Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Harmonia pop-music

symboljezyk
4/2655
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu Harmonia pop-music jest analiza harmoniczna wybranych utworów wybitnych kompozytorów muzyki jazzowej,popowej,pop-filmowej oraz musicalowej.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymaganie jest skomponowanie 3 miniatur fortepianowych /3 utworów w semestrze.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Harmonia jazzowa 

Harmonia modalna i o rozszerzonej tonalności

Instrumentacja

Formy muzyczne

bibliografia podstawowa

"TONAL HARMONY-An Introduction To Twentieth Century Music"-Stefan Kostka(University of Texas at Austin) Dorothy Payne(University of South Carolina, Columbia).

"Popular and Jazz Harmony for: Composers, Arrangers, Performers"-Daniel A. Ricigliano

 

bibliografia uzupełniająca

Mark Levine-Jazz Theory Book

Berklee Course Of Arranging-"Alex Ulanowsky

Clinton Roemer- Notation

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych,szczególnie w obrębie repertuaru muzyki popowej,jazzowej, muzyki współczesnej oraz filmowej.
-posiada wiedzę w zakresie podstaw aranżacji,instrumentoznastwa harmonii klasycznej oraz jazzowej

efekty kształcenia - umiejętności

-samodzielnie organizuje materiał muzyczny niezbędny do realizacji
koncepcji artystycznych w zakresie kompozyji i aranżacji.
-dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizoawania własnych koncepcji artystycznych w zakresie autorskich projektów muzycznie powiazanych z muzyką klasyczną, jazzową,muzyką pop .
-jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji,emocjonalnosci i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej,szczególnie w zakresie harmonii Pop Music.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-realizując wlasne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróznicowanej stylistyce,
wynikającej z wykorzystywania wyobraźni,ekspresji i intuicji,dążąc do wypracowania indywidualnego stylu ..
-umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki studiowanej specjalności.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniazaliczeniedr Aleksandra Tomaszewska, 4/2655/7555
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

(Semestr 1)

 

Treści programowe:

 

-Notacja akordowa

-Podział akordów

-opóżnienie i alteracje

-charakterystyczne zwroty kadencje

- Pokrewieństwo mediantowe

-substytuty(akordy zastępcze,przejściowe)

-analiza harmoniczna wybranych utworów

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia polegają na analizowaniu wybranych utworów utrzymane w stylistyce "popowej",filmowej oraz musicalowej na podstawie wyciągów fortepianowych i partytur.

Analizie poddawana jest głownie forma utworu oraz harmonia.

Ważnym elementem wpływającym na wyobraźnię kompozytora jest słuchanie nagrań oraz rozczytywanie transkrypcji i czytanie partytur.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest skomponowanie 3 utworów / miniatur fortepianowych przez studenta  w  semestrze. Student powinien wykazać się znajomością zagadnień związanych z przedmiotem Harmonia Pop-Music i zawrzeć je w swoich kompozycjach.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniakolokwiumdr Aleksandra Tomaszewska, 4/2655/7565
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

(Semestr 2)

 

-rola nuty pedałowej w "muzyce popowej"

-muzyka popowo-filmowa-analiza harmoniczna i  formalna

-przemieszanie trybów akorowych

-muzyka popowo- filmowa

-analiza wybranych "utworów musicalowych"

-analiza harmoniczna wybranych utworów

metody dydaktyczne

Zajęcia polegają na analizowaniu wybranych utworów utrzymane w stylistyce popowo-filmowej oraz musicalowej na podstawie wyciągów fortepianowych i partytur.

Analizie poddawana jest głownie forma utworu oraz harmonia,prowadzenie melodii,ornamentyka, instrumentacja.

Ważnym elementem wpływającym na wyobraźnię kompozytora jest słuchanie nagrań, rozczytywanie transkrypcji oraz czytanie partytur.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest skomponowanie 2 utworów  na orkiestrę małą symfoniczną lub kwintet smyczkowy przez studenta  w  semestrze. Student powinien wykazać się znajomością zagadnień związanych z przedmiotem Harmonia Pop-Music i zawrzeć je w swoich kompozycjach.

wykonanie: www.ansta.pl