symbol | jezyk |
---|---|
4/2626 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Poznanie podstaw analizy i interpretacji dzieła muzycznego z uwzględnieniem różnych metod analitycznych, przygotowujące do świadomej i czynnej percepcji utworów klasycznych i jazzowych. Założenia i cele przedmiotu: 1. Nabycie i rozszerzenie wiedzy o gatunkach i formach muzycznych w kontekście historycznym. 2. Zdobycie umiejętności poszukiwania i prawidłowego wykorzystania literatury przedmiotu oraz metodologii pracy analitycznej. 3. Doskonalenie umiejętności przeprowadzenia komparatystycznej analizy formalnej utworów klasycznych i jazzowych w oparciu o poznane modele formalne i cechy danej stylistyki. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
znajomość zasad muzyki oraz harmonii klasycznej/jazzowej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Harmonia Historia muzyki | |
bibliografia podstawowa | |
Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod. Skrypt dla studentów Akademii Muzycznych, Gdańsk 1990. Chomiński J., Formy muzyczne, t. I-V, PWM, Kraków 1983. Podhajski M., Formy muzyczne, Warszawa 1991. Tomaszewski M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2000. Viera J., Elementy jazzu: rytmika, harmonika, aranżacja i improwizacja, przeł. R. Kowal, PWM, Kraków 1978. Wójcik D., ABC form muzycznych, Musica Iagiellonica, Kraków 1996.
Hasła rzeczowe i biograficzne z encyklopedii muzycznych i leksykonów; pomniejsze artykuły z czasopism muzycznych i wydawnictw seryjnych (zeszyty naukowe, prace specjalne itp.) | |
bibliografia uzupełniająca | |
Bukofzer M., Muzyka w okresie baroku. Od Monteverdiego do Bacha, tłum. E. Dziębowska, Warszawa 1970. Czarkowska A., Inspiracje utworami Fryderyka Chopina w polskiej muzyce jazzowej, [w:] Wychowanie Muzyczne w Szkole, 2010, nr 1, s. 14-17. Einstein A., Muzyka w epoce romantyzmu, przełożyli M. i S. Jarocińscy, Warszawa 1965. Gridley M.C., Jazz styles: history&analysis, New Jersey 2009. Groggia F., "Such sweet thunder” - „Grzmot tak czarowny”: odniesienia literackie w muzyce jazzowej, [w:] Ethos, 2006, nr 1-2, s. 280-291. Kowal R., Notacja muzyczna w polskich partyturach jazzowych 1962-1975: funkcje, typologia, systematyka, Kraków 1999. Mazur A., Interpretacja utworów muzycznych realizowanych w estetyce jazzowej, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2006. Nowak A., Współczesny koncert polski, Bydgoszcz 1997. Olszewski W.K., Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, Kraków 2009. Podhajski M., Jeszcze raz o budowie okresowej w Mazurkach Chopina, [w:] Muzyka fortepianowa V, Gdańsk 1983, s. 59-96. Tomaszewski M., Chopin. Człowiek, dzieło, rezonans, Kraków 2005. Wright R., Inside the scores: a detailed analysis of 8 classic jazz ensemble charts, New York 1982. Zieliński M., Inspiracje jazzowe w muzyce europejskiej, [w:] Zeszyty Naukowe Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, 1998, nr 10, s. 207-217. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
wie, jak zastosować wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego i muzycznych wzorców formalnych do wyrażania własnych koncepcji artystycznych (A2_W02)ma rozszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia (A2_W03) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki formy (A2_U01) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (A2_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Beata Kotłowska, | 4/2626/12863 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Problematyka metod analitycznych, formy muzycznej, dzieła muzycznego. Zasady organizacji materiału muzycznego; faktura. Ustroje formalne - budowa okresowa (właściwości motywu, frazy, zdania). Charakterystyka analizy muzycznej - przykłady form muzycznych. Analiza komparatystyczna wybranych utworów klasycznych i jazzowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter seminaryjny i ćwiczeniowy. Teorię form i podstawy metod analizy studenci poznają w oparciu o materiały przygotowane przez prowadzącego (wykłady wprowadzające z objaśnieniem) oraz wskazane pozycje literatury przedmiotu, ćwiczenia zaś dotyczą zastosowania poznanej wiedzy i terminologii w grupowych i samodzielnych próbach analizowania dzieł muzycznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie całości programu kursu, weryfikowane podczas zajęć (wypowiedzi ustne, pisemne kolokwium), zaliczenie seminarium z analizowanej samodzielnie formy muzycznej oraz przygotowanie pisemnej pracy o charakterze seminaryjnym (zaliczenie z oceną), przedstawiającej analizę komparatystyczną utworu klasycznego i odwołującego się do niego utworu jazzowego. |