Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Aranżacja komputerowa

symboljezyk
4/2653
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot "Aranżacja komputerowa" jest uzupełnieniem i poszerzeniem kursów instrumentacji, instrumentoznawstwa oraz aranżacji w zakresie użycia oprogramowania komputerowego. Wykorzystywane w procesie dydaktycznym edytory nutowe i programy umożliwiające cyfrowy montaż fali dźwiękowej mają na celu wykształcenie u studentów umiejętności swobodnego korzystania z powyższych w praktyce kompozytorskiej (profesjonalna edycja partytury, głosów orkiestrowych, konstrukcje próbek dźwiękowych, montowanie gotowych sampli itp.).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne:

1. obsługa różnego typu aplikacji działających w środowisku systemu Windows;

2. elementarna wiedza w zakresie akustyki (częstotliwość fali dźwiękowej, natężenie dźwięku).

Wymagania dodatkowe:

1. ogólna znajomość stylów kompozytorskich;

2. biegłość instrumentacyjna i aranżacyjna (skale instrumentów, techniczne właściwości gry).

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

Guzowski K.: "Podstawowe zagadnienia instrumentacji", Seria: Skrypty i Podręczniki 33, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku, Gdańsk 2005; Pawłowski J.: "Podstawy instrumentacji" (cz. I i II), PWM Kraków 1961.

bibliografia uzupełniająca

Berlioz H.-Strauss R.: "Instrumentationslehre" (t. I i II), Peters Leipzig 1904.

efekty kształcenia - wiedza

1. posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z mediów (publikacje, nagrania, materiały nutowe, Internet itp.)
2. potrafi samodzielnie poszerzać i rozwijać wiedzę dotyczącą swojej specjalności
3. poszerza zdolności improwizacyjne w różnych kontekstach pracy artystycznej
4. posiada umiejętność tworzenia zaawansowanych opracowań i aranżacji muzycznych

efekty kształcenia - umiejętności

1. poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych jako kompozytor i aranżer
2. posiada podstawowe umiejętności obsługi sprzętu służącego do rejestrowania dźwięku
3. swobodnie porusza się w obrębie oprogramowania koniecznego do realizacji zadań z zakresu specjalizacji

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski oraz europejskiego kręgu kulturowego - jako jego współtwórca
2. potrafi prezentować specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. zw. Leszek Kułakowski, 4/2653/7553
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treść:

1. próbki instrumentacyjne w podwójnej i potrójnej obsadzie instrumentów dętych drewnianych (wybrany edytor nutowy);

2. sample dźwiękowe z uwzględnieniem powyższej obsady w celu edycji, montażu i collage'u.

Efekt:

1. umiejętność aranżacji na zadany oraz wybrany przez studentów temat (dot. nie tylko songów jazzowych, ale również kompozycji "klasycznych" w szerokim rozumieniu: chorał, aria, pieśń, preludium, sonata, symfonia);

2. umiejętność swobodnego przenoszenia i przekształcania powyższych z postaci analogowej do cyfrowej (edycja, montaż, zapis, MIDI, VST, Wave, MP3 i in.).

metody dydaktyczne

Ćwiczenia - grupy do 5 osób.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie przedmiotu i ocenę składają się:

1. wysoka frekwencja;

2. systematyka w działaniu;

3. twórcza inicjatywa (w ramach przygotowywanych ćwiczeń);

4. rzetelność i uczciwość.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniakolokwiumprof. zw. Leszek Kułakowski, 4/2653/7563
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treść:

1. próbki instrumentacyjne w "klasycznej" i poszerzonej obsadzie instrumentów dętych blaszanych (wybrany edytor nutowy);

2. sample dźwiękowe z uwzględnieniem powyższej obsady w celu edycji, montażu i collage'u.

Efekt:

1. umiejętność aranżacji na zadany oraz wybrany przez studentów temat (dot. nie tylko songów jazzowych, ale również kompozycji "klasycznych" w szerokim rozumieniu: chorał, aria, pieśń, preludium, sonata, symfonia);

2. umiejętność swobodnego przenoszenia i przekształcania powyższych z postaci analogowej do cyfrowej (edycja, montaż, zapis, MIDI, VST, Wave, MP3 i in.).

 

metody dydaktyczne

Ćwiczenia - grupy do 5 osób.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie przedmiotu i ocenę składają się:

1. wysoka frekwencja;

2. systematyka w działaniu;

3. twórcza inicjatywa (w ramach przygotowywanych ćwiczeń);

4. rzetelność i uczciwość.

 

wykonanie: www.ansta.pl