symbol | jezyk |
---|---|
4/2620 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- umiejętność praktycznego zastosowania dotychczasowej wiedzy w zakresie technik kompozytorskich, znajomości stylów muzycznych w postaci krótkich ćwiczeń kompozytorskich. - umiejętność posługiwania się fakturą instrumentalną, wokalno-instrumentalną, - umiejętność aranżacji na dowolną obsadę instrumentalną- kwintet jazzowy, nonet jazzowy , obsady wokalno-instrumentalne w różnorodnych stylistykach - jazzowej po popularną i rozrywkową - kształtowanie wrażliwości artystycznej studenta.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
-znajomość instrumentacji , harmonii jazzowej . -komponowanie i aranżowanie utworów o ściśle ustalonym typie budowy formalnej , stylistyce i przeznaczonych na określony aparat wykonawczy - aranżowanie utworów reprezentujących różne style muzyczne ( muzyka jazzowa, taneczna, piosenki pop, Blues, R&B , Funk).
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Harmonia jazzowa Harmonia modalna i o rozszerzonej tonalności Instrumentacja Formy muzyczne
| |
bibliografia podstawowa | |
- Bill Dobbins – Jazz arranging and composing, a lineał approach, Advance Music - Rayborn Wright – Inside the score, Kendor Music - William Russo – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago Press, Chicago and London 1968. - Clinton Roemer – The art of music copying, The preparation of music for Performance, 2nd edition, Clinton H. Roemer 1985. - Russell Garcia – Das moderne Arrangement, Ed. Modern, Munchen 1961. - Russell Garcia – The professional arranger composer, Criterion Music Corporation 1970. - Henry Mancini – Sounds and scores, N. Music Inc., Northridge 1967. - Don Sebesky – he Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co., Sherman Oaks 1979.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Zbigniew Ciechan – Aranżacja , COMUK, Warszawa 1970. - Danuta Wójcik – Nauka o muzyce, Musica Iagellonica, Kraków 2003. - Mieczysław Drobner – Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM 1980. - Mikołaj Rimski-Korsakow – Zasady instrumentacji, cz. I,II, PWM Kraków 1953. - Józef Pawłowski – Podstawy instrumentacji, cz. I,,II PWM 1959.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru wybranej , specjalności i przedmiotu propedeut, KiA | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie i wyrażanie własnych koncepcji komp. -aranż. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury również o charakterze interdyscyplinarnym wymagających współpracy z innymi dziedzinami nauki i sztuki |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. zw. Leszek Kułakowski, | 4/2620/7439 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego (piosenka jazzowa, pop), na kwintet jazzowy -sekcja +Sax+Tr - Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego muzyki popularnej lub jazzowej na dowolny aparat wykonawczy - Przygotowania aranżacji krótkiego utworu wokalnego na big-band jazzowy, orkiestrę dętą - Przygotowania aranżacji utworu wokalnego na szkolny zespół instrumentalny uwzględniając ograniczenia warsztatowe wykonawców. - rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, poczucia formy i estetyki w procesie tworzenia - umiejętność skomponowania utworów na: dowolny zespół kameralny - kwintet jazzowy dęty, septet i chór ( forma AABA ) - opanowanie umiejętności aranżacji utworów wokalnych na zespoły instrumentalne - wypracowanie zdolności doboru odpowiedniego instrumentarium opracowania strony rytmiczno – fakturlnej akompaniamentu w zależności od stylistyki utworu i zapotrzebowania wykonawczego. -komponowanie utworu jazzowego o formie AABA -Student powinien stać się samodzielnym artystą funkcjonującym (w zakresie zdobytej wiedzy i umiejętności) w szerokim obiegu Kultury | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne poświęcone: - przekazaniu wiadomości teoretycznych - analizie przykładów z literatury muzycznej - korekcje kompozycji lub aranżacji zrealizowanych przez studenta Wykonanie przez zespoły jazzowe lub big-band przynajmniej jednego utworu rocznie na estradzie studenckiej.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunki zaliczenia przedmiotu; - sprawdzenie praktycznej umiejętności posługiwania się podanymi składami wykonawczymi - sprawdzanie stopnia opanowania wiadomości teoretycznych w zakresie form muzycznych, technik kompozytorskich i technik orkiestracyjnych, - ocena całości skomponowanych lub i zaaranżowanych utworów w danym semestrze,
|