symbol | jezyk |
---|---|
4/2611 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przygotowanie studenta do przyszłej pracy zawodowej oraz rozwoju artystycznego w oparciu o nabyte umiejętności: - improwizacja oparta na podanych akordach - zastosowanie skal oraz schematów harmonicznych i melodycznych w improwizacji - różne możliwości rozwiązywania akordów dominantowych Zdobycie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy o skalach i akordach. Nabyte umiejętności oraz wiedza wzbogacą sposoby improwizacji jazzowej oraz ogólną świadomość harmoniczną a także w pewnym zakresie ukierunkują indywidualny rozwój artystyczny.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- znajomość podstawowych zasad harmonii zarówno klasycznej jak i jazzowej - umiejętność "otwartej" improwizacji opartej na intuicji muzycznej
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- Big Band - Studia Orkiestrowe - Zespoły instrumentalne | |
bibliografia podstawowa | |
- Jamey Aebersold - II-V-VII "A NEW APPROACH TO JAZZ IMPROVISATION" - Jamey Aebersold - "CLEAR SOLUTIONS FOR JAZZ IMPROVISERS" - Jerry Bergonzi - "MELODIC STRUCTURES" - Hal Crook - HOW TO IMPROVISE AN APPROACH TO PRACTICING IMPROVISATION"
| |
bibliografia uzupełniająca | |
-Ron Miller-"MODAL JAZZ COMPOSITION & HARMONY VOL.1,2"
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej w kontekście jej wykorzystania do pracy nad rozwijaniem warsztatu improwizatorskiego. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Odznacza się odpowiedzialnoscią za własne przygotowanie do pracy muzyka jazzowego, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Jerzy Małek, | 4/2611/7430 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Analiza linii melodycznej oraz harmonii w wybranych standardach jazzowych - zagadnienia teoretyczne: rytm, swing, formy bluesa, rodzaje pulsu w różnych stylach muzyki jazzowej - akordy i przynależne skale : majorowa i molowa melodyczna - pentatonika molowa i durowa oraz ich zastosowanie w akordach oraz kadencji II-V-I - skala bluesowa na akordach molowych i dominantach - analiza różnych rodzajów bluesa pod względem rytmu, melodii i harmonii - utwory typu "rhythm changes" , analiza ich struktury oraz harmonii
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia zbiorowe oparte na: - słuchaniu i omawianiu wybranych standardów jazzowych pod kątem zastosowania treści programowych przedmiotu - analizie wybranych improwizacji z dorobku mistrzów - analizie improwizacji studentów
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr I - zaliczenie na podstawie ustnego przedstawienia analizy wybranego przez siebie utworu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | ad. dr Jerzy Małek, | 4/2611/7444 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Analiza linii melodycznej oraz harmonii w wybranych standardach jazzowych - skala zmniejszona i jej zastosowanie w określonych akordach realizacja we wszystkich tonacjach - skala całotonowa i jej zastosowanie w określonych akordach - skala alterowana i jej zastosowanie w określonych akordach realizacja we wszystkich tonacjach - skala be-bopowa i jej zastosowanie na określonej harmonii realizacja we wszystkich tonacjach - kadencja II-V-I , modyfikacje i zastosowanie - analiza improwizacji własnych kompozycji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia zbiorowe oparte na: - słuchaniu i omawianiu wybranych standardów jazzowych pod kątem zastosowania treści programowych przedmiotu - analizie wybranych improwizacji z dorobku mistrzów - analizie improwizacji studentów
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr II - otrzymanie oceny pozytywnej w wyniku przystąpienia do kolokwium. Niezbędne jest wykazanie wiedzy pozwalającej na samodzielną analizę wybranych utworów w oparciu o nabyte informacje |