Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Fortepian jazzowy

symboljezyk
4/2657
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu fortepian na kierunku: Jazz i muzyka estradowa, specjalność: Kompozycja i aranzacja jest:

  • Utrwalenie i uzupełnieni wiedzy na temat ogólnych zasad pianistyki jazzowej,
  • utrwalenie elementów improwizacji fortepianowej oraz rozwinięcie kreatywności w ich swobodnym używaniu,
  • poszerzenie wiedzy harmonicznej,
  • doskonalenie umiejętności akompaniowania solistom lub zespołom,
  • doskonalenie umiejętności interpretacji standardów jazzowych z uwzględnieniem ich stylowości.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Indywidualne dla każdego studenta ze względu na posiadane umiejętności oraz stopień zaawansowania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Improwizacja, harmonia jazzowa.

bibliografia podstawowa
  • The New Real book series – Vol. 1-3,
  • Jerry Bergonzi Melodic structures,
  • Jerry Bergonzi Pentatonice,
  • Jerry Bergonzi Jazz line,
  • Jamey Aebersold Maiden Voyage – Jazz Piano Voicing,
  • Dean Haerle  The Jazz Language,
  • Dean Haerle  Jazz piano voicing Skills – A metod for individual or class study,
  • Paul Rinzler Quartal jazz piano voicings,
  • Chick Corea For Piano solo (vol.1).
  • Bill Evans Plays 5 original composition,
  • Bill Evans The Artistry of (vol.2),
  • bibliografia uzupełniająca

    Indywidualna dla kazdego studenta:

    - nowe publikacje nutowe.

    efekty kształcenia - wiedza

    Student posiada dobrą znajomość repertuaru fortepianowego oraz związanych z nim tradycji wykonawczych.

    efekty kształcenia - umiejętności

    Student samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory z zakresu gry na fortepianie w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje z zachowaniem właściwej stylistyki.
    Studenta na bazie zdobytego doświadczenia na studiach I i II stopnia wykazuje umiejętności świadomego radzenia sobie ze stresem (zna techniki i umie je stosować).
    Zna sposoby i techniki motywacyjne w pracy artystycznej.

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    Student umiejętnie dąży do realizacji własnych pomysłów kompozytorskich.
    Student świadomie podejmuje decyzje i prowadzi swoją działalność artystyczną.
    Student potrafi zrealizować własny projekt autorski (kompozycja, próby, nagrania, koncerty).

    Semestry

    Jazz i muzyka estradowa
    Kompozycja i aranżacja (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    115.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Ignacy Wiśniewski, 4/2657/7557
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • utrwalenie poznanej wiedzy z zakresu podstaw jazzu,
    • poznanie substytutów oraz sposobów ich stosowania w standardach jazzowych,
    • wprowadzenia do Coltrane'a,
    • rozszerzenie znajomości standardów z wykorzystaniem poznane wiedzy harmonicznej,
    • próba własnego przeharmonizowania wybranego standardu,
    • praca nad wybranym standardem jazzowym - transkrypcja.
    metody dydaktyczne
    • Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
  • Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru.
  • Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni.
  • semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    215.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Ignacy Wiśniewski, 4/2657/7567
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • wprowadzenie cykle: major third - D7 B7 F#7
    • wprawki i ćwiczenia Giant Steps,
    • praca nad bluesem solowym,
    • zastosowanie substytutów w standardach,
    • praca nad balladą z własną harmonią.
    metody dydaktyczne
  • Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
  • warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
  • Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru. Studenci po zakończeniu semestru zobowiązani są do złożenia egzaminu przed komisją w czasie sesji.
  • Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni.
  • semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    315.002.0ćwiczeniazaliczeniead. dr Sławomir Jaskułke, 4/2657/7576
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • kontynuacja pracy nad Coltrane'm,
    • wprawki i ćwiczenia harmoniczne,
    • swobodniejsza praca nad warstwą harmoniczną oraz improwizacją poznanych standardów,
    • praca nad balladą z własną harmonią,
    • próby wykonania własnej kompozycji.
    metody dydaktyczne
  • Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
  • warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
  • Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru.
  • Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni.
  • semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    415.002.0ćwiczeniaegzaminad. dr Sławomir Jaskułke, 4/2657/7586
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • kontynuacja Coltrane'a i podsumowanie zdobytej wiedzy,
    • wprawki harmniczne, ćwiczenia techniczne, praca nad improwizacją,
    • czytanie standardów a'vista,
    • przygotowanie recitalu.
    metody dydaktyczne
  • Podstawową formą pracy są zajęcia indywidualne - ćwiczenia praktyczne.
  • warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Podstawą do uzyskania zaliczenia lub oceny egzaminacyjnej są postępy w nauce, aktywność w realizowaniu programu oraz frekwencja studenta na zajęciach. Na końcowe zajęcia semestru student zobowiązany jest do wykonania trzech standardów jazzowych zróżnicowanych pod względem stylistycznym (np. blues, swing, ballada) solo lub z sekcją rytmiczną.
  • Zaliczenie przedmiotu Fortepian na kierunku Jazz i muzyka estradowa, specjalność Kompozycja i aranżacja dokonuje pedagog na koniec semestru. Studenci po zakończeniu semestru zobowiązani są do złożenia egzaminu przed komisją w czasie sesji.
  • Ocena zaliczenia przedmiotu odbywa się na podstawie kryteriów i skali ocen przyjętych na całej uczelni.
  • wykonanie: www.ansta.pl