Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Śpiew i praca z akompaniatorem

symboljezyk
4/2647
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Studia magisterskie mają na celu wykształcenie studenta , który po ich ukończeniu ma predyspozycje i umiejętności potrzebne do wykonywania zawodu wokalisty.Student podczas kursów przygotowuje się do przyszłej pracy na scenie: nabywa umiejętności dobrego doboru repertuaru, rozwija swoje poczucie stylu, pracuje nad stworzeniem oryginalnej barwy głosu, znakomitej techniki wokalnej  i wizerunku scenicznego.Po ukończeniu studiów powinien potrafić współpracować z muzykami tworzącymi jego zespół, dbać o znajomość litertury muzycznej, wykazywać się wysoką kulturą muzyczną. 

 

Elementy dydaktyki przedmiotowej prowadzonej w ramach zajęć ze śpiewu, poszerzają zasób doświadczeń studentów, o treści związane z przekazywaniem zdobytej podczas studiów wiedzy i umiejętności. Podczas zajęć studenci mogą wzbogacać własną świadomość artystyczną, o elementy z zakresu samodzielnego definiowania problemów warsztatowych i sposobów ich przekazywania podczas samodzielnie podejmowanej działalności pedagogicznej. Wiedza dydaktyczna zdobyta podczas zajęć, jest bezpośrednio skorelowana z obserwacjami dokonywanymi przez studentów, podczas odbywania praktyk pedagogicznych.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Student powinien znać literaturę muzyczną, interesować się nią i być na bieżąco jeżeli chodzi o nowe style i gatunki oraz ich reprezentantów. Znać dokonania najważniejszych postaci ze świata wokalistyki jazzowej i rozrywkowej.Potrafić zanalizować tekst piosenki , czy standardu jazzowego.Student powinien aktywnie uczestniczyć w zajęciach, być otwartym na konstruktywną krytykę , realizować pełen zakres ćwiczeń doskonalących jego technikę wokalną i sposób bycia na scenie.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Interpratacja piosenki, improwizacja.

bibliografia podstawowa

Bob Stoloff - Scat

Michele Weir -The artistry and mastery of singing jazz

Blues scatitudes-Bob Stoloff

Jazz Phrasing-Dr Gloria Cooper and Don Sickler

Approaching the standards-Dr C.McCurdy and Dr Willie L.Hill,Jr.

 

bibliografia uzupełniająca

Sing like a pro-Elisabeth Howard and Howard AustinGuide for jazz and scat vocalists-Denis DiBlasio21

Bebop Exercises-Steve Rawlins

 

 

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych.Posiada wiedzę dotyczącą związanego z nią piśmiennictwa. Posiada szczegółową wiedzę dotyczącą literatury muzycznej w szczególności muzyki jazzowej i stylistyk pokrewnych.Potrafi scharakteryzować różnice interpretacyjne oraz stylistyczne w tych samych utworach,wykonywanych przez różnych wokalistów.Posiada umiejętność odróżniania rodzaju improwizacji w oparciu o stylistykę danego utworu.W przypadku zmiany koncepcji stylistycznej utworu posiada znajomość środków,dzięki którym może ten cel osiągnąć bez szwanku dla idei i koncepcji oraz walorów artystycznych utworu.

Dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki śpiewu jazzowego, zna sposoby formułowania i przekazywania doświadczeń wykonawczych zdobytych podczas studiów. Rozumie znaczenie poszczególnych elementów techniki śpiewu, w aspekcie samodzielnego konstruowania harmonogramu nauki, na poszczególnych etapach. Wie jak wykorzystać obserwacje z zakresu praktyk pedagogicznych w ramach samodzielnej działalności edukacyjnej.

efekty kształcenia - umiejętności

Posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych.Samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na własnym poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi.Podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych, tradycji wykonawczych muzyki jazzowej i estradowej.Wykazuje się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru zgodnie z własną koncepcja artystyczną.

Umie samodzielnie nazywać poszczególne problemy związane ze zdobywaniem prawidłowego warsztatu wokalnego, potrafi w sposób zrozumiały wytłumaczyć elementy techniczne niezbędne do osiągnięcia swobody wykonawczej. Umiejętnie posługując się własnym aparatem śpiewu, potrafi zademonstrować przekazywane treści z zakresu techniki wokalnej oraz stylistyki muzycznej.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów.Jest zdolny do funkcjonowania w różnych formach zespołowych i posiada umiejętności współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym.Zachowuje otwartość na nowe doświadczenia związane z wykonywaniem zawodu, jest otwarty na sugestie innych, doświadczonych muzyków. Wykazuje odpowiedzialność za jakość wykonywanych utworów oraz prezentowanie swojego wizerunku jako artysty.

Propaguje wartości muzyczne w zakresie kształtowania poczucia estetyki i wrażliwości muzycznej. Dba o stałe wzbogacanie procesu dydaktycznego o nowe walory artystyczne w celu zachęcenia do własnych poszukiwań, a tym samym kształcenia kreatywnych osobowości.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.006.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Hanna Woźniak, 4/2647/7527
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założeniem rozwoju w tym semestrze jest realizacja następujących zadań:

-praca nad rozwojem własnego, indywidualnego stylu, oryginalnego brzmienia i dojrzałej interpretacji utworów , zarówno standardów jazzowych jak i utworów z  gatunku szeroko pojętej muzyki rozrywkowej.

- rozwijanie technik śpiewania miksem potrzebnej podczas wykonywania utworów ekspresyjnych , dynamicznych , wymagających często dynamiki forte w zarówno w rejestrach niskich jak i wysokich

-improwizacja jako twórcze działanie , służące do wyrażenia własnych emocji , wzbogacenia i podkreślenia walorów utworu.

- doskonalenie posługiwania się techniką scat.

metody dydaktyczne

Wykonywanie ćwiczeń zarówno z techniki posługiwania się miksem jak i techniką scat, w tym poznawanie skal i posługiwanie się nimi.

Praca z akompaniamentem nad wybranymi utworami, ze szczególnym uzwględnieniem poczucia stylu.

Uświadomienie studentowi jak wygląda praca nad repertuarem, który może stanowić w przyszłości jego program koncertowy.

Używanie sprzętu nagrywającego podczas zajęć i wspólne analizowanie wykonywanych utworów. 

Posługiwanie się wybranymi przykładami z literatury muzycznej dla uświadomienia studentowi szerokiej gamy środków wyrazu stosowanych przez wybitnych wokalistów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach, gotowość do realizowania wskazówek i ćwiczeń , a także zdanie egzaminu semestralnego złożonego z trzech utworów: standard jazzowy, piosenka polska, utwór dowolny.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.006.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Hanna Woźniak, 4/2647/7537
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Dalsze rozwijanie umiejętności interpretacyjnych utworów , ze szczególnym naciskiem na rozumienie tekstu, zarówno w języku polskim jak i angielskim czy innych.

Rozwój osobowości scenicznej , w tym poszukiwanie własnego stylu , nie tylko wokalnego , ale także rozwoju wizualnej strony: zagadnienie tzw.image'u.

Rozwój umiejętności wokalnych, poprzez wykonywanie utworów opartych np.na solówkach instrumentalnych .

metody dydaktyczne

Wybór repertuaru i umieszczenie w nim utworów o wyższym stopniu trudności , którymi są np.kompozycje oparte na solówkach instrumentalnych.

Praca nad postawą sceniczną i zachowaniem na scenie, a także zapoznanie się ze sposobami radzenia sobie z tremą.

Ćwiczenia z zakresu techniki scat.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach , gotowość do realizacji ćwiczeń, praca nad repertuarem i zdanie egzaminu złożonego z trzech utworów: standard jazzowy o wysokim stopniu trudności, piosenka polska oraz utwór dowolny .

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.006.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Hanna Woźniak, 4/2647/7544
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W tym semestrze student zajmuje się w szczególności zrozumieniem swojego wyboru uprawiania zawodu wokalisty.

Zdaje sobie sprawę ,w którym kierunku będzie podążał artystycznie i jaką drogę jako wokalista postanawia wybrać dla siebie. Dotyczy to wyboru stylu, doboru repertuaru, współpracy z zespołem muzyków , bądź akompaniatorem.

Oprócz tego stale rozwija swoje umiejętności techniczne, śpiewając coraz trudniejsze utwory i stosując  w nich odpowiednie środki wyrazu, dążąc do wysokiej jakości wykonywanego repertuaru. Nadal poznaje literaturę muzyczną odnoszącą się do wielu gatunków, jednak ze szczególnym naciskiem na wybrany przez siebie styl.

metody dydaktyczne

Śpiewanie utworów o wysokim stopniu trudności.

Opanowanie własnego ciała i umiejętności koncentracji podczas występu.

Poszukiwanie pomysłu na siebie: dyskusje na temat innych artystów , którzy osiągnęli sukces .

Sprawdzenie umiejętności zorganizowania zespołu muzyków gotowych do wspólnego występu: zorganizowanie i umiejętne poprowadzenie prób .

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zdanie egzaminu złożonego z trzech utworów o wysokim stopniu trudności, oraz obecność i aktywne uczestniczenie w zajęciach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0010.0ćwiczeniaegzaminad. dr Anna Domżalska, ad. dr hab. Mariusz Klimek, mgr Joanna Knitter-Posiewnik, as. mgr Krystyna Stańko, mgr Hanna Woźniak, 4/2647/7550
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W ostatnim semestrze studiów magisterskich student ma za zadanie przygotowanie recitalu dyplomowego.Student przygotowuje repertuar, który ma stanowić zwartą całość, interesującą pod względem stylistycznym.Ważne jest dążenie do osiągnięcia wysokiego poziomu artystycznego, umiejętność współpracy z zespołem, swobodne posługiwanie się głosem i ciekawy dobór repertuaru.

 

 

 

metody dydaktyczne

Realizowanie zadanych ćwiczeń wokalnych o wysokim poziomie trudności.

Analizowanie tekstów piosenek , doskonalenie interpretacji, dykcji, przekazu.

Analizowanie własnych nagrań oraz wybitnych interpretacji mistrzów wokalistyki jazzowej i rozrywkowej.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zdanie egzaminu dyplomowego , podczas którego student prezentuje recital złożony z ok.10 utworów o zróżnicowanej nastrojowości, spójnych stylistycznie.Recital powinien mieć dobrą dramaturgię, ukazywać walory wokalne studenta oraz umiejętność współpracy z muzykami towarzyszącymi.

wykonanie: www.ansta.pl