symbol | jezyk |
---|---|
4/2624 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności gry w małym zespole typu combo: - rozwijanie umiejętności czytania nut a vista ze szczególnym uwzględnieniem wspólnej artykulacji - praca nad brzmieniem zespołu - sposoby przeprowadzania próby oraz konkretnej, wspólnej analizy proponowanego utworu muzycznego - opanowanie umiejętności grania w różnych stylach muzycznych (jazz, rhythm&blues, latino, fusion i inne) przez poszczególne grupy instrumentalne - kształtowanie wyobraźni muzycznej - rozwijanie umiejętności improwizatorskich | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność sprawnego czytania nut - umiejętność transpozycji - podstawowa znajomość harmonii - znajomość twórczości wybitnych zespołów jazzowych | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
własne zespoły instrumentalne | |
bibliografia podstawowa | |
Jamey Aebersold - CLEAR SOLUTIONS FOR JAZZ IMPROVISERS" Ron Miller - "MODAL JAZZ COMPOSITION & HARMONY volume 1,2" Bill Dobbins - "Jazz Arranging And Composing" | |
bibliografia uzupełniająca | |
Jerry Bergonzi - "MELODIC STRUCTURES" REAL BOOKS | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent dysponuje szeroką wiedzą dotyczącą różnorodnych technik improwizatorskich, umożliwiającą mu swobodną improwizację w różnych kontekstach pracy artystycznej instrumentalisty jazzowego. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych w aspekcie sztuki improwizacji jazzowej. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent odznacza się odpowiedzialnoscią za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Maciej Obara, | 4/2624/7443 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- podstawowe problemy dotyczące gry w poszczególnych sekcjach instrumentalnych - stosowanie techniki "call and response" oraz riffów w bluesie - zagadnienia dotyczące wspólnej pulsacji i swingu - interpretacja utworów o mało skomplikowanych strukturach formalnych i melodyczno-harmonicznych - poznawanie różnych styli muzycznych takich jak:swing, rhythm&blues,mainstream, be-bop, bossa nova, jazz-rock, funky - rozwijanie umiejętności szybkiego czytania nut a vista - umiejętność współpracy z solistami - doskonalenie sposobów improwizacji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową metodą pracy są zajęcia zbiorowe zarówno z całym zespołem jak i z poszczególnymi sekcjami instrumentalnymi. Uzupełnieniem mogą być zajęcia indywidualne z solistami improwizującymi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Głównym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest frekfencja na zajęciach oraz aktywność w realizacji poszczególnych elementów programu studiów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Maciej Obara, | 4/2624/7458 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- podstawowe problemy dotyczące gry w poszczególnych sekcjach instrumentalnych - stosowanie techniki "call and response" oraz riffów w bluesie - zagadnienia dotyczące wspólnej pulsacji i swingu - interpretacja utworów o mało skomplikowanych strukturach formalnych i melodyczno-harmonicznych - poznawanie różnych styli muzycznych takich jak:swing, rhythm&blues,mainstream, be-bop, bossa nova, jazz-rock, funky - rozwijanie umiejętności szybkiego czytania nut a vista - umiejętność współpracy z solistami - doskonalenie sposobów improwizacji z zachowaniem stylistyki wykonywanego utworu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową metodą pracy są zajęcia zbiorowe zarówno z całym zespołem jak i z poszczególnymi sekcjami instrumentalnymi. Uzupełnieniem mogą być zajęcia indywidualne z solistami improwizującymi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest frekfencja na zajęciach oraz aktywność w realizacji poszczególnych elementów programu studiów. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Sławomir Jaskułke, | 4/2624/7471 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- różne możliwości w operowaniu rytmem podczas opracowywania konkretnego utworu: open time, half time, double time, tzw."breaks", - sposoby opracowywania introdukcji oraz zakończeń utworów - doskonalenie umiejętności gry w niereguralnym metrum - rola pauzy i operowanie przestrzenią w wolnych utworach typu ballada jazzowa - możliwości interpretecyjne wynikające z możliwości zmian formalnych konstrukcji kompozycji przy jednoczesnym zwróceniu uwagi na dbałość w zachowaniu zaproponowanej struktury formalnej utworu - doskonalenie umiejętności interpretacji utworów w różnych stylach - doskonalenie umiejętności improwizacji z zachowaniem stylistyki danego utworu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową metodą pracy są zajęcia zbiorowe zarówno z całym zespołem jak i z poszczególnymi sekcjami instrumentalnymi. Uzupełnieniem mogą być zajęcia indywidualne z solistami improwizującymi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest frekfencja na zajęciach oraz aktywność w realizacji poszczególnych elementów programu studiów. Kolejnym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wzorcowe przeprowadzenie próby zespołu wraz z analizą utworu zaproponowanego przez pedagoga prowadzącego zajęcia |