Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Big band

symboljezyk
4/2654
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele nauczania-praca z dużym zespołem instrumentalnym,doskonalenie warsztatu instrumentalnego,kształcenie umiejętności czytanie nut a'vista, prezentacja światowych dokonań w różnorodnych stylistykach-swing, be-bop, funky, fusion, latin

  Wprowadzone w ramach Big-Bandu elementy dydaktyki przedmiotowej, poszerzają zasób doświadczeń studentów, o treści związane z przekazywaniem zdobytej podczas studiów wiedzy i umiejętności. Podczas zajęć studenci mogą wzbogacać własną świadomość artystyczną, o elementy z zakresu samodzielnego definiowania problemów grania zespołowego i sposobów ich przekazywania podczas pracy z własnym zespołem.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-realizacja artykulacji i rytmicznych wzorów w stylistyce swingowej,be-bopowej, funky, latin, jazz-rock

-kształtowanie poprawnego oddychania w grupie instr. dętych,jednorodne frazowanie, poprawna intonacja

-kształtowanie brzmienia poprzez  dobór odpowiednich tłumików dla 'blachy'',umiejętność gry saksofonistów wymiennie na klarnetach in B, fletach, klarnecie basowym

-rozwijanie 'indywidualnego 'języka improwizacji'' 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-instrument główny

-kształcenie słuchu 

-formy muzyczne

-zespoły kameralne

-historia jazzu

bibliografia podstawowa

-Sammy Nestico-''The complete arranger''

-Don Sebesky-"The contemporary arranger"

-Henry Mancini-"Sounds&Scores",Warner Bros Publication, 1999, USA

-David Baker-"Jazz Pedagogy", Mehler Pulication, 1979,Chicago, Illinois, USA

-Rayburn Wriggt-"Inside the Score", Kendor Music, Inc. 1982,USA

 

bibliografia uzupełniająca

-John Kuzmich Jr. ,"Complete guide to instrumental jazz instruction"Alfred Publishing; Bk&CD edition, 1999

efekty kształcenia - wiedza

posiada pogłębioną wiedzę i znajomość literatury wykonywanej przez big-bandy posiada wiedzę teretyczną i praktyczną, precyzyjnie definiuje stylistykę granych utworów posiada głebokie zrozumienie funkcji i relacji zachodzących miedzy poszczególnymi sekcjami instrumentów w big-badzie posiada wiedzę o historii i rozwoju muzyki big-bandowej doskonale operuje warsztatowo instrumentem i rozumie swoją funkcję w zespole definiuje i rozumie oznaczenia artykulacyjne i brzmienoiwe muz. jazzowej rozróżnia i nazywa stylistycznie utwory,które gra w big-bandzie płynnie czyta nuty a'vista
Wie jak skutecznie poprowadzić próbę z zespołem, zna sposoby na osiąganie założonych efektów wykonawczych w określonych ramach czasowych. Rozumie znaczenie poszczególnych elementów techniki grania zespołowego w aspekcie samodzielnego konstruowania harmonogramu pracy z grupą na poszczególnych etapach. Dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki prowadzenia Big-Bandu, zna sposoby formułowania i przekazywania doświadczeń wykonawczych zdobytych podczas nauki.

efekty kształcenia - umiejętności

posiada wysoko rozwieniętą osobowość artystyczną umozliwiająca tworzenie , realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami i elastycznie przygotowany do wymaganej stylistyki posiada umiejętność odczytania ideii kompozytora w granych utworach: szczególnie dotyczy to umiejętności doboru własciwych środków improwizacyjnych posiada umiejętność improwizowania w różnorodnych stylistykach podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych -kompozytorskich wykazuje się umiejętnością zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego w skli mikro i makro wykazuje umiejętność odczytania oczekiwań publiczności i elastyczego , właściwego zareagowania posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania technicznego utworu,sprawnie czytać nuty a''vista potrafi transponować przebiegów melodycznych i harmonicznych na bazie doświadczeń ze studiów I st. wykazuje się umiejętnością budowania,pogłębiania i specjalizacji wybranego repertuaru
Potrafi zdefiniować i wypracować niezbędne elementy gry poszczególnych instrumentów i sekcji, w celu osiągania spójnego współbrzmienia zespołu. Umiejętnie posługując się wiedzą z zakresu tradycji wykonawczych, oraz własnej koncepcji, potrafi wytłumaczyć i opisać kluczowe elementy stylistyki muzycznej.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne w różnorodnych stylistykach posiada kompetencje organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach wspólnych zadań i projektów w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną w zespole inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętejkultury, podejmuje działania interdyscyplinarne wymagające współdziałanie z innymi przedstawicielami sztuki i nauki posiada umiejętność krytycznej oceny swoich umiejętności i obrania właściwej metody naprawy błędów sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury -jest aktywny społecznie w sposób odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym
Jako prowadzący zespół, ma świadomość istotnych wartości muzycznych w zakresie kształtowania wśród członków zespołu poczucia estetyki i wrażliwości. Dba o stałe wzbogacanie procesu dydaktycznego o nowe walory artystyczne, w celu rozwijania kreatywności w zespole.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
160.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2654/7554
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków

  jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem,

- kształcenie umiejętności czytania nut a vista,

- prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, 

  fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów

- realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce:

  swingowej, be-bopowej, fussion i latin,

 

Student powinien być zdolnym do funkcjonowania w big bandzie i współdziałania z innymi artystami.

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
260.002.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2654/7564
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków

  jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem,

- kształcenie umiejętności czytania nut a vista,

- prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, 

  fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów

- realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce:

  swingowej, be-bopowej, fussion i latin,

-realizacja utworów w metrach nieparzystych

Student powinien baz problemu poruszać się w nieparzystych rytmach polimetrycznych fakturach. Powinien biegle czytać najbardziej skomplikowane nuty,posiadać umiejętność współdziałanie i współpracy w różnych zespołach i stylach muzycznych.

 

 

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
360.003.0ćwiczeniazaliczeniemgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, 4/2654/7575
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków

  jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem,

- kształcenie umiejętności czytania nut a vista,

- prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, 

  fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów

- realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce:

  swingowej, be-bopowej, fussion i latin,

- kształtowanie wrażliwośćcina barwę dźwięku i dynamikę

Posiadać krytyczny stosunek do własnych umiejętności warsztatowych ,umiejętność swobodnego improwizowania na bazie  wykonywanego utworu, rozumieć swoją funkcję w zespole.

metody dydaktyczne

Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta, jakość gry, muzykalność, warsztat instrumentalny  oraz frekwencja na zajęciach.

Wymagana jest również  perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze.

 

wykonanie: www.ansta.pl