symbol | jezyk |
---|---|
4/2648 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot realizowany z wokalistami studiów magisterskich w wymiarze 4 godzin tygodniowo mający na celu wykonanie opracowań wielogłosowych standardów jazzowych, muzyki rozrywkowej i gospel a cappella, z towarzyszeniem fortepianu z zespołem oraz z Big Bandem. Na etapie kształcenia magisterskiego praca odbywać się będzie w oparciu o opracowania o wyższym stopniu trudności niż na studiach licencjackich, 6-8 głosowych, w pojedynczej obsadzie w głosach. W trakcie zajęć wprowadzane będą elementy metodyki prowadzenia zespołów wokalnych.
Wprowadzone w ramach zespołów wokalnych elementy dydaktyki przedmiotowej, poszerzają zasób doświadczeń studentów, o treści związane z przekazywaniem zdobytej podczas studiów wiedzy i umiejętności. Podczas zajęć studenci mogą wzbogacać własną świadomość artystyczną, o elementy z zakresu samodzielnego definiowania problemów śpiewu zespołowego i sposobów ich przekazywania podczas pracy z własnym zespołem.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wykonanie koncertowe na pamięć 10 utworów w różnych stylach i z różnorodnym akompaniamentem. Udział w koncertach na uczelni i poza nią. Udział w konkursach. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- czytanie nut a vista - improwizacja wokalna - doskonalenie emisji głosu oraz nauka rozśpiewywania zespołu - nabycie umiejętności samodzielnego interpretowania partytury - poznanie różnorodnej literatury - praca z akompaniatorem i z zespołem
| |
bibliografia podstawowa | |
Wielogłosowe opracowania standardów jazzowych, utworów muzyki rozrywkowej oraz gospel | |
bibliografia uzupełniająca | |
Utwory samodzielnie wybrane i opracowane przez studentów | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada gruntowną znajomość repertuaru na zespoły wokalne związanego z własna specjalnością, posiada szeroką wiedzę dotyczącą wielogłosowych, opracowań literatury muzycznej muzyki jazzowej i stylistyk pokrewnych, posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, posiada gruntowną wiedzę dotyczącą procesu emisji głosu w jej wymiarze funkcjonalnym i artystycznym, szczególnie w odniesieniu do pracy zespołowej, posiada wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii, posiada zdolność analizowania utworów wielogłosowych dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie działań zespołu wokalnego, posiada znajomość i umiejętność wykonywania utworów wielogłosowych w różnych stylach Wie jak skutecznie poprowadzić próbę z zespołem wokalnym, zna sposoby na osiąganie założonych efektów wykonawczych w określonych ramach czasowych. Rozumie znaczenie poszczególnych elementów techniki śpiewu zbiorowego, w aspekcie samodzielnego konstruowania harmonogramu pracy z zespołem na poszczególnych etapach.Dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki prowadzenia zespołu wokalnego, zna sposoby formułowania i przekazywania doświadczeń wykonawczych zdobytych podczas nauki. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów, posiada umiejętność improwizowania na bazie wykonywanego utworu a także dysponuje kompletnym warsztatem i wiedzą dotyczącą technik improwizacyjnych w zróżnicowanych stylistykach, przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki i postawy, umożliwiające operowanie ciałem w sposób (z punktu widzenia fizjologii) najbardziej wydajny i bezpieczny, podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych potrafi świadomie stosować wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego, obowiązujących wzorców formalnych oraz tradycji wykonawczych muzyki jazzowej i estradowej, posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej, posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur melodycznych, rytmicznych i harmonicznych wykonywanego utworu, dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi, także w odniesieniu do grupy/zespołu, który prowadzi, wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu, posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, realizowanych przez zespoły wokalne Potrafi zdefiniować i wypracować niezbędne elementy wokalne w celu osiągania spójnego współbrzmienia zespołu. Umie w odpowiedni sposób rozwiązywać kwestie techniki śpiewu niezbędne do osiągnięcia właściwego poziomu swobody wykonawczej całego zespołu. Umiejętnie posługując się własnym głosem, potrafi zademonstrować przekazywane treści z zakresu stylistyki muzycznej. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
w sposób zorganizowany podchodzi do rozwiązywania problemów dotyczących prac projektowych zespołu wokalnego, w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną związaną z praca w zespole wokalnym, jest zdolny do pracy jako lider zespołu oraz posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w ramach innych wspólnych prac i projektów, posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu, posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz potrafi poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej, dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi, Jako prowadzący zespół, ma świadomość istotnych wartości muzycznych w zakresie kształtowania wśród członków zespołu poczucia estetyki i wrażliwości Dba o stałe wzbogacanie procesu dydaktycznego o nowe walory artystyczne, w celu rozwijania kreatywności w zespole. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 60.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Kuchtyk, | 4/2648/7528 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Nauka zespołowego śpiewu wielogłosowego (6-8 głosów) w oparciu o opracowania utworów rozrywkowych, standardów jazzowych oraz muzyki gospel. Doskonalenie techniki wokalnej i umiejętności śpiewu zespołowego. Wprowadzenie elementów metodyki prowadzenia zespołów wokalnych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metody praktyczna | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie na koncertach i konkursie przygotowanych w trakcie zajęć utworów |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 60.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Kuchtyk, | 4/2648/7538 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Nauka zespołowego śpiewu wielogłosowego (6-8 głosów) w oparciu o opracowania utworów rozrywkowych, standardów jazzowych oraz muzyki gospel. Doskonalenie techniki wokalnej i umiejętności śpiewu zespołowego. Wprowadzenie elementów metodyki prowadzenia zespołów wokalnych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metody praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie na koncertach i konkursie przygotowanych w trakcie zajęć utworów |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 60.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Kuchtyk, | 4/2648/7545 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Nauka zespołowego śpiewu wielogłosowego (6-8 głosów) w oparciu o opracowania utworów rozrywkowych, standardów jazzowych oraz muzyki gospel. Doskonalenie techniki wokalnej i umiejętności śpiewu zespołowego. Wprowadzenie elementów metodyki prowadzenia zespołów wokalnych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metody praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie na koncertach i konkursie przygotowanych w trakcie zajęć utworó |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 60.00 | 5.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Kuchtyk, | 4/2648/7551 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Nauka zespołowego śpiewu wielogłosowego (6-8 głosów) w oparciu o opracowania utworów rozrywkowych, standardów jazzowych oraz muzyki gospel. Doskonalenie techniki wokalnej i umiejętności śpiewu zespołowego. Wprowadzenie elementów metodyki prowadzenia zespołów wokalnych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metody praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie na koncertach i konkursie przygotowanych w trakcie zajęć utworów |