIRD STREAM MUSIC,i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich - dyskusje na temat istoty stylu twórczego - ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę chóru a'cappella,nonetu jazzowego, big-bandu | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta - sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające, - sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych, - ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 5.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, | 4/2658/7577 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Komponowanie utworów na big-band poszerzonego o grupę instrumentów smyczkowych i dętych uzupełniających. W drugim etapie przewiduje się posługiwanie się klasycznymi aparatami wykonawczymi, poczynając od zespołów instrumentalnych lub wokalno- instrumentalnych, a kończąc na wielkiej orkiestrze symfonicznej, opcjonalnie powiększonej o chór i solistów. Dodatkowo student realizuje wybrane formy komponowania na instrument solo (głównie fortepian). Ważnym zadaniem jest uświadomienie studentowi zarówno możliwości techniczno-wykonawczych danego instrumentu lub zestawu instrumentów jak również roli wszystkich elementów dzieła muzycznego mających wpływ na kształtowanie faktury, barwy, formy: struktur wertykalnych i horyzontalnych itp. Student powinien posiadać umiejętność krytycznej oceny własnej twórczości, oraz znajdować środki w celu poprawy jakości swoich kompozycji. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich - dyskusje na temat istoty stylu twórczego - ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę rtepianowej, przez fakturę orkiestry symfonicznej, do form wokalno-instrumentalnych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta - sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające, - sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych, - ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 13.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Leszek Kułakowski, | 4/2658/7587 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Komponowanie utworów na big-band i wielką orkiestrę symfoniczną Podsumowanie pracy kompozytorskiej , wybór utworów na koncert dyplomowy . Student powinien stać się kompletnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego wykorzystania zdobytej wiedzy w procesie kompozytorskim, inicjować odważne twórczo działanie artystyczne, wykazać się umiejętnością wdrażania swoich pomysłów w życie artystyczne i wykazać się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie i dostosowania się do wsĻółczesnego rynku pracy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych - analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich - dyskusje na temat istoty stylu twórczego - ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę orkiestry symfonicznej, do form wokalno-instrumentalnych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
.Forma oceny studenta; - sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające, - sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych, - ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze, |