symbol | jezyk |
---|---|
4/2617 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem jest przekazanie studentowi wiedzy i umiejętności warsztatowych dotyczących techniki gry na zestawie jazzowym , prowadzenie ćwiczeń technicznych i rytmicznych rozwijających warsztat manualny perkusisty .Celem przedmiotu jest oczywiście nauczenie studenta gry na grupie instrumentów, którymi jest perkusja, a także zakończyć jego edukację umiejętnością gry w kameralnym zespole muzycznym typu-kwartet, kwintet. W czasie trwania studiów student powinien w stopniu wyższym opanować technikę grania na perkusji i muzykowania w combo.W fazie początkowej zdecydowanie bardziej efektywne jest ćwiczenie na samym werblu niż na zestawie. Ma to na celu osiągnięcie odpowiedniej pracy rąk i techniki gry. Niezbędnym elementem jest zapoznanie się z nutami, które w perkusji nie są odzwierciedleniem wysokości dźwięku tylko informacją o rodzaju instrumentu, który ma zabrzmieć w określonym momencie. W muzyce jazzowej perkusja lub też zestaw perkusyjny określa pewien stereotypowy zestaw instrumentów:,tzw. "zestaw jazzowy" ( bęben duży, werbel, tom-tom, floor-tom i inne) oraz talerze ( hi-hat, Crash, ride, splash i inne), a także pałki, miotełki, Cowbell. Taki zestaw może być wzbogacany i poszerzany w zależności od indywidualnych potrzeb osoby grającej. Perkusja jazzowa to głównie instrument zespołowy, stąd też duży nacisk w etapach nauki gry na tym instrumencie to zajmowanie się grą zespołową.
Wzbogacenie świadomości własnego warsztatu artystycznego, o problematykę związaną z przekazywaniem nabytej wiedzy i umiejętności, w zakresie gry na instrumencie, podczas prowadzonej dzałalności pedagogicznej.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
-improwizacja - zespoły kameralne typu combo -historia jazzu | |
bibliografia podstawowa | |
Baddy Rich " Snare drum Rudiments" John Riley " The art of Bop Drumming" Marv Dahlgreen " 4-Way Coordination"
| |
bibliografia uzupełniająca | |
John Riley "The master drummer" Jim Chapin "Advenced Techniques for the Modern Drummer" Steve Houghton "Studio and Big - band drumming"
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student zna i definiuje podstawowe zasady gry i improwizacji na perkusji jazzowej z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Rozpoznaje podstawowe techniki improwizatorskie używane w grze na perkusji, w muzyce jazzowej i w stylistykach pokrewnych. Posiada wiedzę na temat repertuaru stylistycznie związanego z muzyką jazzową i muzyką pop. Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą perkusji, doboru instrumentu, ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia, doboru odpowiednich pałek, itp. Posiada świadomość zasad akustycznych dotyczących wykonania publicznego. Wie jak rozpoznawać i definiować problemy warsztatowo - stylistyczne. Zna sposoby przekazywania nabytych doświadczeń służące doskonaleniu umiejętności samodzielnej wypowiedzi artystycznej. Zna metody etapowego wdrażania poszczególnych treści kształcenia, wie jak skonstruować całościowo harmonogram indywidualnej pracy dydaktycznej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student potrafi zrealizować własny projekt autorski jako perkusista, stylistycznie związany z muzyką jazzową lub muzyką pop. Posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie improwizacji na perkusji. Potrafi improwizować używając różnych technik imrowizatorskich, z uwzględnieniem struktury harmonicznej, rytmicznej i formalnej utworu. Student wybiera odpowiedni rodzaj ekspresji podczas gry na perkusji, by osiągnąc odpowiedni przekaz artystyczmy. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego ze specjalnością "Instrumentalistyka", w tym standardów oraz współczesnych kompozycji muzyki jazzowej oraz stylistyk pokrewnych Umie przeczytać zapis nutowy na perkusje. Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów sprecyficznich dla gry na perkusji ( artykulacja swingowa, gra w różnych tepmach, gra "in time"). Posiada umiejętność kontrolowania strutkur rytmicznych i metrorytmicznych z uwzględnieniem metrum nieparzystego, struktury harmonicznej utworu, oraz aspektów wykonawczych dotyczączych frazowania, artykulacji podczas gry na perkusji jazzowej. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory związane repertuarowo ze specjalnością "Instrumentalistyka". Posiada umiejętność odejścia od zapisu nutowego podczas improwizacji, stylistycznie zmieniając utwór stanowiący jej bazę. Potrafi w sposób teoretyczny i praktyczny przekazać nabyte podczas studiów doświadczenia z zakresu wzbogacania umiejętności wykonawczych. Potrafi uzasadnić przekazywane treści kształcenia i metody pracy, w oparciu o kompetencje zdobyte podczas zajęć, oraz obserwacje z zakresu praktyk pedagogicznych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych opartych na zróżnicowanej stylistyce, wynikających z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji, dążąc do wypracowania indywidualnego stylu perkusisty jazzowego. Student posiada umiejętność organizacji pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Student umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Jako wykwalifikowany muzyk instrumentalista, wdraża i promuje wartości które są cenne w zakresie muzycznego wykonawstwa artystycznego. W swojej działalności pedagogicznej kształtuje wrażliwość muzyczną i poczucie estetyki. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Tomasz Sowiński, | 4/2617/7436 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- wnikliwa praca nad artykulacją co prowadzi do swobody w wydobywaniu róznego typu dźwięków z poszczególnych instrumentów i poprawia jakość groov'u - praca nad polirytmią co umożliwia granie rożnych rytmów na bazie rytmu głównego - transkrypcje solówek mistrzów, nie tylko z nut ale także ze słuchu co prowadzi do wzbogacenia warsztatu wykonawczego i przyswojeniu odpowiedniego dla muzyki jazzowej feelingu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Student po zakończeniu studiów licencjackich stopnia ma opanowaną technikę gry na werblu i zestawie perkusyjnym, dlatego na studiach magisterskich stopnia główny nacisk kładzie sie na prace z zespołem, która ma uświadomić studentowi jego miejsce w zespole instrumentalnym i wokalnym. ważna jest też praca nad takimi zagadnieniami jak: artykulacja, dynamika, rytm. istotnym elementem pracy ze studentem jest doskonalenie umiejętności czytania nut a vista. szczegółowa analiza wybranych standardów jazzowych ze zwróceniem szczególnej uwagi na gre perkusji. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia oraz zdanie egzaminu końcowego składającego się z 2 utworów zagranych z zespołem i 1 utworze technicznym po każdym semestrze. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Tomasz Sowiński, | 4/2617/7450 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca z metrum nieparzystym. Ma to przygotować studenta do grania utworów o takim charakterze. Improwizacja (solo) w utworach o nieparzystym metrum. Aranżacja tematów pod kątem perkusji. Swoboda w graniu akompaniamentu do tematu (pod względem melodycznym i rytmicznym z uwzględnieniem akcentów. Improwizacja na bazie tematu (odpowiednie frazowanie i kontrolowanie formy utworu). Doskonalenie środków wykonawczych (tremolo i zaawansowane paradidle z położeniem nacisku na akcentacje). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Student po zakończeniu studiów licencjackich stopnia ma opanowaną technikę gry na werblu i zestawie perkusyjnym, dlatego na studiach magisterskich stopnia główny nacisk kładzie sie na prace z zespołem, która ma uświadomić studentowi jego miejsce w zespole instrumentalnym i wokalnym. ważna jest też praca nad takimi zagadnieniami jak: artykulacja, dynamika, rytm. istotnym elementem pracy ze studentem jest doskonalenie umiejętności czytania nut a vista. szczegółowa analiza wybranych standardów jazzowych ze zwróceniem szczególnej uwagi na gre perkusji. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia oraz zdanie egzaminu końcowego składającego się z 2 utworów zagranych z zespołem i 1 utworze technicznym po każdym semestrze. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 6.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Tomasz Sowiński, | 4/2617/7464 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wybór repertuaru dyplomowego pod kątem osobowości studenta, a także jego naturalnych predyspozycji i gustu artystycznego. Praca nad prawidłowym feelingiem wybranych utworów. Analiza schematów (linii) basowych. Aranżowanie partii perkusji do linii bassu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Student po zakończeniu studiów licencjackich stopnia ma opanowaną technikę gry na werblu i zestawie perkusyjnym, dlatego na studiach magisterskich stopnia główny nacisk kładzie sie na prace z zespołem, która ma uświadomić studentowi jego miejsce w zespole instrumentalnym i wokalnym. ważna jest też praca nad takimi zagadnieniami jak: artykulacja, dynamika, rytm. istotnym elementem pracy ze studentem jest doskonalenie umiejętności czytania nut a vista. szczegółowa analiza wybranych standardów jazzowych ze zwróceniem szczególnej uwagi na gre perkusji. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uczęszczanie na zajęcia oraz zdanie egzaminu końcowego składającego się z 2 utworów zagranych z zespołem i 1 utworze technicznym po każdym semestrze. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 18.0 | ćwiczenia | egzamin | ad. dr Tomasz Sowiński, | 4/2617/7477 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca z zespołem pod kątem wybranych utworów do egzaminu dyplomowego. Doskonalenie partii solowych i aranżowanych występujących w tych utworach. Ułożenie programu recitalu dyplomowego pod względem dramaturgii tak aby koncert dyplomowy tworzył całość (początek, środek, koniec). W tym ostatnim semestrze pracy ze studentem zajęcia koncentrują się na nadaniu ostatecznego szlifu stylowi gry przyszłego absolwenta. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Student po zakończeniu studiów licencjackich stopnia ma opanowaną technikę gry na werblu i zestawie perkusyjnym, dlatego na studiach magisterskich stopnia główny nacisk kładzie sie na prace z zespołem, która ma uświadomić studentowi jego miejsce w zespole instrumentalnym i wokalnym. ważna jest też praca nad takimi zagadnieniami jak: artykulacja, dynamika, rytm. istotnym elementem pracy ze studentem jest doskonalenie umiejętności czytania nut a vista. szczegółowa analiza wybranych standardów jazzowych ze zwróceniem szczególnej uwagi na gre perkusji. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest zagranie recitalu dyplomowego wraz z zespołem składająceym się z minimum 5 , a maksymalnie 7 utworów o zaróżnicoawanej stylisyce przed komisją egzaminacyjną. |