symbol | jezyk |
---|---|
4/2654 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele nauczania-praca z dużym zespołem instrumentalnym,doskonalenie warsztatu instrumentalnego,kształcenie umiejętności czytanie nut a'vista, prezentacja światowych dokonań w różnorodnych stylistykach-swing, be-bop, funky, fusion, latin Wprowadzone w ramach Big-Bandu elementy dydaktyki przedmiotowej, poszerzają zasób doświadczeń studentów, o treści związane z przekazywaniem zdobytej podczas studiów wiedzy i umiejętności. Podczas zajęć studenci mogą wzbogacać własną świadomość artystyczną, o elementy z zakresu samodzielnego definiowania problemów grania zespołowego i sposobów ich przekazywania podczas pracy z własnym zespołem.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
-realizacja artykulacji i rytmicznych wzorów w stylistyce swingowej,be-bopowej, funky, latin, jazz-rock -kształtowanie poprawnego oddychania w grupie instr. dętych,jednorodne frazowanie, poprawna intonacja -kształtowanie brzmienia poprzez dobór odpowiednich tłumików dla 'blachy'',umiejętność gry saksofonistów wymiennie na klarnetach in B, fletach, klarnecie basowym -rozwijanie 'indywidualnego 'języka improwizacji''
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
-instrument główny -kształcenie słuchu -formy muzyczne -zespoły kameralne -historia jazzu | |
bibliografia podstawowa | |
-Sammy Nestico-''The complete arranger'' -Don Sebesky-"The contemporary arranger" -Henry Mancini-"Sounds&Scores",Warner Bros Publication, 1999, USA -David Baker-"Jazz Pedagogy", Mehler Pulication, 1979,Chicago, Illinois, USA -Rayburn Wriggt-"Inside the Score", Kendor Music, Inc. 1982,USA
| |
bibliografia uzupełniająca | |
-John Kuzmich Jr. ,"Complete guide to instrumental jazz instruction"Alfred Publishing; Bk&CD edition, 1999 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada pogłębioną wiedzę i znajomość literatury wykonywanej przez big-bandy posiada wiedzę teretyczną i praktyczną, precyzyjnie definiuje stylistykę granych utworów posiada głebokie zrozumienie funkcji i relacji zachodzących miedzy poszczególnymi sekcjami instrumentów w big-badzie posiada wiedzę o historii i rozwoju muzyki big-bandowej doskonale operuje warsztatowo instrumentem i rozumie swoją funkcję w zespole definiuje i rozumie oznaczenia artykulacyjne i brzmienoiwe muz. jazzowej rozróżnia i nazywa stylistycznie utwory,które gra w big-bandzie płynnie czyta nuty a'vista | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada wysoko rozwieniętą osobowość artystyczną umozliwiająca tworzenie , realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami i elastycznie przygotowany do wymaganej stylistyki posiada umiejętność odczytania ideii kompozytora w granych utworach: szczególnie dotyczy to umiejętności doboru własciwych środków improwizacyjnych posiada umiejętność improwizowania w różnorodnych stylistykach podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych -kompozytorskich wykazuje się umiejętnością zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego w skli mikro i makro wykazuje umiejętność odczytania oczekiwań publiczności i elastyczego , właściwego zareagowania posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania technicznego utworu,sprawnie czytać nuty a''vista potrafi transponować przebiegów melodycznych i harmonicznych na bazie doświadczeń ze studiów I st. wykazuje się umiejętnością budowania,pogłębiania i specjalizacji wybranego repertuaru | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach posiada kompetencje organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach wspólnych zadań i projektów w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną w zespole inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętejkultury, podejmuje działania interdyscyplinarne wymagające współdziałanie z innymi przedstawicielami sztuki i nauki posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury -jest aktywny społecznie w sposób odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 60.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2654/7554 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem, - kształcenie umiejętności czytania nut a vista, - prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów - realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce: swingowej, be-bopowej, fussion i latin,
Student powinien być zdolnym do funkcjonowania w big bandzie i współdziałania z innymi artystami. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny oraz frekwencja na zajęciach. Wymagana jest również perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 60.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2654/7564 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem, - kształcenie umiejętności czytania nut a vista, - prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów - realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce: swingowej, be-bopowej, fussion i latin, -realizacja utworów w metrach nieparzystych Student powinien baz problemu poruszać się w nieparzystych rytmach polimetrycznych fakturach. Powinien biegle czytać najbardziej skomplikowane nuty,posiadać umiejętność współdziałanie i współpracy w różnych zespołach i stylach muzycznych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny oraz frekwencja na zajęciach. Wymagana jest również perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 60.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2654/7575 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem, - kształcenie umiejętności czytania nut a vista, - prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów - realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce: swingowej, be-bopowej, fussion i latin, - kształtowanie wrażliwośćcina barwę dźwięku i dynamikę Posiadać krytyczny stosunek do własnych umiejętności warsztatowych ,umiejętność swobodnego improwizowania na bazie wykonywanego utworu, rozumieć swoją funkcję w zespole. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny oraz frekwencja na zajęciach. Wymagana jest również perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.
|