Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycja i aranżacja

symboljezyk
4/2658
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Nauczanie przedmiotu kompozycja i  aranżacja ma na celu wszechstronny rozwój osobowości studenta, rozwijanie wyobraźni muzycznej, poszukiwanie własnego języka muzycznego oraz opanowanie zagadnień specjalistycznych takich jak: wypracowanie umiejętności posługiwania się różnymi technikami kompozytorskimi, niezbędnymi przy tworzeniu form instrumentalnych, realizowanych w różnej obsadzie wykonawczej.

Zasadniczym celem nauczania jest też wskazanie studentowi – twórcy drogi jego dalszego indywidualnego rozwoju oraz przygotowanie go do samodzielnej pracy kompozytorsko –aranżacyjnej. Ogromnie ważnym aspektem nauczania kompozycji i aranżacji jest więc twórcza współpraca studenta z pedagogiem. Nadrzędnym założeniem jest wobec tego indywidualizacja programu nauczania, szczególnie na płaszczyźnie stylistyczno-estetycznej. Ostatecznym celem nauczania kompozycji i aranżacji jest zatem zarówno jak najszerszy rozwój osobowości (nie tylko twórczej) jak i umiejętności. Do celów tych zaliczyć można m.in.: ogólną erudycję, rozwijanie indywidualnej postawy twórczej, znajomość warsztatu kompozytorskiego, wiedza z zakresu estetyki, form muzycznych, technik dźwiękowych, zagadnienia psychologii twórczości (inspiracja, wyobraźnia), umiejętność koncentracji, chęć ciągłego poszukiwania oraz wrażliwość.

 

Wzbogacenie świadomości warsztatu kompozytorskiego, o narzędzia służące przekazywaniu treści kształcenia, zdobytych podczas nauki, w przyszłej pracy pedagogicznej. 

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Program przedmiotu kompozycja i aranżacja opiera się w dużym stopniu na zdobytych już umiejętnościach i wiedzy z zakresu harmonii, kontrapunktu, instrumentoznawstwa, form muzycznych i literatury muzycznej. Nie istnieje uniwersalna metoda nauczania kompozycji czy aranżacji wobec  czego zalecana jest indywidualizacja środków, form i treści nauczania dobieranych pod względem osobowości twórczej konkretnego studenta. Do najistotniejszych zadań należy poznanie języka muzycznego (różnych epok i stylów), co ma na celu wskazanie środków do wartościowania lub wyróżniania konkretnych problemów stanowiących treść przedmiotową kompozycji czy aranżacji. Poznanie języka muzycznego przekłada się pośrednio na poznanie technik kompozytorskich, a więc środków wykorzystywanych przez studenta kompozycji i aranżacji. Zatem poznanie języka muzycznego pogłębia świadomość twórczą. Indywidualizacja programu dotyczy w głównie mierze płaszczyzny stylistyczno-estetycznej i jest zależna od upodobań oraz typu wrażliwości muzycznej konkretnego studenta. Ramowym, niezmiennym elementem programu przedmiotu kompozycja i aranżacja jest element wykonawczy. Zakłada się, iż w toku studiów realizuje różnorakie formy (sugerowane przez pedagoga prowadzącego) na różne aparaty wykonawcze. W pierwszym etapie posługuje się małymi zespołami jazzowymi typu combo, by następnie rozbudować skład do big-bandu poszerzonego o grupę instrumentów smyczkowych i dętych uzupełniających. W drugim etapie przewiduje się posługiwanie się klasycznymi aparatami wykonawczymi, poczynając od zespołów kameralnych takich jak: kwartet smyczkowy, kwintet dęty drewniany, kwintet dęty  blaszany, a także chór mieszany a cappella, poprzez większe zespoły instrumentalne lub wokalno instrumentalne, a kończąc na wielkiej orkiestrze symfonicznej, opcjonalnie powiększonej  o chór i solistów. Dodatkowo student realizuje wybrane formy komponowania na instrument solo (głównie fortepian). Ważnym zadaniem jest uświadomienie studentowi zarówno możliwości techniczno-wykonawczych danego instrumentu lub zestawu instrumentów jak również roli wszystkich elementów dzieła muzycznego mających wpływ na kształtowanie faktury, barwy, formy: struktur wertykalnych i horyzontalnych itp.

 Na studiach II stopnia student posługuje się klasycznymi aparatami wykonawczymi jak: kwartet smyczkowy, kwintet dęty drewniany i blaszany, chór mieszany a'cappella oraz duże aparaty wykonawcze ;instrumentalno -wokalne,wielką orkiestrę symfoniczną.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-współczesne techniki kompozytorskie 

-Harmonia klasyczna i jazzowa

-Instrumentacja

-Formy muzyczne

-Historia muzyki

-Historia jazzu

 

bibliografia podstawowa

-Henry Mancini-"Sounds&Scores",Warner Bros Publication, 1999, USA

-David Baker-"Jazz Pedagogy", Mehler Pulication, 1979,Chicago, Illinois, USA

-Rayburn Wriggt-"Inside the Score", Kendor Music, Inc. 1982,

- Dobbins Bill _ Jazz arranging and composing,a linear approach, Advance Music

- Garcia Russell –Das moderne Arrangement,Ed. Modern, Munchen 1961.

- Garcia Russell – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation 1970.

- Levine Mark – The jazz theory book, Sher Music Co., Petaluma, Ca 1995.

- Mancini Henry – Sounds and scores, N.Music Inc., Northridge 1967.

- Nestico Sammy – The Complete Arranger, Fenwood Music 1993 USA

- Pawłowski Józef – Podstawy instrumentacji, cz. I,II, PWM 1959.

- Rimski-Korsakow Mikołaj – Zasady instrumentacji, PWM, Kraków 1953,

- Romer Clinton – The art. Of music copying, The preparation of music for

  performance,

2 nd edition, Clinton H. Romer 1985.

- Russo William – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago

  Press,Chicago and London 1968.

-Sebesky Don –The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co.,Sherman Oaks 1979.

 

 

bibliografia uzupełniająca

- Ciechan Zbigniew – Aranżacja, COMUK, Warszawa 1970.

- Delamont Gordon – Modern Arranging, Kendor Music 1965 New York

efekty kształcenia - wiedza

posiada szczegółową , uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotu - KiA posiada wiedzę teretyczną i praktyczną, umożliwiająca tworzenie zawaansowanych kompozycji i aranżacji na obsady kameralne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne poszerza poprzez indywidalną wiedzę na temat kompozycji i współczesnych trędów aranżacji posiada wiedzę o kompozycji jazzowej i estradowej XX w. i rozumie jej kontekst kulturowy posiada dogłębną wiedzę o procesie kompozytorskim w skali miko i makro posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą elementów muzyki i potrafi ją praktycznie stosować w procesie kompozytorskim

Zna sposoby przekazywania wiedzy w zakresie rozwijania własnego języka muzycznego. Rozumie wpływ poszczególnych treści kształcenia z zakresu kompozycji, na sposób kształtowania się zdolności kreatywnych, ma wiedzę jak przekazać zdobyte podczas zajęć doświadczenia, oraz zna sposoby pracy dydaktycznej zaobserwowane podczas praktyk pedagogicznych.

efekty kształcenia - umiejętności

posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umozliwiająca tworzenie , realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych jako kompozytor i aranżer na podstawia wiedzy ostylach muzycznych i związanych i związanych z nim tradycji wykonawczych wykazuje się umiejętnościa wykonywania i konstruowania spójnych programów artystycznych , dotyczących również własnej twórczości jest zdolny do pracy jako kompozytor ,aranżer, band-leader oraz do twórczego funkcjonowania wróżnych formach zespołowych posiada umiejętność współdzialania z innymi artystami w różnego typu zespołach,w ramach innych wspólnych prac i projektów , także o charakterze multimedialnym realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach posiada umiejętność dogłebnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych,metrorytmicznych,artykulacji, frazowania,brzmienia, faktury komponowanych utworów potrafi sprawnie stosować zaawansowane techniki kompozytorskie typowe dla muzyki jazzowej i popwej kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na ze studiach I st.,poprzez indywidualne studia utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia , realizowania

Umie prowadzić proces dydaktyczny w zakresie konstruowania i udoskonalania procesu twórczego. Potrafi przekazać wiedzę z dziedziny obsługi programów edytorskich. Potrafi w sposób teoretyczny i praktyczny objaśnić zagadnienia związane z warsztatem kompozytorskim, takie jak harmonia, elementy kontrapunktu, instrumentacji itp.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania ,oraz ich skutki czuje sie odpowiedzialny wobec ludzi dla których dobra stara sie działać,wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród nich zachowując poczucie wypełniania misji animatora kultury w sposób świadomy i profesjonalny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu,kraju, Europy i świata jako jego współtwórca jest w pełni kompetentnym i świadomym artystą zdolnym do integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności , oraz w ramach szeroko pojętych działań kulturalno-twórczych potrafi zaplanować, przeprowadzić własny projekt muzyczny obejmujący skomponowanie utworów, stwoorzenie zespołu, przeprowadzenie prób, nagrania i realizację zamierzeń koncertowych inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury-także ocharakterze interdyscyplinarnym wymagający współpracy z innymi przedstawicielami sztuki i nauki. w sposób świadomy i profesjonalny ścieżke kariery zawodowej na podstawia zdobytej na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również w procesie ustawicznego samokształcenia.

Jako rzetelnie wykształcony kompozytor i aranżer, posiada kompetencje, aby w zakresie prowadzonej działalności pedagogicznej, dbać o jakość muzyczną powstających pod jego kierunkiem utworów. Posiada kompetencje do wskazywania walorów artystycznych w muzyce jazzowej i rozrywkowej, jest odpowiedzialny za przekazywanie i uzasadnianie czynników decydujących o wartości dzieła muzycznego.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.004.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2658/7558
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 opanowanie umiejętności komponowania  utworów  na  kwartet smyczkowy zespoły instrumentalne jak klasyczny kwintet dęty drewniany

wypracowanie  zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturalnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania  wykonawczego

-Student  powinien stać się samodzielnym artystą  -kompozytorem funkcjonującym  (w zakresie zdobytej wiedzy i umiejętności) w szerokim obiegu Kultury

metody dydaktyczne

 teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

-          ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem  stopnia trudności – od kwartetu smyczkowego do kwintetów dętych drewnianych i blaszanych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta

- sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające,

- sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych,

- ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.004.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2658/7568
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 opanowanie umiejętności komponowania   i aranżowania utworów  na   zespoły instrumentalne jak; klasyczny kwintet dęty blaszany i chór mieszany a'cappella,nonet jazzowy, big-band

 

 

metody dydaktyczne

 teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów muzyki jazzowej ,THIRD STREAM MUSIC,i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

-          ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem  stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę chóru a'cappella,nonetu jazzowego, big-bandu

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta

- sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające,

- sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych,

- ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.005.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, 4/2658/7577
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Komponowanie utworów na big-band poszerzonego o grupę instrumentów smyczkowych i dętych uzupełniających. W drugim etapie przewiduje się posługiwanie się klasycznymi aparatami wykonawczymi, poczynając od  zespołów instrumentalnych lub wokalno- instrumentalnych, a kończąc na wielkiej orkiestrze symfonicznej, opcjonalnie powiększonej  o chór i solistów. Dodatkowo student realizuje wybrane formy komponowania na instrument solo (głównie fortepian). Ważnym zadaniem jest uświadomienie studentowi zarówno możliwości techniczno-wykonawczych danego instrumentu lub zestawu instrumentów jak również roli wszystkich elementów dzieła muzycznego mających wpływ na kształtowanie faktury, barwy, formy: struktur wertykalnych i horyzontalnych itp.

Student powinien posiadać umiejętność krytycznej oceny własnej twórczości, oraz znajdować środki w celu poprawy jakości swoich kompozycji.

metody dydaktyczne

 teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

-          ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem  stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę

rtepianowej, przez fakturę orkiestry symfonicznej, do form wokalno-instrumentalnych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunki zaliczenia przedmiotu. Forma oceny studenta

- sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające,

- sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych,

- ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0013.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Leszek Kułakowski, 4/2658/7587
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Komponowanie utworów na big-band i wielką orkiestrę symfoniczną Podsumowanie pracy kompozytorskiej , wybór utworów na koncert dyplomowy .

Student powinien stać się kompletnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego wykorzystania zdobytej wiedzy w procesie kompozytorskim, inicjować odważne twórczo działanie artystyczne, wykazać się umiejętnością wdrażania swoich pomysłów w życie artystyczne i wykazać się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie i dostosowania się do wsĻółczesnego rynku pracy.

metody dydaktyczne

 teoretyczne wykłady i słuchowa analiza najwartościowszych z dydaktycznego punktu widzenia dzieł kompozytorów dawnych i współczesnych

-          analiza wybranych dzieł pod kątem: wykorzystania środków technicznych i intencji kompozytorskich

-          dyskusje na temat istoty stylu twórczego

-      ćwiczeni praktyczne polegające na samodzielnych próbach kompozytorskich odznaczających się różnorodnością stylistyczną i stopniowym wzrostem  stopnia trudności – od faktury fortepianowej, przez fakturę orkiestry symfonicznej, do form wokalno-instrumentalnych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

.Forma oceny studenta;

- sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi – pisemne kolokwium sprawdzające,

- sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych,

- ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,

wykonanie: www.ansta.pl