symbol | jezyk |
---|---|
4/2618 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- rozwój świadomości harmonicznej oraz melodyki poprzez zastosowanie skali półton - cały ton ,alterowanej , całotonowej , półton - tercja mała , cyklu harmonicznego John'a Cotrean'a oraz dżwięków prowadzących - swobodne operowanie rytmem - kreowanie własnego stylu ( języka w jazz'ie ) - osiągnięcie brzmienia dwwięków ponadskalowych i swobody operowania nimi
Wzbogacenie świadomości własnego warsztatu artystycznego, o problematykę związaną z przekazywaniem nabytej wiedzy i umiejętności, w zakresie gry na instrumencie, podczas prowadzonej dzałalności pedagogicznej.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wstępne : - znajomość skal kościelnych , pentatonocznych moll i moll sekstowa , blues'owej , półton - cały ton , alterowanej - dobre brzmienie i intonacja -czytanie nut - biegłość techniczna -znajomość standardów i ich poprawne wykonywanie
Dodatkowe : - posiadanie dobrej klasy instrumentu | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- big- band - comba jazzowe | |
bibliografia podstawowa | |
- studenci korzystają z zestawu ćwiczeń mojego autorstwa - David Baker - " How To Play Be-Bop " . vol 1 , 2 , 3 - Walt Weiskopf & Ramon Ricker - " Coltrane - A PLayers Guide To His Harmony " - Walt Weiskopf & Ramon Ricker - " The Augumented Scale In Jazz " - Jerry Bergonzi - Solówki - John Coltrane - Solówki | |
bibliografia uzupełniająca | |
- David Liebman - Developing Personal Saxophone Sound " - Sigurt Rascher - " Four Octaves Saxophone Range . Top Tones " | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent posiada szeroką wiedzą na temat repertuaru oraz technik improwizatorskich , niezbędną dla saksofonisty jazzowego, umożliwiającą mu wykonywanie otworów i improwizację w różnych kontekstach pracy artystycznej. Zna i definiuje różnorodne trendy stylistyczne typowe dla muzyki jazzowej i stylów pokrewnych. Wie jak rozpoznawać i definiować problemy warsztatowo - stylistyczne. Zna sposoby przekazywania nabytych doświadczeń służące doskonaleniu umiejętności samodzielnej wypowiedzi artystycznej. Zna metody etapowego wdrażania poszczególnych treści kształcenia, wie jak skonstruować całościowo harmonogram indywidualnej pracy dydaktycznej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent dzięki wysoko rozwiniętej osobowości artystycznej potrafi tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne jako saksofonista jazzowy. Potrafi samodzielnie lub wspólnie z zespołem interpretować utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi związanymi z grą jazzu na saksofonie. Wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych a także możliwości wykonawczych zespołów , z którymi współpracuje. Umie wykorzystać różnorodne możliwości jazzowego saksofonu w zespołach muzycznych. Umie konstruować i wykonywać spójne i właściwe z punktu widzenia sztuki wykonawczej programy artystyczne. Absolwent jest zdolny do pracy jako saksofonista jazzowy i band leader oraz do twórczego funkcjonowania w różnych formach zespołowych . Posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych prac i projektów , również mulitidyscyplinarnych. Potrafi podjąć rolę wiodącą w zespołach jazzowych i popowych. Umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne jako saksofonista jazzowy. Posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów . Potrafi dogłębnie rozumieć i kontrolować struktury rytmiczne i metrorytmiczne oraz aspekty artykulacyjne , frazowanie , granie " in time " , struktury harmoniczne opracowywanych utworów. Absolwent posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisu nutowego . Potrafi sprawnie stosować zaawansowane techniki improwizatorskie typowe dla muzyki jazzowej i stylistyk pokrewnych. Potrafi transponować przebiegi melodyczno - harmoniczne. Świadomie stosuje techniki pozwalające zapanować nad stresem oraz zna sposoby i techniki motywacyjne pracy w zespole artystycznym. Potrafi w sposób teoretyczny i praktyczny przekazać nabyte podczas studiów doświadczenia z zakresu wzbogacania umiejętności wykonawczych. Potrafi uzasadnić przekazywane treści kształcenia i metody pracy, w oparciu o kompetencje zdobyte podczas zajęć, oraz obserwacje z zakresu praktyk pedagogicznych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy saksofonisty jazzowego , podejmowane decyzje i działania oraz ich skutki. Czuje się odpowiedzialny wobec ludzi , dla których dobra stara się działać. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu , kraju , Europy i świata jako jego współtwórca. Absolwent potrafi zaplanować i przeprowadzić własny projekt muzyczny obejmujący skomponowanie utworów , stworzenie zespołu , przeprowadzenie prób , nagrania i realizację zamierzeń koncertowych. Jest saksofonistą jazzowym w pełni przygotowanym do wykonywania zawodu. Świadomie planuje karierę zawodową w oparciu o zdobytą na studiach wiedzę i umiejętności. Jako wykwalifikowany muzyk instrumentalista, wdraża i promuje wartości które są cenne w zakresie muzycznego wykonawstwa artystycznego. W swojej działalności pedagogicznej kształtuje wrażliwość muzyczną i poczucie estetyki. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Maciej Sikała, | 4/2618/7437 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- praca nad skalą półton- cały ton ( trójdżwięki dur i czterodżwięki septymowe wynikające z tej skali ) - praca nad skalą alterowaną ( trójdżwięki i czterodżwięki budowane na stopniach skali - miksowanie powyższych skal - skala całotonowa i jej zastosowanie - granie partii solowych J.Bergonzi' ego i J Cotrane'a oraz ich analiza - praca nad standardami WHAT'S NEW , BUT NOT FOR ME , PEACE, ANTHROPOLOGY
Efekty kształcenia : - zwiększenie świadomości harmonicznej i umiejętności jej zastosowanie w praktyce. - umiejętność poprawnego ogrywania akordów , do których mają zastosowanie w/w skale
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- indywidualna praca z studentem mająca na celu jego rozwój jako muzyka improwizującego poprzez wspólne granie ćwiczeń oraz standardów jazzowych ze szczególnym uwzględnieniem zagadnirń teoretycznych i technicznych przewidzianych na dany semestr - używanie podładów sekcji rytmicznej oraz nagrań audio i wideo | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Opanowanie materiału przewidzianego na dany semestr. Na ocenę ma wpływ to , w jakim stopniu student potrafi wykorzystać zadany materiał w standardach oraz to jak brzmi , artykułuje , stroi i swinguje |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Maciej Sikała, | 4/2618/7451 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- wprowadzenie dżwięków prowadzących do trójdżwięków dur i moll , zwiększonych i czterodżwięków zmniejszonych - praca na Cyklem Harmonicznym John'a Coltrane'a; jago zastosowanie w standardach , blues'ie , w progresji II-V-I - granie partii solowych J.Coltrane'a , Jerry Bergonzie'go oraz ich analiza - praca nad standardami 26-2 , BODY & SOUL - wersja J.Cotrane'a , IMPRESSIONS , BUT NOT FOR ME - wersja J.Coltrane'a
Efekty kształcenia : poprzez zastosowanie w/w materiału gra studenta staje się bardziej dojrzała , ciekawsza harmonicznie i melodycznie oraz bardziej kreatywna. Student swobodnie i we właściwy sposób ogrywa harmonię utworów na co pozwala mu posiadana wiedza poparta umiejętnością jej zastosowania | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
jak w semestrze 1 | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
jak w semestrze 1 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Maciej Sikała, | 4/2618/7465 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- wprowadzenie dżwięków prowadzących do składników skali jońskiej , doryckiej i miksolidyjskiej - skala półton - tercja mała ( tzw. zwiększona ); jej zastosowanie na akordach dominantowych i tonicznych oraz użycie trójdżwięków durowych zbudowanych na w/w skali - granie solówek wybitnych saksofonistów oraz ich analiza - standardy ALONE TOGRTHER , MY SECRET LOVE , SOFTLY, AS IN A MORNING SUNRISE
Efekty kształcenia - student uzyskuje kolejne środki , które pozwalają mu na bardziej wszechstronne , swobodne harmonicznie ogrywanie funkcji harmonicznych utworów. Jego gra staje się bardziej wyrafinowana i kreatywna ajego wiedz harmoniczna poszerza się | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
jak w poprzednich semestrach | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
jak w poprzednich semestrach |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 18.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Maciej Sikała, | 4/2618/7478 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- praca nad repertuarem dyplomowym - synteza poznanych sposobów ogrywania funkcji harmonicznych w kontekście wybranego repertuaru
Efekty kształcenia - student poprzez powrót do materiału z poprzednich semestrów uzyskuje duże pole manewru przy ogrywaniu repertuaru dyplomowego; jego gra jest dojrzalsza pod każdym względem : brzmienia , swingi , skali instrumentu , harmonicznym i rytmicznym | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
jak w poprzednich semestrach | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Właściwe zastosowanie poznanego materiału w repertuarze dyplomowym. Ocenie podlega też swing , intonacja , artykulacja , inwencja własna oraz brzmienie |