Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Współczesne techniki kompozytorskie

symboljezyk
4/2539
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 Prowadzenie przedmiotu polega na serii wykładów ,analiz i na ćwiczeniach praktycznych związanych ze współczesnymi technikami kompozytorskimi.

Cele przedmiotu:

-zapoznanie studentów  z zagadnieniami dotyczącymi najważniejszych metod formowania materii muzycznej determinujących oblicze muzyki XX i XXI wieku

-analiza wybranych dzieł najwybitniejszych twórców muzyki XX i XXI wieku

-zapoznanie studentów ze specyfiką współczesnej notacji muzycznej wraz z praktycznym zastosowaniem jej we własnej twórczości

-rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy dzieł muzyki nowej wraz z kształtowaniem indywidualnej postawy estetycznej wobec zjawisk artystycznych

-praktyczne wykorzystanie najistotniejszych technik kompozytorskich we własnej twórczości

-rozwijanie znajomości współczesnej literatury muzycznej i systematyzacja zagadnień związanych z nowymi technikami i kierunkami muzycznymi

-rozwijanie kreatywności artystycznej i wyobraźni dźwiękowej

 

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Średniozaawansowana wiedza z zakresu teorii muzyki, umiejętność gry na fortepianie

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

B.Schaeffer, Nowa Muzyka. Problemy współczesnej techniki kompozytorskiej ,Kraków 1969

B.Schaeffer, Mały informator muzyki XX w, Kraków 1987

W.Rudziński , Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995

K.Baculewski, Polska twórczość kompozytorska 1945-1984,Kraków 1987

M.Gołąb, Dodekafonia, Bydgoszcz 1987

J.Miklaszewska, Minimalizm w muzyce polskiej, Kraków 2003

bibliografia uzupełniająca

Wybrane kompozycje następujących twórców: B. Bartók, A. Berg, L. Berio, B. Blacher, P. Boulez,  J. Cage, ,  Ph. Glass, H.  M. Górecki, R. Haubenstock-Ramati, P. Hindemith, Ch. Ives, M. Kagel, W. Kilar,  G. Ligeti,  W. Lutosławski,  O. Messiaen, , C. Orff, A. Panufnik, A. Pärt, H. Partch, K. Penderecki, S. Reich,  , G. Scelsi, B. Schaeffer,A. Schönberg, T. Sikorski, K.-H. Stockhausen, I. Strawiński, W. Szalonek, P. Szymański, E. Varese, A. Webern.

efekty kształcenia - wiedza

1.student wymienia i opisuje główne style,kierunki i tendencje w muzyce współczesnej
2.zna najwybitniejszych twórców nowej muzyki i ich najważniejsze dzieła
3.wykazuje się szeroką wiedzą na temat technik wykorzystywanych na gruncie muzyki współczesnej
4.wyjaśnia zagadnienia notacji muzycznej występujące we współczesnych partyturach
5.posiada wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o współczesnych technikach kompozytorskich i zdolność analizowania pod kątem wykonywanego repertuaru
6.rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiowania

efekty kształcenia - umiejętności

1.student prezentuje odpowiednio rozwiniętą osobowość artystyczną i wiedzę techniczną , która umożliwia realizację własnych pomysłów twórczych
2. wybiera odpowiednie współczesne środki techniczne ne do własnych kompozycji i aranżacji
3.potrafi samodzielnie operować różnorodnym technikami muzyki współczesnej w zależności od potrzeb
4. analizuje wybrane dzieła nowej muzyki
5.porównuje wybrane kompozycje współczesne pod kątem zastosowania środków technicznychch
6.wykorzystuje nabytą podczas zajęć wiedzę do własnego, dalszego rozwoju artystycznego
7.argumentuje sądy estetyczne nad wybranymi najnowszymi tendecjami artystycznymi

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1.student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu współczesnych technik kompozytorskich
2.argumentuje słuszność zastosowanych środków technicznychwe własnych pracach
3.jest przygotowany do współdziałania z innymi muzykami na gruncie wykorzystania nowych technik komozytorskich i wykonawczych
4. jest zdolny do efektywnego wykorzystania swojej wyobraźni, intuicji i zdolności kreatywnego myślenia w trakcie związywania problemów
5.wykazuje zdolność do samokrytyki , ale także do konstruktywnej krytyki w stosunku do innych osób
6. posiada umiejętność prezentowania w przystępnej formie rezultatów swojej pracy z wykorzystaniem technologii informacyjnych

Semestry

Jazz i muzyka estradowa
Kompozycja i aranżacja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.001.0wykładzaliczeniedr Aleksandra Tomaszewska, 4/2539/7200
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe skupiają się na prezentacji wymienionych poniżej zagadnień i na praktycznych próbach ich wykorzystania :

-swobodny atonalizm,dodekafonia,punktualizm,serializm

-zjawiska  metrorytmiczne (polimetria,polirytmia,metra zmienne,ostinato i. in.)

-aleatoryzm

 

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są według następujących metod:

- prezentacja wybranego zagadnienia w formie wykładu pedagoga

-szczegółowa analiza partytur i słuchanie wybranych kompozycji

-przygotowanie danego zagadnienia przez studenta w formie ustnej bądź pisemnej

-analiza i dyskusja związane z praktycznym zastosowaniem poznanej problematyki w kompozycjach studentów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z prac pisemnych (kolokwia,kompozycje) i ustnych form sprawdzania wiedzy.Ocenie podlega także stosunek studenta do kursu,frekwencja,systematyczność ,aktywność.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.001.0wykładkolokwiumdr Aleksandra Tomaszewska, 4/2539/7212
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe skupiają się na prezentacji wymienionych poniżej zagadnień i na praktycznych próbach ich wykorzystania :

-sonoryzm w muzyce instrumentalnej i wokalnej

-grafika muzyczna

-minimal music i związane z nim zjawiska (redukcjonizm, repetytywność)

- formy wykorzystania konwencji muzyki epok poprzednich (postmodernizm,polistylizm,cytat,collage,archaizacja i.in.)

-inne przejawy sztuki współczesnej związane z muzyką (teatr instrumentalny, instalacja,happening)

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są według następujących metod:

- prezentacja wybranego zagadnienia w formie wykładu pedagoga

-szczegółowa analiza partytur i słuchanie wybranych kompozycji

-przygotowanie danego zagadnienia przez studenta w formie ustnej bądź pisemnej

-analiza i dyskusja związane z praktycznym zastosowaniem poznanej problematyki w kompozycjach studentów

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Spełnienie kryteriów obowiązujących w poprzednim semestrze ,które warunkują dopuszczenie studenta do egzaminu końcowego

wykonanie: www.ansta.pl