Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Analiza partytur jazzowych, estradowych, Third Stream Music

symboljezyk
4/2652
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

analiza partytur THITD STREAM MUSIC pod kątem techniki kompozytorskiej, stylistyki, instrumentacji , harmonii, sonorystyki

-analiza pod kątem zgodności partytury z daną stylistką

- analiza  teoretyczna z zakresu budowy, stroju, zapisu, skali

  możliwości technicznych instrumentów muzycznych, ich zastosowania w grze

  solowej i zespołowej, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentów wchodzących

  w skład orkiestry symfonicznej i big-bandu,

- analiza technik  technik instrumentacyjnych i

  różnorodnych środków warsztatu aranżacyjnego, niezbędnych do samodzielnego

  orkiestrowania na różne zespoły instrumentalne i wokalno – instrumentalne, ze

szczególnym uwzględnieniem orkiestry symfonicznej i big- bandu

 -analiza London Orchestration

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-wypracowanie umiejętności biegłego czytania i analizowania partytur THIRD STREAM MUSIC ,współczesnej muzyki symfonicznej, World Music 

-umiejętność oceny  stylistyki i jakości instrumentacji

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-Instrumentacja 

-Współczesne techniki kompozytorskie

bibliografia podstawowa

- Bill Dobbins – Jazz arranging and composing, a lineał approach, Advance Music

- Rayborn Wright – Inside the score, Kendor Music

- William Russo – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago

  Press, Chicago and London 1968.

- Clinton Roemer – The art of music copying, The  preparation of music for

  Performance, 2nd edition, Clinton H. Roemer 1985.

- Russell Garcia – Das moderne Arrangement, Ed. Modern, Munchen 1961.

- Russell Garcia – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation

 1970.

- Henry Mancini – Sounds and scores, N. Music Inc., Northridge 1967.

- Don Sebesky – he Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co., Sherman Oaks

 1979.

 

 

bibliografia uzupełniająca

- H. Mamcini, “Sounds and Scores: A Practical Guide to Professional Orchestration:,

  Nglia, Warner Bros Pubns & CD edition, 1999;A

- partytury  kompozytorów muzyki współczesnej

 

 

 

efekty kształcenia - wiedza

posiada uporządkowana wiedzę z zakresu praktycznego zastosowania technik kompozytorskich, formy,harmonii, instrumentoznawstwa i zdolność analizowania pod kątem analizowanych partytur posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczna i wiedzę umożliwiającą wyrażanie sądów i koncepcji w stosunku do analizowanych partytur posiada znajomość podstawowego kanonu partytur muzyki jazzowej i Third Stream Music posiada wiedzę o kompozycji jazzowej i Third Stream Music. XX w. i rozumie jej kontekst kulturowy posiada gruntowną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania technik kompozytorskich, formy,harmonii, instrumentacji i zdolność analizy pod kątem analizowanych partytur ma wiedzę o rozwoju ,istocie , genezie powstania muzyki syntetyzującej muzyką artystyczną z jazzem -Third Stream music

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi odczytać i zdefiniować zapis muzyki instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej , Third Stream Music w analizowanej partyturze posiada umiejętność swobodnej ustnej wypowiedzi na temat analizowanych partytur wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzacych pomiedzy rodzajem stosowanej faktury w partyturze, a niesionym przez niego komunikatem posiada umiejętność sprawnego czytania, analizowania partytur jazzowych, Third Stream Music, World Music podczas analizy własnych koncepcji artystycznych -kompozytorskich wykazuje się umiejętnością zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego w skli mikro i makro posiada umiejętność dogłebnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych,metrorytmicznych,artykulacji, frazowania,brzmienia, faktury analizowanych partytur klasyfikuje, porządkuje ,analizuje partytury big-bandowe, muzyki wspólczesnej, Third Stream Music, posiada umiejętność analizowania i syntetyzowania informacji zawartych w przeglądanych partyturach

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania ,oraz ich skutki jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń na temety związane ze studiowaną specjalnością ,oraz umie je umiejscowić w obrębie własnych analiz i dokonań twórczych w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną jest zdolny do definiowania wlasnych sadów i przymyśleń do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań artystycznych posiada umiejętność krytycznej , twórczej oceny wykazuje odpowiedzialność za swoją artystyczną działalność i rozwój, niustanne samokształcenie posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność integrowania nabytej wiedzy

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0ćwiczeniazaliczeniedr Aleksandra Tomaszewska, 4/2652/7552
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-Przygotowanie studenta do samodzielnej pracy z partyturą 

- czytanie partutyry pod kątem problemów wykonawczych -zastosowanie umiejętności nabytych podczas nauki dyrygowania w sytuacji praktycznej – próba zespołu estradowego .

Student powinien nabyć umiejętność krytycznego ''czytania partytur ''

 

metody dydaktyczne

Student realizuje uwagi pedagoga podczas zajęć  z partyturami  instrumentalnymi i wokalno-instrumentalnymi,THIRD STREAM MUSIC,muzyki współczesnej

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pedagog określa zakres i ilość partytur  do przegotowania podczas zaliczenia - minimum to 3 utwory  THIRD STREAM MUSIC zreferowane  przez studenta o zróżnicowanej stylistyce i stopniu trudności

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0ćwiczeniakolokwiumdr Aleksandra Tomaszewska, 4/2652/7562
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Student pracuje nad analizą i czytaniem partytur  :

 -THIRD STREAM MUSIC

- współczesnych środków  wykonawczych i interpretacyjnych w kontekście współczesnych technik kompozytorskich i aranżacyjnych

- praca nad różnymi aspektami operowania dynamiką w muzyce THIRD STREAM MUSIC

- analiza partytur  o rozszerzonej tonalności,

- polirytmia w muzyce THIRD STREAM MUSIC

- umiejętność biegłego czytania partytur  w kontekście różnorodnej stylistyki i interpretacji w THIRD STREAM MUSIC

Student powinien  posiadać umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w procesie kompozytorskim, oraz dogłębnego rozumienia i ''kontrolowania" przestudiowanych partytur.

 

 

metody dydaktyczne

Student realizuje uwagi pedagoga podczas zajęć  z partyturami  instrumentalnymi i wokalno-instrumentalnymi,THIRD STREAM MUSIC,muzyki współczesnej

 

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pedagog określa zakres i ilość partytur  do przegotowania podczas zaliczenia - minimum to 3 utwory  THIRD STREAM MUSIC zreferowane  przez studenta o zróżnicowanej stylistyce i stopniu trudności

wykonanie: www.ansta.pl