symbol | jezyk |
---|---|
4/2612 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele nauczania-praca z dużym zespołem instrumentalnym,doskonalenie warsztatu instrumentalnego,kształcenie umiejętności czytanie nut a'vista, prezentacja światowych dokonań w różnorodnych stylistykach-swing, be-bop, funky, fusion, latin Wprowadzone w ramach Big-Bandu elementy dydaktyki przedmiotowej, poszerzają zasób doświadczeń studentów, o treści związane z przekazywaniem zdobytej podczas studiów wiedzy i umiejętności. Podczas zajęć studenci mogą wzbogacać własną świadomość artystyczną, o elementy z zakresu samodzielnego definiowania problemów grania zespołowego i sposobów ich przekazywania podczas pracy z własnym zespołem. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
-realizacja artykulacji i rytmicznych wzorów w stylistyce swingowej,be-bopowej, funky, latin, jazz-rock -kształtowanie poprawnego oddychania w grupie instr. dętych,jednorodne frazowanie, poprawna intonacja -kształtowanie brzmienia poprzez dobór odpowiednich tłumików dla 'blachy'',umiejętność gry saksofonistów wymiennie na klarnetach in B, fletach, klarnecie basowym -rozwijanie 'indywidualnego 'języka improwizacji''
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
-instrument główny -kształcenie słuchu -formy muzyczne -zespoły kameralne | |
bibliografia podstawowa | |
-Sammy Nestico-''The complete arranger'' -Don Sebesky-"The contemporary arranger" -Henry Mancini-"Sounds&Scores",Warner Bros Publication, 1999, USA -David Baker-"Jazz Pedagogy", Mehler Pulication, 1979,Chicago, Illinois, USA -Rayburn Wriggt-"Inside the Score", Kendor Music, Inc. 1982,USA
| |
bibliografia uzupełniająca | |
-John Kuzmich Jr. ,"Complete guide to instrumental jazz instruction"Alfred Publishing; Bk&CD edition, 1999 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada szczegółową wiedzę dotyczącą repertuaru i tradycji wykonawczych muzyki wykonywanej przez big-bandy posiada wiedzę teretyczną i praktyczną, precyzyjnie definiuje stylistykę granych utworów posiada głebokie zrozumienie funkcji i relacji zachodzących miedzy poszczególnymi sekcjami instrumentów w big-badzie posiada dogłębną wiedzę o rozwoju muzyki big-bandowej i rozumie kontekst kulturowy doskonale operuje warsztatowo instrumentem i rozumie swoją funkcję w zespole świadomie korzysta z wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych rozróżnia i nazywa stylistycznie utwory,które gra w big-bandzie poszerza poprzez indywidualną pracę wiedzę dotyczącą improwizacji, by osiągnąć swobodę improwizacyjną w różnych kontekstach pracy artystycznej | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada wysoko rozwieniętą osobowość artystyczną umozliwiająca tworzenie , realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych jest przygotowany do współpracy z innymi muzykami i elastycznie przygotowany do wymaganej stylistyki wspólnie z big-bandem wykonuje , a także samodzielnie interpretuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim , profesjonalnym poziomie podczas realizacji własnych koncepji artystycznych wykazuje sie umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dot. elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń ze studiów I st. wykazuje sie umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru, oraz dążenia do specjalizacji w wyselekcjonowanym materiale wykazuje umiejętność odczytania oczekiwań publiczności i elastyczego , właściwego zareagowania posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania technicznego utworu posiada umiejętność dogłebnego rozumienia i kontrolowania struktur metrorytmicznych, oraz aspektów właściwej artykulacji, grania "in time", struktury harmonicznej i jakości brzmienia potrafi biegle transponować przebiegi melodycznye i harmoniczne | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania ,oraz ich skutki posiada kompetencje organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach wspólnych zadań i projektów czuje się odpowiedzialny za ludzi z którymi pracuje ma poczucie wypełnianej misji animatora kultury inicjuje działania artystyczne w zakresie szeroko pojętej kultury-również o charakterze interdyscyplinarnym współpracując z innymi artystami i ludżmi nauki sprawanie komunikuje się z innymi zespołami, czy instytucjami kultury -jest aktywny społecznie wykazuje odpowiedzialność za siebie i innych członków orkiestry,przestrzega zasad etyki zawodowej w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom artystycznym |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 90.00 | 5.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2612/7431 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem, - kształcenie umiejętności czytania nut a vista, - prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów - realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce: swingowej, be-bopowej, fussion i latin. Student powinien być zdolnym do funkcjonowania w big bandzie i współdziałania z innymi artystami.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta oraz frekwencja na zajęciach. Wymagana jest również perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze kompozycji. Udział w koncertach i festiwalach a kraju i zagranicą
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 90.00 | 5.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2612/7445 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem, - kształcenie umiejętności czytania nut a vista, - prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów - realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce: swingowej, be-bopowej, fussion i latin, -realizacja utworów w metrach nieparzystych Student powinien baz problemu poruszać się w nieparzystych rytmach polimetrycznych fakturach. Powinien biegle czytać najbardziej skomplikowane nuty,posiadać umiejętność współdziałanie i współpracy w różnych zespołach i stylach muzycznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Forma oceny studenta Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta oraz frekwencja na zajęciach. Wymagana jest również perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze kompozycji. Udział w koncertach i festiwalach a kraju i zagranicą
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 90.00 | 5.0 | ćwiczenia | zaliczenie | mgr Jan Konop, prof. zw. Leszek Kułakowski, dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2612/7460 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie warsztatu instrumentalnego poprzez zdyscyplinowanie muzyków jednakową artykulacją, dynamiką i frazowaniem, - kształcenie umiejętności czytania nut a vista, - prezentacja utworów literatury światowej o różnej stylistyce (swing, be-bop, funky, fussion, latin,), jak i kompozycji własnych studentów - realizacja artykulacji i schematów rytmicznych (rola sekcji rytmicznej) w stylistyce: swingowej, be-bopowej, fussion i latin, - kształtowanie wrażliwości na barwę dźwięku Posiadać krytyczny stosunek do własnych umiejętności warsztatowych ,umiejętność swobodnego improwizowania na bazie wykonywanego utworu, rozumieć swoją funkcję w zespole.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową formą pracy big-bandu są zajęcia zbiorowe (cały zespół) oraz próby sekcyjne (saksofony, trąbki, puzony, sekcja rytmiczna) w wymiarze 6 godzin tygodniowo celem przygotowania repertuaru koncertowego utworów muzycznych literatury światowej, jak i utworów premierowych – kompozycji studentów.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Forma oceny studenta Na zaliczenie składa się aktywność muzyczna studenta oraz frekwencja na zajęciach. Wymagana jest również perfekcyjna znajomość indywidualnych partii przerabianych danym semestrze kompozycji. Udział w koncertach i festiwalach a kraju i zagranicą
|