symbol | jezyk |
---|---|
4/2539 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Prowadzenie przedmiotu polega na serii wykładów ,analiz i na ćwiczeniach praktycznych związanych ze współczesnymi technikami kompozytorskimi. Cele przedmiotu: -zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi najważniejszych metod formowania materii muzycznej determinujących oblicze muzyki XX i XXI wieku -analiza wybranych dzieł najwybitniejszych twórców muzyki XX i XXI wieku -zapoznanie studentów ze specyfiką współczesnej notacji muzycznej wraz z praktycznym zastosowaniem jej we własnej twórczości -rozwijanie umiejętności samodzielnej analizy dzieł muzyki nowej wraz z kształtowaniem indywidualnej postawy estetycznej wobec zjawisk artystycznych -praktyczne wykorzystanie najistotniejszych technik kompozytorskich we własnej twórczości -rozwijanie znajomości współczesnej literatury muzycznej i systematyzacja zagadnień związanych z nowymi technikami i kierunkami muzycznymi -rozwijanie kreatywności artystycznej i wyobraźni dźwiękowej
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Średniozaawansowana wiedza z zakresu teorii muzyki, umiejętność gry na fortepianie | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
B.Schaeffer, Nowa Muzyka. Problemy współczesnej techniki kompozytorskiej ,Kraków 1969 B.Schaeffer, Mały informator muzyki XX w, Kraków 1987 W.Rudziński , Muzyka naszego stulecia, Warszawa 1995 K.Baculewski, Polska twórczość kompozytorska 1945-1984,Kraków 1987 M.Gołąb, Dodekafonia, Bydgoszcz 1987 J.Miklaszewska, Minimalizm w muzyce polskiej, Kraków 2003 | |
bibliografia uzupełniająca | |
Wybrane kompozycje następujących twórców: B. Bartók, A. Berg, L. Berio, B. Blacher, P. Boulez, J. Cage, , Ph. Glass, H. M. Górecki, R. Haubenstock-Ramati, P. Hindemith, Ch. Ives, M. Kagel, W. Kilar, G. Ligeti, W. Lutosławski, O. Messiaen, , C. Orff, A. Panufnik, A. Pärt, H. Partch, K. Penderecki, S. Reich, , G. Scelsi, B. Schaeffer,A. Schönberg, T. Sikorski, K.-H. Stockhausen, I. Strawiński, W. Szalonek, P. Szymański, E. Varese, A. Webern. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
1.student wymienia i opisuje główne style,kierunki i tendencje w muzyce współczesnej | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
1.student prezentuje odpowiednio rozwiniętą osobowość artystyczną i wiedzę techniczną , która umożliwia realizację własnych pomysłów twórczych | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
1.student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu współczesnych technik kompozytorskich |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2539/7200 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe skupiają się na prezentacji wymienionych poniżej zagadnień i na praktycznych próbach ich wykorzystania : -swobodny atonalizm,dodekafonia,punktualizm,serializm -zjawiska metrorytmiczne (polimetria,polirytmia,metra zmienne,ostinato i. in.) -aleatoryzm
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są według następujących metod: - prezentacja wybranego zagadnienia w formie wykładu pedagoga -szczegółowa analiza partytur i słuchanie wybranych kompozycji -przygotowanie danego zagadnienia przez studenta w formie ustnej bądź pisemnej -analiza i dyskusja związane z praktycznym zastosowaniem poznanej problematyki w kompozycjach studentów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z prac pisemnych (kolokwia,kompozycje) i ustnych form sprawdzania wiedzy.Ocenie podlega także stosunek studenta do kursu,frekwencja,systematyczność ,aktywność. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | dr Aleksandra Tomaszewska, | 4/2539/7212 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe skupiają się na prezentacji wymienionych poniżej zagadnień i na praktycznych próbach ich wykorzystania : -sonoryzm w muzyce instrumentalnej i wokalnej -grafika muzyczna -minimal music i związane z nim zjawiska (redukcjonizm, repetytywność) - formy wykorzystania konwencji muzyki epok poprzednich (postmodernizm,polistylizm,cytat,collage,archaizacja i.in.) -inne przejawy sztuki współczesnej związane z muzyką (teatr instrumentalny, instalacja,happening)
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są według następujących metod: - prezentacja wybranego zagadnienia w formie wykładu pedagoga -szczegółowa analiza partytur i słuchanie wybranych kompozycji -przygotowanie danego zagadnienia przez studenta w formie ustnej bądź pisemnej -analiza i dyskusja związane z praktycznym zastosowaniem poznanej problematyki w kompozycjach studentów
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Spełnienie kryteriów obowiązujących w poprzednim semestrze ,które warunkują dopuszczenie studenta do egzaminu końcowego |