Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Interpretacja piosenki

symboljezyk
4/2642
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zapoznanie studentów ze stylami w piosence z różnych okresów i krajów.

Nauka interpretacji tekstów piosenek.

Praca z akompaniatorem.

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów kanonu piosenki: piosenka liryczna, charakterystyczna, song, ballada itp. 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Obecność na zajęciach.

Rzetelne przygotowanie do zajęć.

Realizacja celów wytyczonych przez pedagoga.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zaangażowanie w wybór materiału.

Praca nad dykcją.

bibliografia podstawowa

L. Sempoliński - "Wielcy artyści małych scen"

W. Dąbrowski - "Spotkania z piosenką"

A. Bardini - "Interpretacja piosenki"

J. Kaczmarski - "Zostały jeszcze pieśni"

bibliografia uzupełniająca

W. Krupiński - "Zbigniew Wodecki"

T. Teachont - "Louis Armstrong"

E. Adamska - "Bob Dylan"

efekty kształcenia - wiedza

Posiada ogólną znajomość literatury muzycznej z zakresu piosenki
Potrafi znaleźć odpowiednią formę dla przekazania treści
Ma dobrze rozwiniętą technikę wokalną i emisję głosu

efekty kształcenia - umiejętności

Jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej
Panuje nad ekspresją artystyczną, umie radzić sobie z tremą
Posługuje się różnorodną stylistyką

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zdobytej wiedzy i umiejętnościach
Bieże pod uwagę oczekiwania słuchaczy i potrafi utrzymać wysoki poziom wykonania
Nawiązuje z łatwością kontakt ze słuchaczami

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Wokalistyka (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0wykładzaliczeniemgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, 4/2642/7522
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opracowanie cyklu piosenek Włodzimierza Wysockiego oraz amerykańskich piosenek z lat 50' i 60'.

Opanowanie wyżej wymienionego materiału.

 

metody dydaktyczne

Indywidualna praca ze studentem we współpracy z akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja opracowanych piosenek. Na kryteria oceny składają się:

obecność na zajęciach, pamięciowe opanowanie i odpowiednia interpretacja piosenek.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0wykładzaliczeniemgr Elżbieta Goetel-Dąbkowska, 4/2642/7531
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opracowanie cyklu piosenek knajackich (piosenka charakterystyczna) oraz cyklu songów B. Brechta i K. Weila.

Efekt kształcenia: opanowanie wyżej wymienionego materiału.

metody dydaktyczne

Indywidualna praca ze studentem we współpracy z akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja opracowanych piosenek. Na kryteria oceny składają się:

obecność na zajęciach, pamięciowe opanowanie i odpowiednia interpretacja piosenek.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0wykładkolokwiummgr Joanna Knitter-Posiewnik, 4/2642/7734
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Blues jako muzyka, od której wszystko się zaczęło.

 

a) prezentacja filmu "Going home" opowiadającego o historii bluesa w Ameryce Północnej.

b) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu - od delta bluesa po współczesny rock blues.

c) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

d) wybór bluesowej piosenki, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

2) Folk amerykański, jako tradycyjna fuzja gatunkowa - wykład. Następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu - od prostych ballad po piosenki bluegrassowe.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór folkowej piosenki, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

3. Folk europejski, ze szczególnym uwzględnieniem folku brytyjskiego, który miał największy wpływ na rozpropadowanie tej muzyki na świecie. Wykład, a następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu - od szkockich ballad o irlandzkie przyśpiewki.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór folkowej piosenki, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

4. Muzyka country jako najbardziej popularny styl w USA. Wykład. Następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu - od Gartha Brooksa po Dixie Chicks a nawet polskich przedstawicieli gatunku.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór piosenki country, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

5. Filmowe przeboje z lat 30-40. Wykład.Następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla gatunku - głównie G.Gershwin i I.Berlin.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór piosenki filmowej, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

6. Swing. Początki, rozwój i współczesność. Wykład. Następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu - od Duke'a Ellingtona i Counta Basiego, przez Armstronga po Franka Sinatrę.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór swingowej piosenki, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

7. Polska muzyka swingowa. Pierwsze melodie filmowe, rozwój i jego kierunek. Wykład, a następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu - od Hanki Ordonówny po Mieczysława Fogga i Andrzeja Zauchę.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór polskiej swingowej piosenki, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

8. Dixieland. Szalona muzyka z Nowego Orleanu. WYkład. Następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu, ze szczególnym uwzględnieniem Louisa Armstronga.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór dixielandowej piosenki, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

9. Bossa nova. Historia gatunku i jego rozwój. Wykład. Następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu - od Toma Jobima, po Astrud Gilberto czy Stana Getza.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór piosenki reprezentującej bossa novę, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

10. Muzyka soul. Fuzja bluesa, gospel i r&b. Wykład. A następnie:

 

a) słuchanie nagrań charakterystycznych dla stylu - The Supremes, James Brown, Aretha Franklin.

b) dyskusja nad cechami charakterystycznymi stylu:

- harmonia

- teksty

- sposób interpretacji

- instrumentarium

- rytm

c) wybór soulowej piosenki, a następnie jej interpretacja przez poszczególnych studentów, ze zwróceniem uwagi na zachowanie odpowiedniej stylistyki.

 

 

EFEKTY KSZTAŁCENIA - WIEDZA:

 

Student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej z zakresu piosenki prezentującej dany gatunek.

Wie, jakie są charakterystyczne cechy poszczególnych gatunków muzycznych

Potrafi znaleźć odpowiednią formę dla przekazania treści
Ma dobrze rozwiniętą technikę wokalną i emisję głosu

 

EFEKTY KSZTAŁCENIA - UMIEJĘTNOŚCI:

 

Potrafi świadomie wykonać nawet tę samą piosenkę w różnych stylach każdorazowo oddając za pomocą innej barwy, innych ozdobników czy zabiegów rytmicznych jej przynależność gatunkową

Jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie ekspresji artystycznej konkretnych stylów
Posługuje się różnorodną stylistyką i potrafi dobrze ją rozróżnić

metody dydaktyczne

1. Prezentowanie nagrań wybitnych lub tylko charakterystycznych przedstawicieli danego gatunku muzycznego.

2. Dyskusja dotycząca cech charakterystycznych danego stylu, potrzebnych przy interpretacji piosenki go reprezentującej.

3. Wykonanie przez poszczególnych studentów piosenki przynależnej do danego stylu, opierając się na wiedzy zdobytej podczas wykładu i dyskusji.

4. Wspólne zastanawianie się nad odpowiednim idiomem pomagającym przy interpretacji piosenki danego stylu muzycznego.

5. Prezentowanie filmów opowiadających historię współczesnej muzyki rozrywkowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest obecność na zajęciach, aktywność na nich oraz zaśpiewanie po jednej piosence z każdego przerobionego stylu, zachowując przy wykonaniu odpowiednią, charakterystyczną dla gatunku, interpretację.

 

a) jeżeli student nie przekroczył 50% progu obecności, nie ma możliwości otrzymania oceny wyższej niż dostateczna, chyba że podczas swojej obecności był wyjątkowo aktywny i każdorazowo przygotowany do prezentacji piosenki danego stylu.

 

b) jeżeli student uczęszczał na zajęcia nieregularnie, ale zaliczył ponad połowę obecności oraz zaśpiewał wskazane piosenki, może otrzymać ocenę dobrą.

 

c) jeśli student uczęszczał na zajęcia regularnie, wykazywał się dużą aktywnością oraz przygotowaniem do zajęć, może otrzymać ocenę bardzo dobrą.

 

d) celującą ocenę może otrzymać student, który wziął udział w 90% zajęć, był każdorazowo przygotowany i aktywny.

wykonanie: www.ansta.pl