Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Studia orkiestrowe
symbol | jezyk |
4/2623 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Głównym celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do gry w dużej orkiestrze jazzowej
Big Band, zapoznanie studenta z problematyką związaną z graniem w różnych sekcjach
instrumentalnych W Big Bandzie. Bardzo istotne jest też poruszenie najważniejszych zagadnień
z dziedziny interpretacji i wykonania partii orkiestrowych takich jak : artykulacja, brzmienie,
rytmika. Istotnym problemem poruszanym na zajęciach jest też czytanie nut a’vista utworów z
różnych styli muzycznych, oraz ich analiza i charakterystyka |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
znajomość problematyki następujących przedmiotów: zasady muzyki, harmonia, formy muzyczne, instrumentacja i literatura jazzu |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
kompozycja i aranżacja |
bibliografia podstawowa |
- Thad Jones – Back Bone
- Thad Jones – Groove Marchant,
- Tim Walters – No Resolution
- Delamont Gordon – Modern Arranging, Kendor Music 1965 New York
- Dobbins Bill _ Jazz arranging and composing,a linear approach, Advance Music |
bibliografia uzupełniająca |
- Garcia Russell –Das moderne Arrangement,Ed. Modern, Munchen 1961.
- Sebesky Don –The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co.,Sherman Oaks 1979
- Bob Mintzer Slo - Funk
- Lennie Niehaus - Home Cookin' |
efekty kształcenia - wiedza |
Student posiada ogólna znajomość literatury muzycznej z odpowiednim odniesieniem do epok i okresów stylistycznych historii muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki jazzowej i pop.student posiada posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością - Instrumentalistyka. Student zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze, szczególnie w obrębie repertuaru jazzowego i pop. |
efekty kształcenia - umiejętności |
Student rozumie wzajemne relacje zachodzące pomiedzy rodzajem stosowanej w danym dziale ekspresji artystycznej a niesionym przez niego komunikatem.Student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością Instrumentalistyka , w tym standardów oraz współczesnych kompozycji nuzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych.Student jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów.Student umie akompaniować soliście(solistom)w różnych formach zespołowych, a także potrafi sam opracować od podstaw do prezentacjii publicznej utwór na zespół jazzowy. Student umie biegle czytac nuty.posiada umiejetność biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy. Student ma opanowany warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla danego instrumentu(intonacja, tempo,artykulacja) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
Student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróznicowanej stylistyce, wynikajacej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu. Student posiada umiejetność organizacji pracy własnej i zaspołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów, szczególnie w perspektywie realizacji zadań wymikających z warsztatu instrumentalisty. W sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowana z prowadzonymi zespołami oraz indywidualnie. |
Semestry
Jazz i muzyka estradowa
Instrumentalistyka (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Jan Konop, ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2623/7442 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- podstawowe zagadnienia związane ze swingowaniem
- praca nad różnymi rodzajami pulsacji
- problematyka wyrazowo - interpretacyjna (ornamentyka, sonorystyka)
- rola głosów w kontekście gry sekcyjnej |
metody dydaktyczne |
praca z nutami, czytanie nut, omawianie problematyki danego utworu,
charakterystyka stylu z którego pochodzi utwór, analiza problematyki frazowania w
danym utworze |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
warunkiem zaliczenia przedmiotu jest praca na zajęciach przez cały semestr, frekwencja oraz zagranie partii z wybranego utworu przerabianego wcześniej
na zajęciach, określenie stylu i problematyki utworu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Jan Konop, ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2623/7457 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- użycie tłumików i różne sposoby wykorzystania
- partie improwizowane w aranżacjach big bandowych i różne jej aspekty
- praca nad różnorodnymi aspektami operowania dynamiką w muzyce big bandowej
- praca nad realizacją aranżacji o charakterze polifonicznym |
metody dydaktyczne |
praca z nutami, czytanie nut, omawianie problematyki danego utworu,
charakterystyka stylu z którego pochodzi utwór, analiza problematyki frazowania w
danym utworze |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
warunkiem zaliczenia przedmiotu jest praca na zajęciach przez cały semestr, frekwencja oraz zagranie partii z wybranego utworu przerabianego wcześniej
na zajęciach, określenie stylu i problematyki utworu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | kolokwium | mgr Jan Konop, ad. dr Piotr Kułakowski, | 4/2623/7470 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- podstawowe zagadnienia dotyczace interpretacji stylow : swing, be-bop, cool, neo-bop
- podstawowe zagadnienia dotyczace interpretacji stylow : afro-cuban, latin, jazz-rock
- polirytmia w muzyce big bandowej
- umiejętność biegłego czytania nut w kontekście różnorodnej stylistyki i interpretacji w jazzie |
metody dydaktyczne |
praca z nutami, czytanie nut, omawianie problematyki danego utworu,
charakterystyka stylu z którego pochodzi utwór, analiza problematyki frazowania w
danym utworze |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
warunkiem zaliczenia przedmiotu jest praca na zajęciach przez cały semestr, frekwencja oraz zagranie partii z wybranego utworu przerabianego wcześniej
na zajęciach, określenie stylu i problematyki utworu. |