Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praca z sekcją akompaniującą

symboljezyk
4/2645
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem prowadzenia zajęć z sekcją akompaniującą jest zapoznanie studentów z podstawowymi koncepcjami muzyki jazzowej (rozrywkowej) i przygotowanie ich do praktyki koncertowej. Celem przedmiotu jest rozwój umiejętności, koordynacji i współgrania z akompaniującym tj. instrumentalista, grupa muzyczna.

Efektem kształcenia powinna być umiejętność

- rozpoznania stylów w obrębie muzyki rozrywkowej

– opanowanie wstępnych umiejętności improwizacji

– porównywanie stylistyczne utworów muzycznych i ich konfrontacja z akompaniamentem.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- uświadomienie celu nauczania który ma motywować do samodzielnego działania

- odpowiedni przebieg zajęć (dyscyplina) w celu zapewnienia koncentracji studenta

- sprawdzanie wiadomości na temat utworu wykonywanego

  dynamika,rytmika,tempo,metrum,melodyka

- wrażliwość na dźwięk i tekst (poprawa intonacji i dykcji)

- ćwiczenie pamięci (śpiewanie fragmentaryczne,frazologiczne)

- osobista wypowiedź muzyczna jako forma ekspresji(poczucie pewności siebie jako      wykonawcy)

- ćwiczenia rytmiczne jako rozwijanie słuchu muzycznego

- improwizacja jako eksperyment,obserwacja i poznanie pośrednie utworu

- wykonywanie tego samego utworu w różnych tempach i stylach

 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- Kształcenie słuchu

- Historia Jazzu 

- Improwizacja

- przeprowadzanie prób w różnych konfiguracjach instrumentalnych 

- uczestnictwo w koncertach i jam session

- założenie własnej grupy muzycznej

- próby z różnymi muzykami akompaniującymi

- współpraca z dodatkowymi głosami typu (chórek)

 

bibliografia podstawowa

Obok repertuaru wybieranego przez wykładowcę spośród wymienionych poniżej przykładów, 

You’re the voice – Aretha Franklin , Anthology – A.Carlos Jobim, The Real Books - standardy muzyki jazzowej, Word of hits – standardy muzyki popowej I rockowej,

student zobowiązany jest do zasugerowania swoich własnych wyborów muzycznych.

 

 

 

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej ze szczególną znajomością literatury jazzowej
student rozumie budowę formalną utworów w szczególności standardów jazzowych.
student rozpoznaje style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w obrębie muzyki rozrywkowej
student rozróżnia stylistycznie kompozycje i konfrontuje je z sekcją akompaniującą.
student opanowuje wstępnie umiejętność improwizacji.

efekty kształcenia - umiejętności

student konstruuje własny sposób interpretacji wykonywanego utworu.
student posiada umiejętności niezbędne do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych.
student analizuje i ocenia wzajemne relacje zachodzące pomiędzy rodzajem stosowanej ekspresji a komunikatem muzycznym.
student klasyfikuje i porównuje charakterystyczne cechy utworu.
student proponuje alternatywne wykonanie danej kompozycji.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student umiejętnie współdziała z innymi członkami zespołu muzycznego.
student chętnie podejmuje się prób koncertowania z muzykami o różnej stylistyce wykonawczej.
student wykazuje kreatywność podczas prób w różnych konfiguracjach instrumentalnych.
student jest zorientowany we współczesnych trendach i gatunkach muzycznych.
student jest wrażliwy na emocjonalną stronę interpretowanych utworów.

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Ireneusz Wojtczak, 4/2645/14139
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W I semestrze student pracuje nad nast. piosenkami w stylistyce:

-Swing

-Blues

Efektem kształcenie powinno być nabycie przez studenta ogólnej wiedzy z zakresu tradycji wykonawczych piosenek swingowych i bluesowych. Student powinien  posiadać gruntowną znajomość śpiewanego repertuaru.

 

metody dydaktyczne

Próby z big bandem, reagowanie na uwagi pedagoga, wykorzystanie nagrań muzycznych z różnych  stylistyk celem uzyskania charakterystycznych cech brzmienia i praca nad odpowiednią stylistyką wykonywanej piosenki.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Ireneusz Wojtczak, 4/2645/14140
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W I semestrze student pracuje nad nast. piosenkami w stylistyce:

- Be bop

-Blues

Efektem kształcenie powinno być nabycie przez studenta ogólnej wiedzy z zakresu tradycji wykonawczych piosenek swingowych i bluesowych. Student powinien  posiadać gruntowną znajomość śpiewanego repertuaru.

 

 

metody dydaktyczne

Próby z big bandem, reagowanie na uwagi pedagoga, wykorzystanie nagrań muzycznych z różnych  stylistyk celem uzyskania charakterystycznych cech brzmienia i praca nad odpowiednią stylistyką wykonywanej piosenki.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Ireneusz Wojtczak, 4/2645/7525
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W I semestrze student pracuje nad nast. piosenkami w stylistyce:

-Hard bop

-Blues

Efektem kształcenie powinno być nabycie przez studenta ogólnej wiedzy z zakresu tradycji wykonawczych piosenek swingowych i bluesowych. Student powinien  posiadać gruntowną znajomość śpiewanego repertuaru.

metody dydaktyczne

Próby z big bandem, reagowanie na uwagi pedagoga, wykorzystanie nagrań muzycznych z różnych  stylistyk celem uzyskania charakterystycznych cech brzmienia i praca nad odpowiednią stylistyką wykonywanej piosenki.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zrealizowanie przez  studenta  podjętego programu, obecność na zajęciach, zaangażowanie na próbach, udział w koncercie, kreatywność i muzykalność studenta

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Ireneusz Wojtczak, 4/2645/7535
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-4 standardy

- 1 z polskim tekstem

- 1 fusion 

- 1 rytmy nieparzyste

1 oparty o skale modalne

metody dydaktyczne

- porównanie z wyk. wzorcowym

- CD śłuchanie interpr. 

-internet

-burza mózgów 

-dyskusja o opt, interpretacji

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

zaliczenie wymaganego przez pedagoga, repertuaru

wykonanie: www.ansta.pl