Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Fortepian jazzowy
symbol | jezyk |
4/2657 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem przedmiotu fortepian na kierunku: Jazz i muzyka estradowa, specjalność: Kompozycja i aranzacja jest:
- Utrwalenie i uzupełnieni wiedzy na temat ogólnych zasad pianistyki jazzowej,
- utrwalenie elementów improwizacji fortepianowej oraz rozwinięcie kreatywności w ich swobodnym używaniu,
- poszerzenie wiedzy harmonicznej,
- doskonalenie umiejętności akompaniowania solistom lub zespołom,
- doskonalenie umiejętności interpretacji standardów jazzowych z uwzględnieniem ich stylowości.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Indywidualne dla każdego studenta ze względu na posiadane umiejętności oraz stopień zaawansowania. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Improwizacja, harmonia jazzowa. |
bibliografia podstawowa |
The New Real book series – Vol. 1-3,
Jerry Bergonzi Melodic structures,
Jerry Bergonzi Pentatonice,
Jerry Bergonzi Jazz line,
Jamey Aebersold Maiden Voyage – Jazz Piano Voicing,
Dean Haerle The Jazz Language,
Dean Haerle Jazz piano voicing Skills – A metod for individual or class study,
Paul Rinzler Quartal jazz piano voicings,
Chick Corea For Piano solo (vol.1).
Bill Evans Plays 5 original composition,
Bill Evans The Artistry of (vol.2), |
bibliografia uzupełniająca |
Indywidualna dla kazdego studenta:
- nowe publikacje nutowe. |
efekty kształcenia - wiedza |
Student posiada dobrą znajomość repertuaru fortepianowego oraz związanych z nim tradycji wykonawczych. |
efekty kształcenia - umiejętności |
Student samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory z zakresu gry na fortepianie w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje z zachowaniem właściwej stylistyki. Studenta na bazie zdobytego doświadczenia na studiach I i II stopnia wykazuje umiejętności świadomego radzenia sobie ze stresem (zna techniki i umie je stosować). Zna sposoby i techniki motywacyjne w pracy artystycznej. |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
Student umiejętnie dąży do realizacji własnych pomysłów kompozytorskich. Student świadomie podejmuje decyzje i prowadzi swoją działalność artystyczną. Student potrafi zrealizować własny projekt autorski (kompozycja, próby, nagrania, koncerty). |
Semestry
Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Ignacy Wiśniewski, | 4/2657/7557 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- utrwalenie poznanej wiedzy z zakresu podstaw jazzu,
- poznanie substytutów oraz sposobów ich stosowania w standardach jazzowych,
- wprowadzenia do Coltrane'a,
- rozszerzenie znajomości standardów z wykorzystaniem poznane wiedzy harmonicznej,
- próba własnego przeharmonizowania wybranego standardu,
- praca nad wybranym standardem jazzowym - transkrypcja.
|
metody dydaktyczne |
- Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru.
Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Ignacy Wiśniewski, | 4/2657/7567 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- wprowadzenie cykle: major third - D7 B7 F#7
- wprawki i ćwiczenia Giant Steps,
- praca nad bluesem solowym,
- zastosowanie substytutów w standardach,
- praca nad balladą z własną harmonią.
|
metody dydaktyczne |
Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru. Studenci po zakończeniu semestru zobowiązani są do złożenia egzaminu przed komisją w czasie sesji.
Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Sławomir Jaskułke, | 4/2657/7576 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- kontynuacja pracy nad Coltrane'm,
- wprawki i ćwiczenia harmoniczne,
- swobodniejsza praca nad warstwą harmoniczną oraz improwizacją poznanych standardów,
- praca nad balladą z własną harmonią,
- próby wykonania własnej kompozycji.
|
metody dydaktyczne |
Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru.
Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Sławomir Jaskułke, | 4/2657/7586 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- kontynuacja Coltrane'a i podsumowanie zdobytej wiedzy,
- wprawki harmniczne, ćwiczenia techniczne, praca nad improwizacją,
- czytanie standardów a'vista,
- przygotowanie recitalu.
|
metody dydaktyczne |
Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru. Studenci po zakończeniu semestru zobowiązani są do złożenia egzaminu przed komisją w czasie sesji.
Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni. |